Mededeling

Collapse
No announcement yet.

pikken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • pikken

    ik heb een koppel engelse grasparkieten
    en die pikken de jongen dood zodra ze net uit het hest komen
    wat kan ik daar aan doen
    de pop eruit of de man eruit
    of alle twee van de kweek halen
    wie kan me daar bij helpen

  • #2
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      teveel broeddrift

      Hallo Bootman,

      Het komt wel vaker voor en ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt. Meestal gaat het wel goed maar als het gebeurt,gebeurt het meestal als de jongen nog in het blok zitten en de pop aan een nieuw legsel wil beginnen/is begonnen. Het is een soort sterk territoriumgericht gedrag.
      Meestal is de pop de boosdoener maar ook de man bezondigd zich er wel aan.
      Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat er in het zaadmengsel iets teveel hennep en/of gepelde haver zit. Deze zaden bevorderen de broeddrift (de vogels worden er ook vet van als ze teveel krijgen) .
      Er zijn veel kwekers die een soort beschermplateautje maken waar de jongen eventueel onder kunnen kruipen om zichzelf hiertegen te beschermen. Zie onderstaande website bij tips en tricks! Deze kweker gebruikt al jaren een dergelijk plateau. Een vogel die dergelijk gedrag blijft vertonen zou ik zeker uitsluiten maar ik zou eerst nog een andere combinatie met zo,n vogel proberen.




      Groet,

      Herman

      Opmerking


      • #4
        ik heb de vogels in broedkooien zitten
        en allebei de vogels doen want ze hadden allebie de kop onder bloed zitten
        de jongen waren wel heel opdringerig ze zaten de man de hele tijd achterna
        en de hele dag schreeuwen maar kregen voer zat
        zou het kunnen dat de vogels gestrest waren van het geschreeuw?

        Opmerking


        • #5
          Stress??

          Bootman heb je ruime kooien dan zou je mischien wel eens takken in kunnen zetten voor de afleiding en dat ze elkaar ook even uit de weg kunnen gaan minger stress vrg Rob.

          Opmerking


          • #6
            hallo bootman

            haal de pop er maar bij weg
            groet henk

            Opmerking


            • #7
              wat herman zegt klopt 2e deel over beschermplateautje heb ik ook vaak gehoord heeft iets temaken met dat de oudere vogels nieuw nest willen gaan maken en de jongen niet te dicht in de buurt willen hebben van het nest ofzoiets stond voor een niet zo hele lange tijd terug in onze vogels artikel over.

              mvg Ben
              Groeten, Ben

              Opmerking


              • #8
                pikken

                hallo bootman,dit is een heel vervelend probleem!!
                ik heb jaren engelse grasparkieten gekweekt,en had ook regelmatig dit probleem,heb al vanalles geprobeert sprays ,vaseline ,hokje op de grond,babykooitje enz.niets hielp bij mij ik heb uiteindelijk de boosdoener uit geselecteerd,maar een ruim hok met een aantal takken dat klinkt wel goed denk ik,zitten ze niet zo op elkaars lip.
                groeten flyingdebs

                Opmerking


                • #9
                  Een babykooitje aan de buitenkant van het voorfront werkt goed. De jongen worden dan door de tralies gevoerd.
                  Gewoon een plankje schuin in de kooi zetten zodat de jongen weg kunnen kruipen werkt ook vaak goed.

                  Opmerking


                  • #10
                    iedereen bedankt voor de reactie
                    ik probeer het nog een ronde met dit koppel en met een bakje in de broedkooi
                    lukt het niet dan gaat het koppel uitelkaar

                    Opmerking

                    Working...
                    X