Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mozambiquesijs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • mozambiquesijs

    wie kan me vertellen of dat er meerdere poppen bij een man kan?
    ik heb over de soort mozambiquesijsjes.
    alvast bedankt voor jullie reaktie,
    gr: erik

  • #2

    Opmerking


    • #3
      The proof of the pudding is in the eating

      Opmerking


      • #4
        wanneer broeden mozambiquesijsjes?

        Wat is de beste tijd om te broeden met een span mozambiquesijsjes? Is dat in een buitenvoliere zo rond maart/april? En is het mogelijk om binnen in een broedkooi (hoe groot minimaal?) te broeden? En kan dat dan (uiteraard met voldoende licht-uren) ook al in november/december?
        groeten
        Jeroen

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
          Wat is de beste tijd om te broeden met een span mozambiquesijsjes?
          In afrika waar ze voorkomen broeden ze rond deze tijd tot ongeveer februari..
          Dus in principe nu. De meeste mozamibiquen(heb het nog niet anders meegemaakt) houden dit ook zo aan in gevangenschap. Zelfs ek- vogels doen dit bij mij.

          En is het mogelijk om binnen in een broedkooi (hoe groot minimaal?) te broeden? En kan dat dan (uiteraard met voldoende licht-uren) ook al in november/december?
          groeten
          Inderdaad, eigenlijk, naar mijn mening, heb je dan ook de meeste kans. Broedkooi, liefst zo groot mogelijk, maar ik heb ze eens gekweekt in een 50 cm broedkooi.
          Leuk was toen dat de man een nestje naast de pop maakte en daar in zat.
          Nestje was toen in een bloempot, gevuld met droog gras en door hun aangevuld met sisal etc.

          Opmerking


          • #6
            http://www.analogminds.nl/status/bir...mozambique.php
            The proof of the pudding is in the eating

            Opmerking


            • #7
              Bedankt voor de info. Vooral die kweekverslagen zijn erg leerzaam. Is het verstandig/aan te bevelen om naast het 'gebruikelijke' voer extra levend voer te geven? (zo ja, wat?)
              groeten

              Opmerking


              • #8
                Hallo Jeroen,

                Is het verstandig/aan te bevelen om naast het 'gebruikelijke' voer extra levend voer te geven? (zo ja, wat?)
                The proof of the pudding is in the eating

                Opmerking


                • #9
                  mozambiquesijs

                  Hallo,
                  Ik heb een span mozambiquesijsjes in een broedkooi zitten. De pop heeft een mooi nestje gemaakt, en gisteren lag er een eerste eitje in. Maar gistermiddag bleek dat het ei kapot was gepikt. Ik weet niet of de man of de pop dat gedaan heeft. Vanmorgen lag er een nieuw ei, maar zojuist zag ik dat ook dit ei kapot is gepikt. Waar kan dit mee te maken hebben? De pop heeft eerder al een keer gebroed, en toen met succes twee jongen groot gebracht.
                  Kan het stukmaken van de eieren er op duiden dat ze niet rustig genoeg zitten? (soms loopt er wel iemand langs de broedkooi). Is het misschien beter om de man er uit te vangen (ik weet alleen niet of het wel de man is die de eieren kapot maakt...). Iemand ervaring hiermee, of een goed advies? Bij voorbaat dank, groeten,
                  Jeroen

                  Opmerking


                  • #10
                    Hey Jeroen,meestal zijn het te vurige mannen die dit doen. ("Te sterk gevoerd.?") Vang de man tegen de avond af en hang hem in een klein kooitje voor of in de kooi van de pop. Dan zie je van zelf wie de boosdoener is.
                    Is het de man, dan vervang het ei door een kunsteitje en laat de man dan los tot aan de avond. Herhaal dit tot het legsel compleet is en laat de man dan in het kooitje. Plaats dan de eieren terug. De pop zal doorgaans normaal broeden en de jonge verzorgen.Als de jongen enkele dagen oud zijn kun je proberen om de man erbij te zetten. Maar wees op je hoede en controleer de man de eerste tijd of hij meevoerd maar vooral of hij de pop en de jongen niet stoord. Gedraagd hij zich niet dan terug in de kooi.
                    Is het de pop die de eieren pikt dan is daar weinig aan te doen.

                    Succes
                    Greetings Lucky

                    Opmerking


                    • #11
                      The proof of the pudding is in the eating

                      Opmerking


                      • #12
                        mozambiquesijsjes

                        Hallo,
                        Bedankt voor de adviezen. Ik heb het mannetje gisteren er uit gevangen en in een wat kleiner kooitje vlakbij (er tegenaan) de broedkooi gehangen. De pop zit wel vrij veel op het nest (daar heb ik een kunsteitje in gelegd), maar vandaag heeft ze er geen ei meer bij gelegd. Ik wacht nu maar een dag of twee af wat ze doet. Als er geen eieren meer komen laat ik ze maar weer bij elkaar...
                        Nogmaals dank voor de tips.
                        groeten,
                        Jeroen

                        Opmerking


                        • #13
                          The proof of the pudding is in the eating

                          Opmerking


                          • #14
                            mozambiquesijsjes

                            Hoi Serinus,
                            Dank voor je goede adviezen! De pop heeft inderdaad gisteren en vandaag geen eieren meer gelegd; dus ik denk dat ik de man er vanavond of morgen weer bij plaats en dan er bij laat 'totdat ze het nest klaarhebben'. Alleen: hoe weet ik dat? Wanneer is het nest weer klaar (is het verstandig om het huidige nestje helemaal leeg te maken, zodat ze opnieuw begint te slepen met nestmateriaal?). Legt de pop de eieren meestal 's morgens, of doet ze dat ook wel later op de dag?
                            Ik heb nog een ander span mozambiquesijsjes, maar die maken nog niet veel aanstalten (ik denk dat die man - hij is van eind april 2006 - nog te jong is). Omruilen met de andere man is denk ik geen optie; bovendien is de pop die eieren heeft gelegd zijn moeder).
                            groeten, misschien gaat het toch nog lukken met inderdaad! deze mooie vogels,
                            Jeroen

                            Opmerking


                            • #15
                              The proof of the pudding is in the eating

                              Opmerking

                              Working...
                              X