Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedseizoen 2017 Japanse nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    het is op de goede weg......

    maar het seizoen begint net he.

    die van mij zijn nu bezig met nestbouw, maar mijn eerste jongen zijn meestal van augustus.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #17
      Hier is mijn koppel uit 2012 x 2011 verhuisd van voliere. Eerst zaten ze in een vlucht van 2 x 0,8 x 2 met begroeiing waar ze ooit een nest hebben gemaakt maar meer ook niet. Nu zitten ze in een hele grote voliere van 4 x 3 x 2 met een koppel chinese groenlingen als enige bewoners en mevrouw zit constant met takjes in de weer maar ze zijn zo goed gecamoufleerd dat ik ze helemaal niet kan vinden als ze in het struikgewas zitten. Zou toch wel een primeur zijn voor dit koppel na zolang bij elkaar te zijn eindelijk is jongen te krijgen.
      Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
      Vergeet niet te kijken op mijn site!
      http://birdbreeder.simpsite.nl/

      Opmerking


      • #18
        dat zou inderdaad mooi zijn, wat voor nestmateriaal geef je ze ?

        bij mij gebruiken ze alleen maar bruin kokosvezel.

        ik heb van alles aangeboden, maar ze pakken er niets van.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #19
          Ik heb 3 weken geleden ook een koppel uit 2014 aangeschaft. Morgen gaan ze de voliere (met nachthok) in. Ben benieuwd.

          Opmerking


          • #20
            Ik vind het prachtige vogels, zo nieuwsgierig, altijd bezig en op zoek naar insecten.

            Ik ben er nog steeds blij mee.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
              Ik vind het prachtige vogels, zo nieuwsgierig, altijd bezig en op zoek naar insecten.

              Ik ben er nog steeds blij mee.
              Voor mij zijn het ook DE vogels, mooi, slim,sociaal,actief, je zou er je vrouw voor inruilen(haha)
              Om gezondheidsredenen heb ik alleen nog maar japanse nachtegalen terwijl ik vroeger echt heel veel vogels had(gekweekt)
              ik heb in het verleden een paar keer mijn jappen weggedaan,maar na een paar maanden kreeg ik daar steeds weer spijt van, dus steeds maar weer nieuwe aangeschafd en nu heb ik al een jaar of vijf alleen nog maar japanse nachtegalen en dat zal zo blijven

              Overigens hoop ik as maandag de vier jongen van de eerste ronde uit te kunnen vangen en in een aparte kooi in de garage onder te kunnen brengen,want volgens mij is het popje aan het tweede legsel begonnen en zijn de jongen over een paar dagen zelfstandig.

              Vroeger liet ik de jongen wat langer bij de ouders, maar de aanwezigheid van katten en sperwers noopt mij om geen risico,s meer te nemen

              Opmerking


              • #22
                dat is zo vroeg in het seizoen al een mooi begin.....
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking


                • #23
                  Hier inmiddels 4 eieren waar het ook bij blijft want er is vandaag geen ei bij gekomen.
                  Het valt mij op dat de man het grootste deel van de dag broed. Is dat normaal?
                  Heb een cameraatje op het nest gericht dus kan mee kijken zonder ze te storen.
                  Gaaf bobbie dat jij de eerste jongen al uitgevlogen hebt.

                  Opmerking


                  • #24
                    Rene, kan je daar ook foto's mee maken en hier plaatsen?
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                    Opmerking


                    • #25
                      Hier inmiddels 4 eieren waar het ook bij blijft want er is vandaag geen ei bij gekomen.
                      Het valt mij op dat de man het grootste deel van de dag broed. Is dat normaal?
                      Heb een cameraatje op het nest gericht dus kan mee kijken zonder ze te storen.
                      Gaaf bobbie dat jij de eerste jongen al uitgevlogen hebt.
                      Een japanse nachtegaal legt maximaal 4 eieren( ik heb nog nooit gehoord van een nest met 5 eitjes) dus er zal sowieso geen ei meer bijkomen , meestal leggen ze 3 of 4 eieren.
                      Het is normaal dat het mannetje het grootste deel van de dag broedt ja, want het popje broedt altijd s,nachts en het mannetje zal dat nooit doen en daarom is de taakverdeling zo dat het mannetje overdag evenveel of meer dan het vrouwtje broedt.

                      Opmerking


                      • #26
                        Vandaag zware tegenslag, vanmorgen een sperwer bij de voliere gezien en daarom maar besloten om de jongen uit te vangen omdat ze toch al zelfstandig eten.
                        In tegenstelling tot vorige jaren de jongen nu in een vlucht in de garage gezet ipv in een aparte kooi in de tuin om te voorkomen dat de sperwers van deze wereld de jongen te grazen nemen zoals me vorig jaar eens een keer is overkomen. Jongen uitgevangen onder luid protest van de ouders en in de garage gezet.
                        Tot mijn verbjstering pikte het mannetje even later alle vier de eitjes in het nest van de 2e ronde kapot, dit met voer in zijn bek, waarschijnlijk uit pure frustratie omdat hij de jongen niet meer kon zien en voeren.

                        Daar werd ik niet vrolijk van, dus volgende keer de jongen na het uitvangen eerst toch maar minimaal een dag of 2 in het zicht van de ouders plaatsen zodat ze ze kunnen zien en evt de voliere open zetten zodat ze nog bij de kooi van de jongen kunnen komen om ze te voeren waardoor de voedingsdrang en frustratie geleidelijk wegebt.

                        Dure les en heel frustrerend, maar weer wat geleerd en tegenslag heb je sowieso vaak in de vogelliefhebberij

                        Dus maar naar het positieve kijken en dat is dat ik zo vroeg in het jaar al 4 prachtige jongen op stok heb
                        Last edited by bobbie; 06-05-2017, 13:37.

                        Opmerking


                        • #27
                          Erg jammer inderdaad.....
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #28
                            Dat is wel balen ja. In ieder geval zijn de jongen van de eerste ronde gered. Hopen dat het mooie vogels worden.
                            Ik vindt het ook wel bijzonder dat u ze gewoon zo naar buiten laat. Lijkt me erg spannend zeker de 1e keer.

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Remco2000 Bekijk Bericht
                              Dat is wel balen ja. In ieder geval zijn de jongen van de eerste ronde gered. Hopen dat het mooie vogels worden.
                              Ik vindt het ook wel bijzonder dat u ze gewoon zo naar buiten laat. Lijkt me erg spannend zeker de 1e keer.
                              Was inderdaad spannend de eerste keer vorig jaar,maar nu kan ik ze na het leggen van het eerste ei al loslaten zonder bang te hoeven zijn dat ze niet meer terugkeren

                              Opmerking


                              • #30

                                Opmerking

                                Working...
                                X