Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 39

Onderwerp: Mijn zebravinken

Senior lid
    Thanks
    4
    Whauw, wat een uitleg. Ik moet het wel verschillende keren doornemen. Ben. Nu nog aan deel een en ga nog niet verder want ik heb een vraag bij een.

elke vogel heeft twee chromosomen zeg je.

maar bij koppelen. Van vader met moeder had je vier mogelijkheden. Die ik begrijp het misschien verkeerd hoor. Ofwel 1 Chr van vader en. 1 van moeder.

dat zijn inderdaad twee chromosomen.

maar bij nr 2 heb je 2 van vader en 2 van moeder dat zijn er al vier. Of zijn er twee verborgen ?
    bij nummer 3 en vier heb ik1 van vader/moeder en 2 van moeder/vader, totaal 3 een. Chromosoom tekort ?

vermoed dat ik ze zo niet moet lezen.

vind het wel een hele brok. Zal het verschillende keren mogen lezen, maar ik vind het fantastisch interessant.
    Laatst gewijzigd door Loeky; 14-03-2017 om 11:36.

Senior lid
    Thanks
    47
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk Bericht
    Whauw, wat een uitleg. Ik moet het wel verschillende keren doornemen. Ben. Nu nog aan deel een en ga nog niet verder want ik heb een vraag bij een.

elke vogel heeft twee chromosomen zeg je.

maar bij koppelen. Van vader met moeder had je vier mogelijkheden. Die ik begrijp het misschien verkeerd hoor. Ofwel 1 Chr van vader en. 1 van moeder.

dat zijn inderdaad twee chromosomen.

maar bij nr 2 heb je 2 van vader en 2 van moeder dat zijn er al vier. Of zijn er twee verborgen ?
    bij nummer 3 en vier heb ik1 van vader/moeder en 2 van moeder/vader, totaal 3 een. Chromosoom tekort ?

vermoed dat ik ze zo niet moet lezen.
    De jongen nemen één chromosoom over van elke ouder. Dit levert vier mogelijke combinaties op
    chromosoom nummer 1 van de vader gecombineerd met chromosoom nummer 1 van de moeder
    chromosoom nummer 1 van de vader gecombineerd met chromosoom nummer 2 van de moeder
    chromosoom nummer 2 van de vader gecombineerd met chromosoom nummer 1 van de moeder
    chromosoom nummer 2 van de vader gecombineerd met chromosoom nummer 2 van de moeder

Kan je op deze manier volgen?
    Laatst gewijzigd door Heusnoorn; 14-03-2017 om 11:31.

Senior lid
    Thanks
    4
    Ik denk het wel het is een combinatie van overnemen van het ene (vader) en Tweede (moeder).. ik probeer er een schema van op te bouwen.

op een andere forum had je een man met een prachtig bijna gans witte parkiet en je zal slechts enkele zacht blauwe tintjes. Hij wil een spierwitte kweken. Dus met dat jong (mannelijk) wil hij later het koppelen met een grijze.
    maar nu vermoed ik dat hij allemaal niet witten zal kweken. beter. Was het te koppelen hier met de moeder ?

als ik het mis heb mag je op mijn vingers tikken zo leer ik. Anders niet. Ik besef wel dat je dit niet in een twee drie geleerd heb. Dat het veel oefening en tijd ook vraagt. Maar het boeit me wel. Ook al ben ik niet echt in de positie om veel uit te proberen want ik ben beperkt.

Senior lid
    Thanks
    27
    Zeer duidelijke uitleg Heushoorn! Wilde me er ook een beetje in verdiepen, maar dit helpt enorm!

Senior lid
    Thanks
    3
    Ik worstel er ook al een tijd mee maar wow, dat is nog eens een heldere uitleg. Dank Heusnoorn.!!

Senior lid
    Thanks
    47
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk Bericht
    Ik denk het wel het is een combinatie van overnemen van het ene (vader) en Tweede (moeder).. ik probeer er een schema van op te bouwen.

op een andere forum had je een man met een prachtig bijna gans witte parkiet en je zal slechts enkele zacht blauwe tintjes. Hij wil een spierwitte kweken. Dus met dat jong (mannelijk) wil hij later het koppelen met een grijze.
    maar nu vermoed ik dat hij allemaal niet witten zal kweken. beter. Was het te koppelen hier met de moeder ?

als ik het mis heb mag je op mijn vingers tikken zo leer ik. Anders niet. Ik besef wel dat je dit niet in een twee drie geleerd heb. Dat het veel oefening en tijd ook vraagt. Maar het boeit me wel. Ook al ben ik niet echt in de positie om veel uit te proberen want ik ben beperkt.
    Waarschijnlijk zal hij nooit wit behalen. Wel bont met in verhouding steeds meer en meer wit. De jongen blijven echter bont doorvererven naar hun jongen. De hoeveelheid wit in je bont is wel erfelijk en komt uit beide ouders (recessieve mutatie). Een koppeling van een jong met een van beide ouders is inderdaad de beste manier om steeds wittere bonte vogels te krijgen.

@jelmertjuhh11 en Thee: Graag gedaan. Het is iets te eenvoudig om helemaal genetisch correct te zijn, maar ik heb het vereenvoudigd om het begrijpbaar te houden.

Senior lid
    Thanks
    4
    Hartelijk dank oor uw uitleg. Het is inderdaad heel verrijkend, al moet ik het toch nog doorgronden. Ben het even later wedervergelden bedoel ik. Dus de aanhouder zal winnen.

als je het nog niet beu ben mijn vragen te beantwoorden. Wil ik u nog dit vragen. Tot op de hoeveelste generatie kan een vogel erven van ouders en vermoedelijk toch ook van hun grootouders. Bij de mens is bij mijn weten de zevende generatie. Maar is dit ook zo voor een vogel ? Want dat zal toch ook spelen bij het erven hier hou ik het ook. Nog bij kleur. Die vraag rees bij deze parkiet. Ik vroeg me af hoeveel keren er met ouders of grootouders verder gekweekt kan worden, zonder verlies van de goede eigenschappen (bedoel, het overerven van slechte eigenschappen)

Senior lid
    Thanks
    47
    Stel dat die factor op 1 chromosoom van 1 van de ouders ligt, geeft die het door aan 50% van zijn jongen. Die 50% geven op hun beurt ook door aan 50% van hun jongen. Die op hun beurt ook weer... Dit gaat door in oneindigheid. Maar als de factor niet uiterlijk zichtbaar is, weet je nooit zeker welke jongen kan uithouden en welk niet.Bij elke generatie kan je dus de pech hebben dat je de verkeerde uithoudt en dan is het uit die lijn...

Senior lid
    Thanks
    4
    Ze zijn er. Ik had ze meer voor Pasen verwacht, maar ben wel blij dat ze er zijn. Nu hadden ze een koppel witte zebra's en zag ook een mooie licht grijze. Goed in de veren, gezond en wel. Heb ze maar alledrie genomen. Zal later nog wel een mannetje aan toevoegen want ik heb nu een man en twee vrouwtjes.
    Zal ze even zo goed als het kan beschrijven omdat ik ze vandaag vooral nog veel met rust wou laten. Het zijn jongen van dit jaar dus 2017. Zal een jaar wachten om ermee te kweken. Zo kunnen ze samen sterk worden. Het kooitje goed leren kennen.
    pop die ik de naam sneeuw gaf : zag er spierwit uit. Zal in de toekomst ze nog beter bestuderen maar dit is mijn eerste zicht. Strak in de veren. Levendig. Geen streepje bij ogen. Snaveltje oranje, maar niet zo sterk als het ander dat de man moet zijn.
    pop die ik de naam Filou gaf : ze is nieuwsgierig. licht grijs. Staart heb ik niet goed kunnen zien. Volgens mij met zwart witte strepen. Streepje bij ogen. Redelijk fel rode snavel. Goed gevormd.
    man eerste opzicht : wit met erg rode snavel. Maar bij nader kijken is hij iets romiger dan de pop. Vermoed dat er bruin in verweven zit. Maar zijn stem... daar schrok ik wel even van. Hij lijkt wel een parkiet. Misschien veel bij parkieten gezeten, weet ik veel. Maar vond het wel wat vreemd. Nu wordt ik het wat gewoon. Ze hebben een drukke dag achter de rug. Dus zijn ze vroeg gaan slapen. Morgen wat meer observeren.

Senior lid
    Thanks
    47
    Heb je ze bij een fokker vandaan? Weet je of ze verwant zijn?
    Zijn hun snaveltjes bij allemaal al mooi oranje, of zit er nog zwart/roze aan? Ze kunnen namelijk nog mannelijke kenmerken krijgen tot 75 dagen na hun geboorte. Best mogelijk dat de wangetjes bij je grijze dus nog moeten komen als ze nog niet zo lang zelfstandig zijn of dat het bekje van een van je witjes nog roder wordt.

Lichtgrijs: ik veronderstel dat je bleekrug bedoelt? of is het masker?
    Bleekrug

Masker:

Zebravinken zijn bekend om hun liedjes aan te passen aan hun omgeving, dus die van jou kunnen best enkele schelle geluiden van parkieten in hun liedje verwerkt hebben.

In elk geval, geniet ervan!

Soortgelijke onderwerpen

1. Mijn zebravinken (en japjes)
    Door Troetelduifje in forum Zebravinken
    Reacties: 8
    Laatste Bericht: 13-10-2014, 08:33
  2. mijn zebravinken filmpje
    Door harold741 in forum Zebravinken
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 27-06-2013, 22:41
  3. Mijn eerste zebravinken
    Door jerilo in forum Zebravinken