Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn zebravinken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk Bericht
    Ik denk het wel het is een combinatie van overnemen van het ene (vader) en Tweede (moeder).. ik probeer er een schema van op te bouwen.

    op een andere forum had je een man met een prachtig bijna gans witte parkiet en je zal slechts enkele zacht blauwe tintjes. Hij wil een spierwitte kweken. Dus met dat jong (mannelijk) wil hij later het koppelen met een grijze.
    maar nu vermoed ik dat hij allemaal niet witten zal kweken. beter. Was het te koppelen hier met de moeder ?

    als ik het mis heb mag je op mijn vingers tikken zo leer ik. Anders niet. Ik besef wel dat je dit niet in een twee drie geleerd heb. Dat het veel oefening en tijd ook vraagt. Maar het boeit me wel. Ook al ben ik niet echt in de positie om veel uit te proberen want ik ben beperkt.
    Waarschijnlijk zal hij nooit wit behalen. Wel bont met in verhouding steeds meer en meer wit. De jongen blijven echter bont doorvererven naar hun jongen. De hoeveelheid wit in je bont is wel erfelijk en komt uit beide ouders (recessieve mutatie). Een koppeling van een jong met een van beide ouders is inderdaad de beste manier om steeds wittere bonte vogels te krijgen.

    @jelmertjuhh11 en Thee: Graag gedaan. Het is iets te eenvoudig om helemaal genetisch correct te zijn, maar ik heb het vereenvoudigd om het begrijpbaar te houden.

    Opmerking


    • #17
      Hartelijk dank oor uw uitleg. Het is inderdaad heel verrijkend, al moet ik het toch nog doorgronden. Ben het even later wedervergelden bedoel ik. Dus de aanhouder zal winnen.

      als je het nog niet beu ben mijn vragen te beantwoorden. Wil ik u nog dit vragen. Tot op de hoeveelste generatie kan een vogel erven van ouders en vermoedelijk toch ook van hun grootouders. Bij de mens is bij mijn weten de zevende generatie. Maar is dit ook zo voor een vogel ? Want dat zal toch ook spelen bij het erven hier hou ik het ook. Nog bij kleur. Die vraag rees bij deze parkiet. Ik vroeg me af hoeveel keren er met ouders of grootouders verder gekweekt kan worden, zonder verlies van de goede eigenschappen (bedoel, het overerven van slechte eigenschappen)

      Opmerking


      • #18
        Stel dat die factor op 1 chromosoom van 1 van de ouders ligt, geeft die het door aan 50% van zijn jongen. Die 50% geven op hun beurt ook door aan 50% van hun jongen. Die op hun beurt ook weer... Dit gaat door in oneindigheid. Maar als de factor niet uiterlijk zichtbaar is, weet je nooit zeker welke jongen kan uithouden en welk niet.Bij elke generatie kan je dus de pech hebben dat je de verkeerde uithoudt en dan is het uit die lijn...

        Opmerking


        • #19
          Ze zijn er. Ik had ze meer voor Pasen verwacht, maar ben wel blij dat ze er zijn. Nu hadden ze een koppel witte zebra's en zag ook een mooie licht grijze. Goed in de veren, gezond en wel. Heb ze maar alledrie genomen. Zal later nog wel een mannetje aan toevoegen want ik heb nu een man en twee vrouwtjes.
          Zal ze even zo goed als het kan beschrijven omdat ik ze vandaag vooral nog veel met rust wou laten. Het zijn jongen van dit jaar dus 2017. Zal een jaar wachten om ermee te kweken. Zo kunnen ze samen sterk worden. Het kooitje goed leren kennen.
          pop die ik de naam sneeuw gaf : zag er spierwit uit. Zal in de toekomst ze nog beter bestuderen maar dit is mijn eerste zicht. Strak in de veren. Levendig. Geen streepje bij ogen. Snaveltje oranje, maar niet zo sterk als het ander dat de man moet zijn.
          pop die ik de naam Filou gaf : ze is nieuwsgierig. licht grijs. Staart heb ik niet goed kunnen zien. Volgens mij met zwart witte strepen. Streepje bij ogen. Redelijk fel rode snavel. Goed gevormd.
          man eerste opzicht : wit met erg rode snavel. Maar bij nader kijken is hij iets romiger dan de pop. Vermoed dat er bruin in verweven zit. Maar zijn stem... daar schrok ik wel even van. Hij lijkt wel een parkiet. Misschien veel bij parkieten gezeten, weet ik veel. Maar vond het wel wat vreemd. Nu wordt ik het wat gewoon. Ze hebben een drukke dag achter de rug. Dus zijn ze vroeg gaan slapen. Morgen wat meer observeren.

          Opmerking


          • #20
            Heb je ze bij een fokker vandaan? Weet je of ze verwant zijn?
            Zijn hun snaveltjes bij allemaal al mooi oranje, of zit er nog zwart/roze aan? Ze kunnen namelijk nog mannelijke kenmerken krijgen tot 75 dagen na hun geboorte. Best mogelijk dat de wangetjes bij je grijze dus nog moeten komen als ze nog niet zo lang zelfstandig zijn of dat het bekje van een van je witjes nog roder wordt.

            Lichtgrijs: ik veronderstel dat je bleekrug bedoelt? of is het masker?
            Bleekrug

            Masker:


            Zebravinken zijn bekend om hun liedjes aan te passen aan hun omgeving, dus die van jou kunnen best enkele schelle geluiden van parkieten in hun liedje verwerkt hebben.

            In elk geval, geniet ervan!

            Opmerking


            • #21
              Wat mooie foto's. Neen, de grijze is wel donkerder en ik denk zelfs dat de kleur eerder bruin is. Ze zijn nog ergbeweeglijk als ik dichterbij kom. Mogen niet vergeten dat ze gisteren een zware dag achter de rug hebben. Eerst van kweker naar winkel en dan naar mij. Maar ze zijn nu wel vol leven. De witten zijn ook niet beiden helemaal spierwit. Met lichtinval zie je een zwak grijs of bruine tint. Ben er nog niet echt uit. Als ze wat rustiger zijn zal ik er een foto van nemen. Ik geef ze nu nog een. Week. Natuurlijk in die week moeten ze leren dat ik ook dichterbij kom, voor de verzorging van het kooitje. Kerst en Bas lijken nu zo klein en teer. Ze vliegen nog rond en proberen mijn aandacht te trekken. Ze negeren de nieuwkomers. Zal eens kijken of mijn grijze zwart rond de snavel heeft. Ze zijn alledrie blauw geringd.

              Opmerking


              • #22

                Opmerking


                • #23
                  Neen geen zwart op snavel, mooi oranje. Maar ik denk dat ze inderdaad nog helemaal op kleur moeten komen. Afwachten. Basis is wel gelegd denk ik. Een blauwe ring betekent toch jaar 2017 ?

                  kan iemand me vertellen wat er zoal vermeld staat op zo'n ring ?

                  Opmerking


                  • #24
                    Een blauwe ring is 2017. De vogel kan dus bijna zeker nog geen 75 dagen zijn, want de ringen zouden maar beschikbaar mogen zijn vanaf januari. Het kan, maar dan moet je nipt rekenen.

                    Op mijn Belgische ringen KBOF staat: BOF (dwars), kwekerscode, maat (dwars), jaar (dwars), volnummer van de ring.
                    Die elementen zijn sowieso vast. Opmaak en volgorde kan verschillen per club.

                    Als ze wat kalmer zijn, kan je altijd eens foto's nemen, dan bepalen we de kleurslag van de vogels wel.

                    Aan zorg en aandacht schiet het bij jou in elk geval niet te kort.

                    Opmerking


                    • #25
                      Dank je wel Heusnoorn, ik heb een filmpje gemaakt. Zo zie je ze toch iets beter. Maar was toch weer verrast door de kleuren. De grijze lijkt nu bruine vleugels te hebben. Maar ja ze blijven weinig stilzitten. Alhoewel op een moment waren ze dat wel. En geloof het of niet. Bas of Kerst maakte een luid piepgeluid alsof hij wou zeggen eindelijk rust. eentje maar. en daarop volgde toen een protesterende luid piep piep piep van alle drie. Toen ze ophielden en de rust was gekeerd, Nou de Bichenow weer 1 luid piep. En je raad het, inderdaad weer een protest. Dit heeft hij een paar keren gedaan. Ik kon haast mijn lach niet houden. Nu lijken ze zo klein en teer maar ... toch he uitdagen durven ze wel. Toch zeker dat die anderen niet de deur uit kunnen. Nu deze filmpje. Niet allerbeste maar je ziet ze. Al is het in de rapte. Als ze rustiger zijn zal ik wel degelijk een foto nemen.

                      Opmerking


                      • #26
                        Schitterend filmpje.
                        Witte zebra vinken....heeft toch ook wel wat.

                        mvg ronald

                        Opmerking


                        • #27
                          De grijze is een wildkleur, maar wel eentje met een te bruine basiskleur. De andere zijn gewoon wit, maar inderdaad zit er wat bruin in de lijn. Ze hebben een bruine aanslag.

                          Opmerking


                          • #28
                            Leuk filmpje Loeky. Ik vraag me af zijn het niet 3 poppen?

                            Opmerking


                            • #29
                              Ik vond de snavelkleur van de witte zebravinken ook wat licht maar dat kan aan het filmpje liggen, ik heb trouwens ook een witte man zitten die op het uiterlijk afgaand gemakkelijk voor een pop zou kunnen doorgaan. De witte zijn tricky soms.
                              Wel een heel leuk filmpje, hopelijk krijg je snel jongen.
                              Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken

                              Opmerking


                              • #30
                                Nou Thee en Yoran. De winkelier is ze bij de kweker speciaal gaan halen. Een koppel. Heb aan de winkelier ook nog eens gevraagd of hij zeker was dat het een koppel was. Deze verzekerde het me dat de witten een koppel was. Nu hij dacht eerst als ik dat ze beiden spierwit waren. Hangt af hoe het licht erop schijnt. En wij zien globaal. Het is als we gedetailleerd gaan kijken dat we verschillen zien. Soms zie ik een licht verschil in donkerte maar ze zijn nog te opgewonden om het goed waar te nemen. Weten jullie nog dat ik zei dat er eentje een stem had als een parkiet ? Deze is de dag nadien zo niet meer te horen. Het was wel een der witte die ze voortbracht en het kwam vanuit zijn keel. Zag het duidelijk. Dat geluid kwam terug tevoorschijn als ik met de ipad zebrazang liet horen. Hoopte alzo de man te lokaliseren. En ja hoor hij reageerde opnieuw met dat vreselijk gezang. De anderen piepten. Maar ze zijn nog redelijk jong. Dat rood zal waarschijnlijker vuriger worden bij het volwassen worden. Althans hij zal wel aan het zingen geraken. Wat ik wel zal doen ik regelmatig een mooi gezang laten horen. Wie weet eelt hij dat over. Gisteren was ik er even twee kwijt. Het werd donker en ik wou ze laten slapen ze hadden een heel drukke dag achter de rug . Eentje zat alleen op stok. Een witte en de twee anderen zag ik niet tot ik het nestkastje bekeek. Ze zaten helemaal bovenin samen. Niet in maar op. Er is amper plaats. Ik weet niet of ze daar wel echt goed lagen. Maar een witte zat bij de grijze. Wat me ook verwonderde want beide witten zorgden goed voor elkaar. Het kastje liet ik hangen want het is niet gemakkelijk ze vast te maken zo langs de binnenkant en bovendien langs de buitenkant krijg ik ze ook niet vast. Ik heb wel een ander die wel beter dienst zou doen. Maar ze krijgen niets. Het nest krijgt verder ook geen aandacht.

                                Opmerking

                                Working...
                                X