Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eiwitten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Eiwitten

    Hallo allemaal ik heb even een vraagje wat betreft eiwitten.
    Ik voer Cede kanarie eivoer en buffalotjes in de diepvries. Nu wil ik volgend jaar ze toch iets meer keus geven en wat extras voor de jongen.
    In de richting van insectenpate of universeelvoer. Welke kan ik het best nemen en van welk merk?
    Het gaat om de volgende vogels:
    1 koppel Mozambiquesijsjes
    1 koppel Kapoetsensijsjes
    1 koppel Roodwang blauwfazantjes
    1 koppel Oranjekaakjes
    1 koppel Tijgervinkjes

  • #2

    Opmerking


    • #3
      Als je ze in een buitenvoliere hebt zitten dan wat oud fruit in een bakje zetten (wel afdekken, zodat de vogels er niet bij kunnen!!!!). De fruitvliegjes die hier op af komen zullen de vogels met veel plezier opeten. Hetzelfde geldt voor een lampje. Bij de schemer is het feest voor de vogels, die proppen zich helemaal vol met alle insecten die daar op af komen.
      Bekijk mijn vogels op:

      http://papegaaiamadine.webnode.nl/

      Opmerking


      • #4
        qua vogels heb je geen noodzaak om universeel of insecten patee te voeren.

        je kan het beter met deze vogels in wat extra graszaden of onkruidzaden zoeken.

        zeker een must zou in het voorjaar verse onkruiden zijn. daar zijn ze stapelgek op.

        eventueel zou je de buffalo`s nog kunnen bestrooien met een vitamine poeder.

        maar dan zou ik weer kiezen voor levende, die je eivoer te eten geeft.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          ja dat met de fruitvliegjes heb ik al eens geprobeerd ze kwamen er alleen niet echt op af. De Mozambique sijzen zijn wel gek van vliegende mieren alleen die zijn er maar af en toe in de zomer. Als ze dan door de lucht vliegen hangen de sijsjes al aan het gaas te wachten tot er een naar binnen vliegt. En ja ton zal ik ook eens naar kijken maar ik heb 2 jonge blauwfazantjes gehad dit jaar maar 1 was vrij snel dood en de ander stopte na een paar dagen met groeien. Ze werden wel wat gevoerd maar niet veel dus ik denk dat er toch iets ontbrak dus ik heb besloten iets van universeel voer te gaan geven en kijken hoe ze dat opnemen.

          Opmerking


          • #6
            mijn ervaring is al de ouders te weinig voeren, ze niet voldoende keus hebben om te voeren.

            vogels gaan tot broeden over als er meer dan voldoende eten is om de jongen groot te brengen.

            je kan het dan beter zoeken, in levend voer, diverse soorten.

            en het zeker 5 tot 6 x per dag te vernieuwen.

            elke keer als jij nieuw voer neer zet, triggert dat de ouders om te gaan voeren.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              Ja, ik gaf de blauwfazantjes meerdere keren per dag buffalotjes uit de hand zelfs maar ze voerden dit maar een beetje. Het jong is ongeveer 2 weken geworden en had al pennetjes maar groeide niet of nauwelijks.

              Opmerking


              • #8
                Ik weet nou alleen nog steeds geen goed merk ofzoiets ?

                En ik had ook nog een vraag de kapoetsensijsjes moeten speciaal voer hebben is er ook iemand die hiervan een goed merk kan aanbevelen. Zelf heb ik al gezien dat KOENINGS wel aardig is denk ik.

                Opmerking


                • #9
                  ik gebruik orlux.

                  dat zijn zakken van 1 kilo, vind ik makkelijk in gebruik.

                  en koenings heeft inderdaad mengelingen voor heel wat soorten vogels.

                  ondermeer voor de kapoets.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking


                  • #10
                    Zie dat je nogal wat Afrikaantjes hebt. Die zou je ook foniopaddy kunnen geven. Niet een goedkoop zaad, maar eiwitrijk en ze zijn er naar verluid dol op.
                    Bekijk mijn vogels op:

                    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                    Opmerking


                    • #11
                      Ton, bedoelde u deze? http://petsplace.nl/pps-versele-laga...204120114.html
                      Ik denk dat ik het universeel voer ga mengen met het eivoer 50/50, of is dat een slecht idee?

                      Opmerking


                      • #12
                        Hallo Remco,

                        Aangezien jouw soorten geen echte eivoer eters zijn kun je ook kijken of bij jou in de buurt een aangevette eivoer te vinden is.
                        Dit hoef je niet vochtig te maken en kan dan langer blijven staan.
                        Hier kun je dan foniopaddy en pagima green doorheen mengen.
                        Elk eivoer is wel goed, ik kijk waar ik makkelijk aan kan komen.
                        Ik geef door dit eivoer insectenpate.
                        1 pak op 1 kilo eivoer.
                        Zoals gezegd kijk je levend/diepvries spul na.
                        Ik geef: diepvries pinkies en buffelows, fruitvliegjes (altijd met 1 bakje creca vliegjes starten)
                        Je kan daarnaast nog muggenlarven geven.
                        Voordeel van buitenvoliere is dat in de planten veel levendspul zit.
                        Mocht je je eivoer willen aanwenden kan dit met kiemzaad ook heel goed voor de vogels.
                        Verder moet je geluk hebben soms lukt alles vaak niet.
                        Groeten, Ben

                        Opmerking


                        • #13
                          Ja ik kan eventueel ook stoppen met het eivoer en dan universeelvoer aangevuld met verschillende insecten aanbieden. Misschien nog insectenpate. Gewoon even proberen wat ze eten.
                          Erg bedankt!

                          Opmerking


                          • #14
                            ik ben het met Ben eens, je kan beter je eivoer een beetje opleuken, met bijvoorbeeld pinkies en kiemzaad.

                            de meeste tropen zullen het universeel met insecten niet eten, dus zonde van de centjes.

                            zelf gebruik ik het eivoer van orlux, voor kanaries. dat is van zich zelf al licht vochtig, en kan je meerdere dagen laten staan.

                            ruim van te voren, moet je wel je vogels het leren eten.

                            wat een vogel niet kent, eet hij niet.
                            Last edited by Ton; 03-01-2017, 18:24.
                            groeten Ton
                            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                            Opmerking


                            • #15
                              Ja het eivoer dat ik geef is vrijwel altijd beschikbaar maar zie eigenlijk alleen de 3 kleuren ervan eten.

                              Opmerking

                              Working...
                              X