Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kanarie valt steeds van stok

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kanarie valt steeds van stok

    Hallo,

    ik heb inmiddels 2 jaar een kanarie. Echter de laatste tijd valt hij regelmatig van zijn stokken af! Vandaag is het zelfs al zo erg dat het hem niet meer lukt op z'n stok te springen, dus ik heb z'n eten op de grond in de kooi gezet, hij loopt wel heen en weer in de bak van z'n kooi, dus beweeglijk is hij nog wel. Ik vind het er zo zielig uit zien, wat denken jullie dat hem mankeert en wat kan ik doen om hem te helpen?

    Groetjes,
    Hanneke

  • #2
    zit hij veel dik, of is hij een boel veren verloren ?

    misschien even langs de dierenarts gaan.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      dik zitten doet hij gelukkig niet, hij zit nu alleen heel lang in de bak van zn kooi, maar hij eet en drinkt nog wel gewoon. Zn bad slaat hij wel al 2 dagen over. Hij heeft al maanden geen staart meer en zn vleugels zien er ook maar zielig uit. Ook houdt hij vaak zn rechterpootje omhoog als hij wel op zn stok zit.

      Opmerking


      • #4
        Heb je misschien een foto?

        Opmerking


        • #5
          hoe oud is je kanarie, zit deze binnen, zo ja, hoe doe je het dan met de lichturen.

          Opmerking


          • #6
            En hoe zien zijn poten eruit en hoe klein is die kooi?

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door HannekeNB Bekijk Bericht
              Hallo,

              ik heb inmiddels 2 jaar een kanarie. Echter de laatste tijd valt hij regelmatig van zijn stokken af! Vandaag is het zelfs al zo erg dat het hem niet meer lukt op z'n stok te springen, dus ik heb z'n eten op de grond in de kooi gezet, hij loopt wel heen en weer in de bak van z'n kooi, dus beweeglijk is hij nog wel. Ik vind het er zo zielig uit zien, wat denken jullie dat hem mankeert en wat kan ik doen om hem te helpen?

              Groetjes,
              Hanneke
              Waarschijnlijk wat dik Hanneke. Blaas eens de veertjes van de onderbuik op.
              Ziet dat een beetje gelig dan is dat vet. Dus op rantsoen met de rakker.
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #8
                Ik heb hem van kleins af aan, dus hij is nu 2 jaar oud. En hij zit inderdaad binnen. Ik ga om 07.00 uur naar mijn werk en dan haal ik de doek van zn kooi en geef ik hem eten en drinken. Nu dekken we hem om 21.30 uur weer onder.

                Hij krijgt niet extreem veel voer, dus dik is hij niet. Wel zit hij slecht in zn verenpak. Een kant heeft hij haast geen vleugel en hij heeft al maanden geen staart, dus ik denk dat hij problemen heeft met zijn evenwicht en daardoor steeds van zijn stok valt.
                Inmiddels gaat hij weer als vanouds zijn kooi door, springt nog weleens mis, maar springt daarna gelukkig weer meteen op z'n stok, in plaats van dat hij in zijn bak blijft zitten. Badderen doet hij ook weer gewoon, nu met het warme weer zelfs meerdere keren per dag (badje wordt steeds verschoond)
                Mijn vriend bezorgd het arme beestje regelmatig stress door hem lastig te vallen, dan zit hij ook te piepen als een bang vogeltje voor een kat. Ik heb mijn vriend nu opdracht gegeven het beestje met rust te laten en het gaat nu qua vallen van de stok een stuk beter. Maar zijn vleugel en staart willen maar niet aangroeien. Ik hoop dat als straks de rui begint alles in orde gaat komen. Wat kan ik doen om het beestje te helpen?
                Bijgevoegde Bestanden

                Opmerking


                • #9
                  Hoe ziet het pootje die hij niet gebruikt eruit? Ik heb namelijk ook een paar kanaries die zijn gestoken door muggen, waardoor tenen afsterven. Misschien zijn het bij jou ook muggen?

                  Opmerking


                  • #10
                    Inmiddels gebruikt hij zijn pootje weer wel, zo af en toe dat hij er nog met zijn snavel langs gaat. Denk dat hij toen verkeerd in zijn bak terecht was gekomen en dat dat nu met rust over is gegaan.
                    Hieronder nog een foto ingezoomd op zijn pootjes en dan had hij vorige week last van voor de kijker linker pootje (voor hemzelf dus rechts)
                    Bijgevoegde Bestanden

                    Opmerking


                    • #11
                      ik denk dat je vogel in de stokrui zit, het beste is om je vogel met de natuurlijke lichturen mee te laten gaan, wanneer het buiten donker word een doek over de kooi, en wanneer het licht word de doek er weer af.

                      Opmerking


                      • #12
                        Ok, dat proberen we al zoveel mogelijk.. alleen nu gaan wij zelf eerder naar bed dan dat het donker is buiten. Dan maar geen doek eroverheen doen?

                        Opmerking


                        • #13
                          in deze periode zou de doek niet hoeven.

                          meestal hebben ze last, als ze in de woonkamer staan. en met name van de warmte van de cv, tijdens de korte dagen. ze kunnen dan niet lekker door ruien.
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #14
                            Ok, dan laten we de doek voorlopig even achterwege en hopen dat zijn vleugel en staart dan weer herstellen.
                            Ik dacht eigenlijk dat bij stokrui de vogel ook niet meer fluit enzo. Dat doet die van ons nog wel. Het is ook niet zo dat er continue veertjes in zijn kooi liggen, enige wat ik constateer is dat zijn vleugel en staart niet terug aan groeien. Tussendoor is 1 keer zijn staart terug gegroeid, echter na een paar dagen vielen ze er weer uit.
                            Hopelijk werkt jullie tip om nu dus even niet met een doek af te dekken! Dankjewel.

                            Opmerking

                            Working...
                            X