Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gezasept

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • gezasept

    Wie o wie kent het middel gezasept en wil hier iets kwijt over toepassing, positieve en negatieve ervaringen, gebruik etc?
    Wat een leuke hobby hebben wij toch!

  • #2
    Toets het woord eens in bij google heb je genoeg informatie je kunt ook een paar druppels jodium door het water doen dit is ongeveer hetzelfde.groet eddie

    Opmerking


    • #3
      Ik ken het en ik gebruikte het "vroeger" in de dierenwinkel regelmatig. Het is in feite een ontsmettend middel dat door het drinkwater gegeven kan worden.
      Het wordt gebruikt bij vage gezondheidsklachten, "beetje bol zitten" b.v. Sommigen gebruiken het regelmatig, preventief. In de dierenwinkel zowel curatief als preventief, omdat het vogelbestand daar constant wisselde. Nieuwe vogels kunnen soms wat ontsmetting wel gebruiken.

      Ik vind vooral de geur een groot nadeel, je hele hok of vogelkamer ruikt er naar. Ik gebruik het niet meer dus, ik gebruik helemaal geen medicatie meer.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Gebruik dit middel in het badwater. Enkele druppels in het badwater werkt ontsmettend en schijnt preventief tegen bloedmijten en muggen te werken. (geur?)

        Greetings Lucky

        Opmerking


        • #5
          Ben het helemaal met Ton eens. Sterker nog: tijdens een lezing over vogelziekten werd een dierenarts ook naar zijn menig gevraagd over Gezasept.
          Zijn antwoord was helder en kort: Er is op geen enkele manier aangetoond dat de vogels enige baat bij dit middel hebben, dus is de aanschaf weggegooid geld. En misschien heeft hij wel gelijk.
          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

          Opmerking


          • #6
            En kan iemand ook iets vertellen over de werkzame stof (voor zover die zou werken dan )
            Wat een leuke hobby hebben wij toch!

            Opmerking


            • #7
              Op het forum van Timbrado.nl vond ik de volgende tekst over gesasept:

              De basis is jodium en daarmee is redelijk in beeld te brengen wat de voor en nadelen zijn. Het geeft een sterk desinfecterende werking en de biotoop zal een gevoelige slag worden toegebracht. Ook is bewezen dat bij te hoge dosering de vruchtbaarheid gevaar oploopt.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                De fabrikant is er het meeste bij gebaat, als je begrijpt wat ik bedoel.
                Harrie

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                  Ik geef het (ivermectine, noot) nooit preventief, alleen als het nodig is.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                  ...
                  Ik gebruik het (gezasept, noot) niet meer dus, ik gebruik helemaal geen medicatie meer.
                  Proficiat Ton.
                  Toch een volgende overweging :
                  Nogal wat mensen beschouwen enkel "antibiotica" als "medicatie", en zien alle andere chemisch spul niet als "medicatie" maar eerder als "snoepgoed-ter-voorkoming-van"...
                  Staan bij jou ook de andere chemotherapeutica en lichaamsvreemde/lichaamsvijandige stoffen onder de noemer "medicatie", zoals bijvoorbeeld sulfapreparaten (coccidiostatica) of macrocyclische lactonen (ivermectine en andere)?
                  Of beschouw je deze laatstgenoemde ook eerder als "onschuldige-snoepjes-zonder-directe-of-indirecte-schadegevolgen"?
                  Lester Lievens
                  Ivan Lievens
                  http://natuurgould.be/

                  Opmerking


                  • #10
                    Er staat hier niets van chemische oorsprong op het menu. :-)
                    Het bevalt me al jaren uitstekend en zo te zien de vogels ook. Juist eergisteren weer jonge zilverbekjes uitgevlogen, buiten.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Iedereen bedankt voor de reacties, ik weet genoeg. Gelukkig reageren de meeste mensen in begrijpelijke taal
                      Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                      Opmerking


                      • #12
                        Gezasept

                        [QUOTE=Ton Koek;4973]Op het forum van Timbrado.nl vond ik de volgende tekst over gesasept:

                        De basis is jodium en daarmee is redelijk in beeld te brengen wat de voor en nadelen zijn. Het geeft een sterk desinfecterende werking en de biotoop zal een gevoelige slag worden toegebracht. Ook is bewezen dat bij te hoge dosering de vruchtbaarheid gevaar oploopt.[/QUOTE

                        Je hebt bij vogelfokkers natuurlijk zoals bij zoveel fokkers van dieren,uiteraard
                        ook die maar wat aan prutsen met allerlei medicijnen.
                        Daarbij komt dan ook nog,dat er velen zijn,die zeggen geen medicijnen te gebruiken,maar in werkelijk van alles gebruiken wat er maar te koop is.
                        Het verkoopt ook moeilijk om erbij mede te delen,wat je allemaal hebt moeten
                        doen om je vogels in leven te houden.
                        Gezasept bevat: lodium o,4%; salicylzuur 0,6%; fenol 0,3%.Op Google kan je zien waar dat allemaal voor staat.
                        Het is inderdaad een oud middel.
                        In de kanariefokkerij is en wordt het hoofdzakelijk gebruikt in o.a.de ruitijd van
                        de vogels een paar druppels in het badwater. (Op het Timbrado-forum kan je ook lezen hoe ik denk over zout in het badwater.)
                        De reden is,dat de vogels van hetzelfde stilstaand water drinken en om kleine wondjes te ontsmetten.
                        Het is een feit,dat kanaries de gewoonte hebben om aan een wondje te blijven pikken.Doen ze hetzelf niet dan doen de anderen dat.
                        Ik gebruik het zelf op deze manier meer dan 42 jaar en heb nooit nadelige gevolgen daarvan gezien. Het is het enige middel,dat ik gebruik.
                        Bij heesheid van de zangkanaries geef ik wat kamillethee met honing.
                        Door regelmatig goede schoonmaak en reiniging kan je het meeste voorkomen.
                        Elke dag schoon drinkwater en 's zomers 2x per dag.
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking

                        Working...
                        X