Beste allen,

Het is een tijd geleden dat ik hier iets geplaatst heb. Maar momenteel zit ik met een vraag waar ik graag jullie mening/ervaringen over hoor.

Jarenlang heb ik een koppel Cubavinken gehad welke het vanaf dag 1 uitstekend met elkaar kon vinden. Helaas overleed de man, dus heb ik een nieuwe man bij de overgebleven pop gekocht. Er was ook nog een jonge pop van 2021 aanwezig, welke op termijn verkocht zou worden.

De eerste 3 maanden ging het goed, pais en vree. Sinds gisteren was het ineens oorlog. De man joeg achter beide poppen aan. De oudere pop was er al slecht aan toe, dus die heb ik direct uitgevangen. Toen heb ik het een dag aangekeken, maar de man blijft ook achter de jongere pop aanjagen. Om erger te voorkomen, heb ik beide uitgevangen en in aparte broedkooien gezet. Ze kunnen elkaar wel horen en zien.

Mijn vraag is nu: kan ik de man met de jonge pop opnieuw koppelen, of zijn ze gewoon niet geschikt voor elkaar? En hoe kan ik dit eventueel het beste doen?

Note: alles speelde zich af in een dichtbeplante volière van circa 10m2, met enkele andere kleine tropen (welke overigens met rust gelaten werden).