Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Rode Kardinaal man geen stem meer

Junior lid
    Thanks
    0

Rode Kardinaal man geen stem meer

Hallo iedereen

ik heb een tijdje geleden al een probleem geconstateerd bij mijn rode kardinaal man.
    Ik had een koppel van 2020 gekocht in februari, maar na een paar weken zag ik dat de man minder actief begon te worden dan de pop, weet niet of dat normaal is aangezien iedereen zegt dat kardinalen hele levendige vogels zijn.
    En dat klopt de pop is ook heel levendig maar de man daarintegen niet zo, hij gaat vaak op het nestkapel zitten en dan doet hij vaker een dutje. (terwijl hij in het begin ook heel actief was)
    Hij word heel af en toe levendig en dan denk je oh er is niks aan de hand en hij word heel actief weer als ik badwater geef en nieuw voer geef.
    Ik dacht oke misschien is het normaal dat de ene vogel toch luier/minder actief is dan de ander dus denk laat maar zo dan....
    totdat ik ineens vorige week zag dat hij ging fluiten, alleen niet normaal fluiten de eerste paar seconden komt er geluid uit alleen je ziet hem nog doorfluiten maar dan hoor je helemaal niks meer alsof je zelf zingt maar er geen geluid uit komt.
    Nu dacht ik dat die misschien luchtpijpmijt had dus had hem 4 dagen lang van sjoerd zwart anti lucht pijp mijt in het drinkwater gedaan (dat stond op het flesje 3 tot 4 dagen achtereen geven). Je kon druppels in de nek doen of in het drinkwater heb ik dus gekozen voor drinkwater zodat ik hem niet hoef te vangen.
    Maar die 4 dagen zijn dus voorbij alleen zit hij er nog steeds hetzelfde bij, hij was toestrax ook aan het tjielpen dus niet echt fluiten maar het klonk niet zo mooi als de pop tjielpt.
    Dus wat zou het zijn? toch luchtpijpmijt en dat die anti luchtpijp mijt van sjoerd zwart later pas gaat werken of is het toch iets anders?
    En zou ik de anti luchtpijp mijt kunnen verlengen dus nog even een paar dagen geven of dat beter niet.
    Of zou ik een andere anti luchtpijp mijt moeten kopen die misschien beter zijn?

Senior lid
    Thanks
    8
    Beste Vink,
    Ik had hetzelfde bij eenvogel. Eerst probeerde ik het antiluchtpijpmijt van Bogena. Werkte niet, Maanden later met het middel van Sjoerd zwart.
    Resultaat nihil. Na veel lezen vond ik niets nieuws. Iemand adviseerde wat honing in het water te doen, om de keel wat te smeren.
    Kanarie floot niet meer, suf.
    Pop erbij gedaan, dat wilde hij wel (haha). Pop zat rustig op haar nest, op een dag zag ik 's ochtend op het nest zitten en toen ik 's middags weer keek zat ze in dezelfde houding mij aan te staren. Bleek ze dood te zijn.
    Man heeft denk een klap te verwerken en wil nu al weken alleen maar eten, badderen en slapen.
    Kortom, ik denk dat medicatie niet helpt. Misschien is je man geschrokken. Geef hem de tijd, zonder medicatie en wacht rustig af.
    Mijn mannetje heb ik in een grote kooi in de woonkamer en kan hem de hele dag zien (slapen)
    Sorry dat ik geen echte oplossing voor je heb
    Succes

Junior lid
    Thanks
    0
    oke bedankt voor de reactie, ik had nog een antwoord gekregen van iemand in een facebook groep van vogels die zei mij dat hij op zijn eerst de producten van sjoerd zwart niet goed vind, daarna zei die dat het een luchtweg infectie kan zijn maar dat is gokken, daarna zei die dat een vogelarts waarschijnlijk een breed antibioticum voor zal schrijven maar ook dat is niet gezond. Hij zei vervolgens dat het ook vanzelf over kan gaan. Hij zei even afwachten met beter warmer en droog weer misschien dat die dan opknapt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pico Bekijk Bericht
    Beste Vink,
    Ik had hetzelfde bij eenvogel. Eerst probeerde ik het antiluchtpijpmijt van Bogena. Werkte niet, Maanden later met het middel van Sjoerd zwart.
    Resultaat nihil. Na veel lezen vond ik niets nieuws. Iemand adviseerde wat honing in het water te doen, om de keel wat te smeren.
    Kanarie floot niet meer, suf.
    Pop erbij gedaan, dat wilde hij wel (haha). Pop zat rustig op haar nest, op een dag zag ik 's ochtend op het nest zitten en toen ik 's middags weer keek zat ze in dezelfde houding mij aan te staren. Bleek ze dood te zijn.
    Man heeft denk een klap te verwerken en wil nu al weken alleen maar eten, badderen en slapen.
    Kortom, ik denk dat medicatie niet helpt. Misschien is je man geschrokken. Geef hem de tijd, zonder medicatie en wacht rustig af.
    Mijn mannetje heb ik in een grote kooi in de woonkamer en kan hem de hele dag zien (slapen)
    Sorry dat ik geen echte oplossing voor je heb
    Succes

Senior lid
    Thanks
    24
    Aangezien er geen diagnose is gesteld moeten we afgaan op wat zou kunnen.
    Gegevens geen stem meer.
    Eerst voor de hand liggend iets met de de keel.
    Met wat we wel weten geen luchtpijp worm.

In de keel kan er schimmel infectie optreden.
    Dat kan en dan zou je daarop in kunnen zetten.

Om de mogelijke keel aantasting op een vriendelijke manier proberen te tackelen komt "gezasept" in aanmerking.
    Is een middel op jodium basis.
    Bij gebrek daaraan kan je zelf een druppel jodium tinctuur in het drink water doen .
    Verdunt dan liefst: om de maat te bepalen een druppel op 100 cc water.

Mogelijke oorzaak: bedorven voer.
    Tijdens warmte piek: bedorven water.

Ga zelf de opties door.
    Kijk of de aangereikte oplossing soelaas biedt.

Suc6

Junior lid
    Thanks
    0
    oke intressant, kan het kwaad als de pop hier ook van drinkt aangezien ze samen in een vlucht zitten en....hoeveel dagen moet ik die jodiumtinctuur geven? Gewoon 1 dag?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eduard V Bekijk Bericht
    Aangezien er geen diagnose is gesteld moeten we afgaan op wat zou kunnen.
    Gegevens geen stem meer.
    Eerst voor de hand liggend iets met de de keel.
    Met wat we wel weten geen luchtpijp worm.

In de keel kan er schimmel infectie optreden.
    Dat kan en dan zou je daarop in kunnen zetten.

Om de mogelijke keel aantasting op een vriendelijke manier proberen te tackelen komt "gezasept" in aanmerking.
    Is een middel op jodium basis.
    Bij gebrek daaraan kan je zelf een druppel jodium tinctuur in het drink water doen .
    Verdunt dan liefst: om de maat te bepalen een druppel op 100 cc water.

Mogelijke oorzaak: bedorven voer.
    Tijdens warmte piek: bedorven water.

Ga zelf de opties door.
    Kijk of de aangereikte oplossing soelaas biedt.

Suc6

Senior lid
    Thanks
    24
    Ik zou meer dagen doen, dit kan in principe geen kwaad.
    Vogels kunnen weigeren water met een raar smaakje te drinken.
    Wel dagelijks verversen, het verdwijnt met zonlicht.

Bijwerking die bekend is , dat de vertering aangejaagd wordt, wegens de invloed op de schildklier.
    Hopelijk lukt het er mee.

Stamgast
    Thanks
    38
    Al eens gedacht aan één of andere vorm flagellaten.

Bij Europese vogels hebt U het over goudvink jongen die niet meer bedelen.
    Ook dat kan te maken hebben met flagellaten.
    Flagellaten zijn het meest "actief" bij warmere periodes, hoge temperaturen, droge lucht.
    En in dit "uitzonderlijk" voorjaar komt vooral droge lucht voor.
    En vooral "uitzonderlijk" koud.

Van alle kanten hoort je "slechte" kweek.
    onbevruchte eieren, jongen dood in ei, etc.
    Wel dit heeft mogelijks allemaal te maken met dit "uitzonderlijk" voorjaar.
    Laatst gewijzigd door Josly; 17-05-2021 om 22:02.

Senior lid
    Thanks
    24
    Die optie lijkt mij onwaarschijnlijk Josly.
    Dit omdat het niet bekend is bij deze soort die genoemd is.

Dan is de enige en onwaarschijnlijke optie opzettelijke besmetting door de verzorger(ster)
    Dan moeten de flagelaten ook nog tot een soort horen die levensvatbaar is bij de te besmetten soort.

De optie van Gezasept heeft de nodige ontsmettende waarde om dit te elimineren.
    Besmette vogels met die kwaal kunt u ruiken, dat is een zurige geur, specifiek voor die kwaal.
    Bij gebrek aan dit middel is ook een zeer zwakke oplossing van chloor , javel in gebuur taal te gebruiken.

Kan trouwens toch geen kwaad om en zekere hygiëne te betrachten, zeker als het voer en water betreft
    Zie mijn waarschuwingen indien de temperatuur buiten oploopt.
    We kennen niet de omstandigheden maar voor de winter omstandigheden ingepakte kooien of volières kunnen ook fataal zijn of worden.

Junior lid
    Thanks
    0
    ik was vandaag begonnen met de jodium, alleen zegt ene mij dat ik dat maar 2 dagen mag geven omdat zich dat in de lever opslaat. Normaal geef ik mijn vogels ook altijd het hele jaar door zuur mix in het drinkwater dat doe ik dan nu met het jodium natuurlijk niet mengen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eduard V Bekijk Bericht
    Die optie lijkt mij onwaarschijnlijk Josly.
    Dit omdat het niet bekend is bij deze soort die genoemd is.

Dan is de enige en onwaarschijnlijke optie opzettelijke besmetting door de verzorger(ster)
    Dan moeten de flagelaten ook nog tot een soort horen die levensvatbaar is bij de te besmetten soort.

De optie van Gezasept heeft de nodige ontsmettende waarde om dit te elimineren.
    Besmette vogels met die kwaal kunt u ruiken, dat is een zurige geur, specifiek voor die kwaal.
    Bij gebrek aan dit middel is ook een zeer zwakke oplossing van chloor , javel in gebuur taal te gebruiken.

Kan trouwens toch geen kwaad om en zekere hygiëne te betrachten, zeker als het voer en water betreft
    Zie mijn waarschuwingen indien de temperatuur buiten oploopt.
    We kennen niet de omstandigheden maar voor de winter omstandigheden ingepakte kooien of volières kunnen ook fataal zijn of worden.

Stamgast
    Thanks
    38
    Sorry.
    Niet slecht of kwaad bedoeld.

Maar begint eerst eens met te melden hoe de vogels gehuisvest zijn.
    Zowel deze vogels, als de vogels bij ander onderwerp, topic.

Is dit buiten, binnen, open ruimtes, gesloten ruimtes, natuurlijk licht, kunst licht, ventilatie, verluchting, etc.

Persoonlijk denk ik dat het te maken hebt met samenloop van omstandigheden.

Het eerste wat bij mij opkwam na het lezen van je bericht.
    De rode kardinaal is ergens tegenaan gevlogen, is wat suf.
    Vergelijkt het met hersenschudding bij mens na hevig contact, botsing, met het hoofd.
    Zelfs mogelijk zo erg dat er hersenletsel aan overhoud.
    Dit hersenletsel kan ook op andere manieren ontstaan.
    Denk maar aan aandoeningen, ziektes.
    Ook via voeding, drank, water, kan die gebeuren.
    Denk maar bij mensen overtollig drankgebruik (dronken), en of drugs gebruik.
    Ook vormen van hygiéne kunnen een zekere invloed hebben.

Dan denk ik aan/bij zuur mix die je dagelijks aan de vogels heeft.
    Wat is dan opdat ogenblik PH waarde drinkwater?
    Wat is dan na bepaalde tijd PH waarde drinkwater?
    En al of niet afhankelijk van andere factoren. Denk maar temperatuur bij warme zomerse dagen.
    Ook het licht, natuurlijk licht, kunst licht, verlichting, kan een zekere invloed hebben.

En nu kom ik bij misschien wel het voornaamste.
    Hygiéne.
    De drink mogelijkheden, waterfonteintjes, zijn niet voldoende gereinigd, zijn niet voldoende ontsmet.

Waarom bij de éne vogel wel, en bij andere vogel niet?
    Ook al zijn sommige van deze vogels nauw met elkaar verwant.
    Vergelijkt het met mensen.

Simpel uitgelegd:
    Mensen, dieren, vogels met genetisch meer of minder weerstand.
    Genetische weerstand, en die van bij de geboorte, geleidelijk aan wordt opgebouwd.
    En die mogelijks bij bepaalde omstandigheden uiterlijk zichtbaar zijn.
    Zoals het niet meer zingen van de man.
    Het niet meer bedelen van de jongen.
    Etc.

Alles begint bij de basis.
    Achtergrond kennis, voorgeschiedenis van de vogels.

Wat vooral vanwege COVID-19 wordt vastgesteld.
    Ventilatie, verluchting.

Vanaf het begin COVID-19 heb ik meermaals een oproep gedaan voor extra ventilatie, verluchting vogelverblijven, vooral binnen.
    Sommigen lachten mij gewoon uit.
    Vooral op Nederlands Parkietenforum.

Om nog eens terug te keren bij persoonlijk onderzoek kweekboxen.

Bij zogenaamde batterijkweekboxen, kweekboxen naast elkaar, zijn meermaals ventilatie, verluchting, merkelijk minder in het midden, middelste batterijkweekboxen.
    En zeker waar enkel de voorkant open is.

Nogmaals:
    Bij dergelijke vaststellingen.
    Neemt contact bevoegde organisaties, personen. Zoals dierenartsen, vogelartsen.

Persoonlijk verwijs ik dan altijd bij "ernstige" vaststellingen, meerdere dode vogels, naar:
    Faculteit Diergeneeskunde - Universiteit Gent.
    Laatst gewijzigd door Josly; 18-05-2021 om 20:42.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. rode kardinaal
    Door rostrata in forum Vruchten en insekteneters
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 10-08-2019, 00:05
  2. Mijn popje heeft geen stem meer..
    Door Roytjuh in forum Kanaries
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 25-05-2008, 09:32

Forum Rechten