Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: ring maat blauwe ekster

Hybride Weergave

Lid
    Thanks
    0

Question ring maat blauwe ekster

hallo
    bij de voor geschreven ringmaten staat voor de blauwe ekster 6mm
    dat is ook voor een kauw ,gaai dus denk ik dat het te groot is voor de blauwe ekster die van gestalte kleiner is
    dus is het verstandig om een kleiner ring te gebruiken bv 5mm of 4.5mm???
    wie weet raad
    MVG E

Stamgast
    Thanks
    38
    Liever, beter, dat gesloten pootring wat "losjes" heen en weer over vogelpoot kan schuiven, dan wanneer deze gesloten pootring als het ware vast, gekneld, zit om/over vogelpoot.

Ik heb een vermoeden dat U in Belgie, Vlaanderen woonachtig bent.

Bekijk de lijst " RINGEN EUROPESE VOGELS"
    Daar staat onder andere vermeld:
    Pica pica, ekster, ringmaat: 6

www.wevbelgie.be/RINGEN EUROPESE VOGELS.pdf

Nochtans komt de blauwe ekster voor op:
    "Ministerieel besluit tot vaststelling voor de voorwaarden voor de kenmerken en de kwaliteit van pootringen voor vogels".
    Van kracht tot 26-06-2014

Dat betekent dat blauwe ekster (Cyanopica cyana) tot deze datum, op dezelfde manier moest geringd worden als andere soorten Europese vogels, en dit met gesloten pootring met binnendiameter 6,5

Daardoor dat in Belgie/Vlaanderen de blauwe ekster (Cyanopica cyana) nog steeds wordt geringd met binnendiameter gesloten pootring: 6,5.

Dit terwijl een ondersoort blauwvleugel ekster (Cyanopica cyana cooki) wordt geringd met binnendiameter 6,0

https://sijseelsegeelgors.be/wp-cont...-2021-KBOF.pdf

Kort samengevat betekent dit dat blauwe ekster tot 26-06-2014 werd beschouwd als Euraziatische vogelsoort (ringplicht).

PS. Als ik mij niet vergis bestond er in 2014 in Belgie/Vlaanderen nog geen afzonderlijke gesloten pootring bestemd voor beschermde inlandse,inheemse, vogelsoorten.
    Was er in die tijd eigenlijk maar één soort gesloten pootringen, bestemd voor/bij alle vogelsoorten. En waar een letter verwees naar binnendiameter gesloten pootring bestemd voor deze vogelsoort.
    Nu worden in Belgie/Vlaanderen gesloten pootringen bestemd voor beschermde vogels vermeld met maat binnendiameter bestemd voor deze beschermde vogelsoorten.
    Terwijl in Waals Gewest, nog steeds officieel letters worden gebruikt. en is eigenlijk in Vlaanderen nog steeds van toepassing bij niet beschermde vogelsoorten.
    Laatst gewijzigd door Josly; 03-04-2021 om 17:02.

Stamgast
    Thanks
    38
    Sorry.
    Had de tijd niet om volgende informatie aan toe te voegen.

Bekijk als voorbeeld volgende informatie K.A.O.B., wat betreft binnendiameter(s) en of letter(s) gesloten pootringen.

http://www.aobbel.be/nl/wp-content/u...maten-2021.pdf

PS. K.A.O.B. is officieel erkent voor gans Belgie, terwijl K.B.O.F. eigenlijk officieel alleen erkent is voor Vlaanderen.
    Dit wat betreft aanvraag gesloten pootringen bestemd voor inheemse (Europese) en uitheemse (Cites) beschermde vogelsoorten.
    Laatst gewijzigd door Josly; 03-04-2021 om 17:28.

Senior lid
    Thanks
    1
    Ik denk dat vinkenboer tegen hetzelfde probleem aanloopt als ik.
    Ik heb vorig jaar (in België) een koppel ekster gekocht, geringd met 5,5 mm. Die ringen zitten perfect rond de poot. De verplichte maat van 6,5 mm in Nederland is dermate groot, dat de ringen van de poot af blijven glijden of, nog erger, de achterste teen tegen de poot klemmen. De jongen zijn nu bijna 3 weken oud.
    Ik vind de ringmaat van 6,5 mm dus te groot. Maar kleiner ringen mag niet......
    Is er een oplossing?

Stamgast naruch's Avatar
    Thanks
    4
    kleiner ringen mag wel, groter ringen niet.

Stamgast
    Thanks
    38
    In Belgie is er nog een ander probleem sinds KEV ermee gestopt is. En die in Belgie officieel erkend was als organisatie uitgeven, verstrekken gesloten pootringen beschermde vogelsoorten.
    Bij KEV konden enkel pootringen Europese vogels bekomen worden.

Het opmerkelijke dat gesloten pootringen voor/bij deze vogelsoort voorkomt op/bij ringenlijst exoten.
    En zeker ondersoort blauwvlegel ekster, die nu als zelfstandige Europese vogelsoort wordt erkent.
    Betekent: ringplicht als Europese vogelsoort.
    Voor Belgie/Vlaanderen betekent dit onder andere vermelden binnendiameter pootring, en symbool EURO.
    Voor Nederland vermelden letters NL.

https://sijseelsegeelgors.be/wp-cont...-2021-KBOF.pdf

https://sijseelsegeelgors.be/wp-cont...n-2021-AOB.pdf

Dit is in Belgie/Vlaanderen onlangs vastgesteld omdat lid KEV, nu verplicht was gesloten pootringen bestemd voor deze Europese vogelsoort, nu bij een ander erkende organisatie, vogelbond, moest aanvragen.
    Al meermaals zijn de betrokken vogelbonden daar al op gewezen.
    Maar nog steeds zijn de nodige aanpassingen niet uitgevoerd.
    Laatst gewijzigd door Josly; 09-08-2021 om 20:47.

Soortgelijke onderwerpen

1. ekster op bezoek
    Door coppie in forum Overige berichten
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 04-06-2014, 18:06
  2. ekster nest
    Door bram vd kooi in forum Overige berichten
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 01-05-2011, 18:01
  3. Levensverwachting van een ekster.
    Door valentijn86 in forum Overige berichten
    Reacties: 2