Beste Jan,
Ik heb enkele jaren een koppel Japanse nachtegalen in mijn volière gehad. Mijn volière is 6 meter breed, 2 meter diep en 2 meter hoog. De volière heeft een zandbodem en er staan enkele laurierstruiken in en de achterwand is begroeid met klimop. Ze hadden ieder jaar wel 4 nesten met eieren/ jongen maar de man gooide of de eieren of de jongen uit het nest. De reden is hoogstwaarschijnlijk het te grote aanbod van meelwormen, wasmotten en pinkies.
Ik heb ze recentelijk verkocht.
Ze nestelden steeds in een gevlochten rieten nestje dat ik met ijzerdraad in een laurierstruik had bevestigd. Het nest werd aan de binnenzijde met cocosvezel afgewerkt.
In de volière zaten nog 8 andere tropische vogels. De nachtegalen waren de hele dag bezig spinnetjes en andere insecten te vangen.
Het eerste wat bij me opkwam toen ik je verhaal las is dat je toch te veel vogels in de volière hebt zitten. De regel is
een koppel per m3 als ik me niet vergis. Mogelijk zijn de rijstvogels de oorzaak dat ze niet gaan nestelen.
Je hebt een mooie volière maar ik zou er toch nog een paar coniferen in een grote pot neerzetten. Verder een plastic bak met fruitafval met volieregaas er over. De fruitvliegjes houdt ze ook bezig.
Tot zover mijn reactie, hopelijk heb je er wat aan.