Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Vragen aan bezitters/kwekers van Japanse nachtegalen

Lid
    Thanks
    0

Vragen aan bezitters/kwekers van Japanse nachtegalen

Beste Vogelvrienden,

Een jaar geleden kochten wij een 80-tal km van waar wij wonen, een koppel (bewezen) Japanse nachtegalen.
    We konden de prachtige begroeide volière zien (10m breed - 5m diep - 3 meter hoog) waar de Japanse nachtegalen samen met nog andere vogels vertoefden.
    De man was blijkbaar al verschillende jaren een gekend vogelhouder in de streek en gaf ons allerlei tips rond vogels houden, verzorgen en kweken.
    Wegens beroepsreden diende hij (met zijn vrouw) echter te verhuizen. Vandaar dat hij zijn volière (een zelfgemaakte alumiumconstructie) achterwege moest laten. De volière werd gedemonteerd en verkocht. Ook de vogels werden verkocht.

Het was een zeer mooi en gezond koppel nachtegalen. Onze EERSTE Japanse nachtegalen ...

Reeds vorige zomer zagen we hoe pop en man 'verliefd' bij elkaar zaten, mekaar voorzichtig in de veren pikten, over mekaar heen sprongen … Dus duidelijk 'een koppeltje'. Soms ging de pop zelfs 'diep' in een 'plastic' nestvormpje zitten en bleef de man in haar nabijheid.
    Spijtig genoeg is er toen geen echte nestbouw van gekomen (ik had zelf een vilten basis in het nestvormpje gelegd).

We zijn nu een aantal maanden later en horen de man nog steeds vrolijk zingen, waarop de pop met kort 'gesjilp' telkens antwoordt.
    Nu de lente/zomer stilaan weer in aantocht is, vraag ik mij af wat er vorige zomer is verkeerd gelopen dat het (duidelijk verliefd) koppel niet is overgegaan tot het maken van een nestje, het leggen van twee op drie eitjes, enz …
    Hoewel het koppeltje in een mooie volière vertoeft (buitenzijde dubbel glas /binnenzijde draad … ramen die kunnen gekanteld en geopend worden … verwarming tijdens koude winternachten … schaal voor badwater … enz) en de vogels de beste verzorging krijgen (we zijn al 30 jaar vogelliefhebbers/houders, maar zonder concrete ervaring met Japanse nachtegalen) denk ik dat we mogelijk ergens tekortschieten om tot een geslaagde 'Japanse nachtegalenkweek' te komen :

01. onze volière mag dan wel mooi en goed zijn … MAAR … de volière heeft een tegelvloer waardoor er geen 'natuurlijke beplanting' mogelijk is. Wij proberen dat op te vangen door twee grote (kunst)kerstbonen (2m hoog) vlak naast mekaar te zetten zodat er toch een 'groene hoek' in de volière is gecreëerd. Ter info : ons koppeltje verstopt zich wel regelmatig in dat 'kunstmatig groen' … maar mogelijk is dat toch niet de ideale oplossing voor hen ???
    Wij hebben eerder al eens een tijdje geprobeerd met grote plastic bloembakken waarin we één of andere 'struik' plantten … maar echt ideaal was dat niet : de planten stierven af wegens te weinig water of teveel uitwerpselen van de andere aanwezige vogels. Bovendien was de structuur van de planten niet echt ideaal om vogels te laten nestelen (niet de stevigheid of dichte begroeiing zoals bij coniferen).

02. een tweede (m.i.) mogelijk probleem is de aanwezigheid van een behoorlijk aantal andere vogels die het koppel Japanse nachtegalen mogelijk irriteren (hoewel ik vind - maar ik ben geen vogel - dat het al bij al op dat vlak nog vrij rustig is in de volière. Onze volière is heel wat kleiner dan de volière waar de nachtegalen voordien verbleven. Onze volière is 5m lang x 2.5m breed x 3 à 3.5m hoog (puntdak) … waarin nog volgende vogels verblijven : 3 witkopnonnen, 1 vuurvinkje, 2 vredesduiven, 4 tijgervinkjes, 4 rijstvogels, 3 napoleonnetjes, 2 maskeramadines, 6 gould amadines, 2 goudbuikjes, 6 driekleur papegaaiamadines, 8 ceresamadines, 3 blauwkop blauwfazantjes, 6 binzenastrildes en een 10-tal bichenows … Alles bij mekaar een 60-tal (kleine) tropen.
    Op sommige fora (ook op 'Vogelcafé') lees ik hier en daar dat de aanwezigheid van sommige vogelsoorten nefast kan zijn voor een probleemloze kweek van Japanse nachtegalen … terwijk ik in een aantal boeken dan weer lees dat een koppel Japanse nachtegalen in een gezelschapsvolière met andere vogels geen enkel probleem is (zelfs een aanrader) … alleen vind ik nergens hoeveel andere (kleine) tropen in de gezelschapsvolière bij de Japanse nachtegalen mogen verblijven. Zitten wij met geen overtal aan andere vogels ?

03. mijn derde probleem/vraag heeft niet zozeer betrekking op "de kweek van Japanse nachtegalen" maar met hun voedingspatroon …. Voor zover ik weet zijn Japanse nachtegalen geen zaadeters. Uiteraard zijn er (voor de andere vogels) diverse vogelzaden ter beschikking : exoten, plat witzaad, foniopaddy, rode trosgierst, teunisbloemzaden, gele panis, … Daarnaast is er uiteraard ook grit en sepiaschelpen.
    Voor de Japanse nachtegalen zijn er stukjes appel en sinaasappel en daarnaast geef ik ook 'uni paté en 'frutti paté' net zoals ook diepvries pinkies, diepvries meelwormen en wasmotten ….
    Uiteraard komen ook de andere kleine tropen meegenieten van dat (zogezegd) expliciet eten voor de Japanse nachtegalen … waardoor ik denk dat ik wellicht overdrijf met de hoeveelheid 'expliciet nachtegalenvoer' die ik elke dag aanbied, en dat in mijn bezorgdheid dat mijn koppel nachtegalen 'de kaas van hun brood' niet zouden laten pikken door de andere tropen.
    Daarom mijn vraag/vragen :
    welke en hoeveel voeding is aangewezen voor mijn koppel Japanse nachtegalen buiten en tijdens de kweekperiode ? (heb ik eigenlijk al opgezocht via diverse 'vakliteratuur' ... maar ik wil het ook graag een 'horen' van kwekers die met beide voeten in de praktijk staan)
    Maar vooral de aanwezigheid en de eetlust van de andere aanwezig vogelsoorten maakt het moeilijk om hier een juiste balans te vinden (nogmaals ik vermoed dat ik overdrijf met het voeden omdat ik wil vermijden dat de Japanse nachtegalen hun 'specifiek' voedsel laten opeten door de andere soorten) …

Sorry voor de uitgebreidheid van mijn 'artikel' … maar ik heb geprobeerd om mijn vragen/problemen zo duidelijk, zo concreet mogelijk te beschrijven.

In bijlage (als het lukt) : enkele foto's van de volière waarin de Japanse nachtegalen verblijven, samen met de andere tropen.

Bedankt voor alle reacties, tips en andere goede raad.

Jan W.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails P1060662.jpg   P1060663.jpg   P1060665.jpg   P1060669.jpg   P1060671.jpg  

Senior lid
    Thanks
    10
    Beste Jan,
    Ik heb enkele jaren een koppel Japanse nachtegalen in mijn volière gehad. Mijn volière is 6 meter breed, 2 meter diep en 2 meter hoog. De volière heeft een zandbodem en er staan enkele laurierstruiken in en de achterwand is begroeid met klimop. Ze hadden ieder jaar wel 4 nesten met eieren/ jongen maar de man gooide of de eieren of de jongen uit het nest. De reden is hoogstwaarschijnlijk het te grote aanbod van meelwormen, wasmotten en pinkies.
    Ik heb ze recentelijk verkocht.
    Ze nestelden steeds in een gevlochten rieten nestje dat ik met ijzerdraad in een laurierstruik had bevestigd. Het nest werd aan de binnenzijde met cocosvezel afgewerkt.
    In de volière zaten nog 8 andere tropische vogels. De nachtegalen waren de hele dag bezig spinnetjes en andere insecten te vangen.
    Het eerste wat bij me opkwam toen ik je verhaal las is dat je toch te veel vogels in de volière hebt zitten. De regel is
    een koppel per m3 als ik me niet vergis. Mogelijk zijn de rijstvogels de oorzaak dat ze niet gaan nestelen.
    Je hebt een mooie volière maar ik zou er toch nog een paar coniferen in een grote pot neerzetten. Verder een plastic bak met fruitafval met volieregaas er over. De fruitvliegjes houdt ze ook bezig.
    Tot zover mijn reactie, hopelijk heb je er wat aan.

Lid
    Thanks
    0
    Beste mijnheer de Beer,

Welgemeend bedankt voor jouw reactie en spijtig dat je destijds de kweek met uw Japanse nachtegalen hebt "moeten" stopzetten.
    Jouw idee van een klimophaag in de volière ga ik zeker eens proberen. Ik zit wel met het probleem van de vaste tegelvloer in de volière (de volière maakt, zoals je misschien kan zien op de foto, deel uit van onze chalet). Maar ik denk eraan om twee robuuste rechthoekige (houten) plantenbakken te maken (elk : 1m lang x 0.50m diep x 0.50m breed) waarin ik klimop plant) in combinatie met een soort stevig klimrek dat ik bevestig aan de zijwand. Op die manier zou ik een zijwand (2m) kunnen 'ombouwen' tot een klimophaag. Als ik daar dan de huidige twee kunstsparren mee combineer, creëer ik (op termijn) een mooie groene omgeving ... denk/hoop ik.
    En de 'vrees' die ik had dat het (te)veel aanwezig zijn van andere vogeltjes (hoewel het op zich wel rustig lijkt in de volière) wordt door jou bevestigd.
    De rijstvogels ga ik zeker van de hand doen. DAT zijn inderdaad in mijn optiek de enige grote rustverstoorders in de volière : erg dominant en opdringerig.
    Je verwijs daar naar een regel van "1 koppel per m³" .... Ik betwijfel in geen geval die regel die ja aanhaalt ... maar (hoewel ik geen kei ben in wiskunde ... afgaande op de afmetingen van mijn volière (5m lang x 2.5m breed x 3.5m hoog) kom ik aan 5x2.5x3.5 = 43,75 m³ ... dan zou ik zogezegd 40 koppels (80 vogels) in de volière mogen houden (wat ik zeker niet betracht) ... of ben ik verkeerd ???
    In bijlage stuur ik een foto van de Japanse nachtegalen die wel degelijk 'gebruik maken' van de huidige kunststofsparren, maar de voorbije 20 maanden niet tot een nestje kwamen.

Vriendelijke groeten vanuit België,

Jan
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails P1060669.jpg  

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    331
    In mijn optiek ook veels te druk.
    Wil je echt richten op de nachtegaal dan niet meer als 6 andere vogels erbij houden.
    En heel veel vaste planten plaatsen.
    Zodat je een biotoop creëert voor de nachtegaal.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    331
    wil je echt van de nacntegalen genieten, dan ruim je alle tropen op, en ga je over op vruchten en insecten eters.
    dan kan je gericht voeren.
    en dan zou ik het bij 3 of 4 koppels houden.
    zodat de vogels en jij van ze kan genieten.

Lid
    Thanks
    0
    Beste Ton,

Ik weet dat jij, in aansluiting met de reactie van dhr. G. de Beer, 100% gelijk hebt, wanneer je zegt dat het vogelbestand in de volière te omvangrijk is om suksesvol te kweken met het koppel Japanse nachtegalen.
    Ik wil echter niet alle tropen wegdoen om enkel maar te kunnen kweken met en genieten van het koppel nachtegalen. En ja, ik weet dat ik hiermee het mogelijk kweekresultaat hypothekeer.
    Toch sla ik jouw goede raad en deze van mijnheer de Beer niet in de spreekwoordelijke wind : er komt een behoorlijke 'kant en klare klimophaag' in de volière (besteld bij een Nederlandse firma !!!) en de 2 maskeramadines, 6 goulds, 6 driekleuren, 8 ceresamadines, 6 binzenastrildes, 4 rijstvogels en 10 bichenows verhuizen naar een andere volière.
    Op die manier wordt het gezelschap van de Japanse nachtegalen beperkt tot nog een 20-tal kleine exoten (in een volière van +/- 45 m³.

Vriendelijke groeten en
    bedankt voor de goede raad.

Jan

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    331
    Als je dieren houd, moet je ze het beste geven wat mogelijk is.
    Zo heb ik het altijd gedaan.
    Als je de volière inricht naar wat ze nodig hebben, ben je op de goede weg.
    Ook dat je een aantal vogels wegdoet.

Senior lid
    Thanks
    20
    Ik zou een poortje afschotten, zodat je kunt separeren en daarmee apart kunt verzorgen.
    1,80 X 0,60 is voldoende voor 1 koppel.
    Kan je je nachtegaaltjes prima in opkweken.

Een oud lijster of merel nest wordt in dank aanvaard.
    Apart luik om de vogels vrij te laten, zodat ze in vrijheid voedsel kunnen vinden kan ook.
    Wel voor het uitvliegen van de jongen de familie de uitvlieg weer belemmeren.

Opfok met spinnen is aan te bevelen in de eerste dagen.
    Met flat gebouwen in de buurt kan je die dagelijks wel weg vangen.
    Aantikken en in een grote pot opvangen en blijven schudden is de tactiek.

Soortgelijke onderwerpen

1. Japanse nachtegalen
    Door Mokum in forum Vruchten en insekteneters
    Reacties: 13
    Laatste Bericht: 28-05-2013, 14:33
  2. Wat vragen over nachtegalen
    Door Marx in forum Vruchten en insekteneters
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 07-11-2008, 21:15

Forum Rechten