Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Mijn volièreplan

Junior lid
    Thanks
    0

Lightbulb Mijn volièreplan

Hallo mede-vogelliefhebbers,

Al langere tijd loop ik met de gedachte om een volière te plaatsen in mijn tuin. Komende maanden zullen in het teken staan van plannen maken en bouwen, zodat hopelijk in het voorjaar alles gereed zal zijn. Ik heb al veel voorbeelden van volières op internet bekeken maar blijf vastlopen op een juiste invulling van de beschikbare ruimte. Zelf heb ik namelijk nog geen ervaring met het plaatsen van een buitenvolière, al heb ik wel een kamervolière en vogelkooi binnen in huis. Daar heb ik Timor Zebravinken en Gouldamadines in zitten.
    Omdat ik een behoorlijke ruime ruin heb wil ik een buitenvolière gaan plaatsen helemaal achter in de tuin met de rug naar het noorden tegen de erfafscheiding.
    Als nachthok/kweekruimte wil ik een deel van een nieuw te plaatsen tuinhuisje gaan gebruiken. Het tuinhuisje wordt 4mX3,5m (breedteXdiepte) waarvan een deel (2,5mX3,5m) gebruikt zal gaan worden voor de vogels. Hiervoor zal een binnenwand worden gemaakt en de rest van de ruimte zal als opslag dienen voor mijn tuingereedschap. Het nachthok zal ongeveer 2,5mX1mX2m groot worden en verder komen er enkele kweek- & broedkooien in.
    De situatie in de achtertuin wordt dan zo: Tuinhuisje links en rechts daartegenaan de buitenvolière. Dit omdat ik rechts naast het tuinhuisje nog een vrije ruimte heb van 4mX4m. Deze vrije ruimte wil ik geheel gaan benutten als buitenvlucht. Mijn plan is om er een gezelschapsvolière van te gaan maken met diverse koppeltjes prachtvinken (die het onderling goed met elkaar kunnen vinden) en kwartels. De vlucht krijgt veel beplanting, nestkastjes en wat schuilplaatsen. Verder ook een klein waterpartijtje, waar dagelijks vers water stroomt. Een natuurlijke inrichting lijkt mij mooi, dus ik kies ook voor vogels die de planten niet al te veel opvreten.

Maar nu komen mijn vragen:
    Wat is verstandig om te doen?
    Omdat bij plaatsen van meerdere vluchten deze niet naast maar achter elkaar komen te liggen, voel ik hier niet veel voor.
    Is het raadzaam om daarom van de buitenvolière 1 grote vlucht te gaan maken? De vogels hebben dan wel veel vliegruimte
    Moet ik er rekening mee houden dat vogels tijdelijk gescheiden kunnen worden? Zoals bv uitgevlogen jongen apart en/of mannen-poppen splitsen ?
    Zo ja, hoe kan ik dat het beste doen, om toch van de vogels zo optimaal te kunnen blijven genieten en niet dat ze weggestopt zitten in een verdekte vlucht?

Bij meerdere vluchten zijn volgens mij de vogels moeilijker te zien omdat je dan a.h.w. dwars door de vluchten heen kijkt, daarom lijkt mij 1 grote vlucht mooier.
    Ik heb helaas geen mogelijkheid om de vluchten voor het tuinhuisje te plaatsen, daar ontbreekt gewoon de ruimte.

Dus ik ben er nog niet uit hoe dit probleem te tackelen, misschien heeft een van jullie het ei van Columbus. Daarom hoop ik ook op wat goede tips en ideeën. En misschien heeft iemand al een simpele schets/tekening om de zaak te verduidelijken. Ik zou er erg dankbaar voor zijn.
    Groeten van een beginnende volière bouwer,
    Orry

Stamgast girlits's Avatar
    Thanks
    10
    Tuinhuisje in het midden links en rechts een vluchtje en tegen de achterwand van het tuinhuis bovenin twee nachthokjes voor linker en rechtervlucht en daar onder een aantal broedkooien.

mvg eddie

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    331
    ik vind het een goed plan, 1 grote vlucht.
    en zeker als je het mooi gaat beplanten.
    neem je bijvoorbeeld insecteneters, die laten je planten met rust.
    net als de meeste kleinere tropen.
    ik zou wel een groot deel overdekken, dat komt de broed gelegenheid ten goede.
    een goede samenstelling van je vogels, waardoor jij veel plezier krijgt in je hobby, betekend dat je eerder te weinig vogels erin doet dan te veel.
    te veel vogels gaan irriteren, met alle gevolgen van dien.
    Laatst gewijzigd door Ton; 19-12-2020 om 12:01.

Soortgelijke onderwerpen

1. Mijn eerste nest met mijn forpus koppel.
    Door Fleurtjje in forum Even voorstellen
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 26-09-2019, 12:07
  2. Zo zien mijn collegas mijn toekomst
    Door rkoppen in forum Films foto's en meer mooi's
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 11-04-2014, 09:47

Forum Rechten