Mededeling

Collapse
No announcement yet.

belgische ring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • belgische ring

    hoi,
    wie kan me vertellen hoe ik een belgische vogelring van de KEV moet aflezen,jaar kweeknr maat volgnr?

    mvg eddie

  • #2
    Wat staat er allemaal op dan ?
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #4
      Op de ring staat kev dan 2 letters en een cijfer dan 15 en dan R 06 en dan een driecijferig volgnr
      Is het een ring uit wallonie met ringmaat R, is 7.65 ? en wat is het kwekersnr en wat het bouwjaar
      ga er van uit dat 010 en 011 volgnrs zijn.Gaat om 2 ringen.

      mvg eddie

      Opmerking


      • #5
        Hoi,ben dan in ieder geval geholpen met de informatie.Alleen de 15 is me nog niet duidelijk.Zou inderdaad een groep vogels kunnen zijn omdat op de ene lijst bij de r een maat in de 7 mm en op de andere lijst in de 4 mm staat.En jammer dat ik geen frans<de taal> ken

        Opmerking


        • #6
          na de ringen nog eens bekeken te hebben blijkt r06 eigenlijk r 9.0 te zijn ongeveer de benodigde maat voor de betreffende vogels en dan zou de 15 het bouwjaar kunnen zijn.
          allemaal bedankt voor het meedenken.

          mvg eddie

          Opmerking


          • #7
            hoi
            een vraag voor de blauwe ekster wordt er een ring van 6mm aangegeven
            is dit niet te groot iemand die ervan af weet???
            ik denk van 5mm of4.5mm te gebruiken
            MG E

            Opmerking


            • #8
              beste josly
              dank u voor beide antwoorden ik weet dat ze met 6.0 geringd moeten zijn.
              als ik juist ben dan moeten europese vogels een gesloten ring dragen dat niet kan aangebracht of verwijder worden bij een volwassen dier.
              dat wil zeggen dat de aanbevolen lijsten de maximaal grote is maar ook dat er een kleiner gebruikt kan (mag) worden.
              omdat ringmaat6.0 maar mijn mening te groot is zou ik een kleiner willen gebruiken en ik hoopte hier iemand te bereiken die ook blauwe eksters heeft en zo ervaring uit te wisselen
              het gaat wel om de europese blauwe ekster cyanopica cooki

              Opmerking


              • #9
                Beste Josly u schrijft dat u zelf met blauwe eksters heeft gekweet maar toen was er nog geen ringplicht.Als u nu weer met cyanopica cooki zou gaan kweken. Met welke diameter zou u ze dan ringen en waar bestellen?

                Opmerking


                • #10
                  beste
                  dank u voor de uitleg en de links
                  dus de europese moet met 6.0 geringd worden en de aziatisch met 4.5 of5.0 volgens NBvv vogel index
                  tussen de twee soorten is er maar een verschil van een wit uiteinde op de staart
                  of zie ik het totaal verkeert ???

                  Opmerking


                  • #11
                    Dat de Cyanopica cyana beschermd is kun je bij meerdere bonden in Nederland die deze ringen uitgeven achterhalen.De ringmaat is in Nederland maximaal 6,5 mm kleiner mag en in uiterste gevallen zefs groter.Dat de NBvV weer genoemd wordt zal wel geen toeval zijn.De vraag van vinkenboer is duidelijk en ging niet over vraagprogramma/standaardeisen ed.

                    Opmerking


                    • #12
                      Hoi,zou me gewoon aan de ringmaten houden en liever iets te groot<volgens u > dan kleiner,dit ook omdat er formaatverschil zit tussen man en pop wat bij de jongen bijna nog niet te zien is.Zijn vogels die ook oud worden en na verloop der jaren vaak dikkere poten krijgen door schubvorming <mijt>
                      en dan afknippen omdat ze klemmen is ook omstandig.

                      mvg eddie

                      Opmerking


                      • #13
                        hallo
                        beste josly ik twijfel geen woord van wat u zegt en aanhaalt
                        ook jan dank u voor u mening
                        girlits ook u dank
                        ik wil alleen maar aan het welzijn van me vogels denken , anderzijds wil ik ook wel een vogel kunnen ruilen of van de hand doen.
                        zo moet het wettelijk zijn

                        zo heb ik geleerd dat ik niet alleen ben ,in dat kweekverslag is er al sprake van en dat was ik al vergeten
                        daar uit trek ik me conclusie
                        MVG E

                        Opmerking


                        • #14
                          Dat de vogelbonden/overheden verantwoordelijk zijn voor het vaststellen ringmaat, zal zo zijn ,maar als het vogeltje naar verhouding een te grote ring om krijgt is die de dupe.
                          Last edited by Jan Vriend; 05-04-2021, 20:45.

                          Opmerking


                          • #15
                            Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                            De vraag van vinkeboer komt er omdat verantwoordelijken vogelorganisaties, vogelbonden geen duidelijkheid scheppen. De verantwoordelijken laten alles op hun beloop.
                            Het enige wat hen nog interesseert zijn vogelevenementen, vooral vogeltentoonstellingen. En dit omdat voor sommige beleidspersonen hun "postje" belangrijkste is.
                            Simpel uitgedrukt:
                            Vriendjes politiek.

                            Moesten de verantwoordelijken maandelijks informaties verschaffen wat betreft allerhande maatregelen die de vogelhobby aan gaat, zoals recente informatie Cites nieuwsbrief, zou al een extra bijdrage zijn voor de vogelhobbyisten.
                            En niet alleen voor diegenen die deelnemen aan vogeltentoonstellingen. Maar vooral diegenen die niet deelnemen aan dergelijke evenementen.
                            En het zijn juist bij deze vogelhobbyisten dat er dergelijke vogelsoorten, en of zeldzame vogels, worden gehouden, gekweekt.
                            En het zijn juist dergelijke vogels die aan "strengere" maatregelen gebonden zijn.
                            Ook deze vogelliefhebbers zijn aangesloten bij vogelbonden vanwege "ringplicht" bij dergelijke vogels.

                            PS. Van een vogel commissaris mag toch verwacht worden dat die persoon iets of wat op de hoogte is wat betreft gesloten pootringen.

                            Als U zich beschouwd als tussenpersoon.
                            Wel vanaf 2021 zijn, juridisch, gerechtelijk, tussenpersonen ook mede verantwoordelijk bij juridische, gerechtelijke, discussies.
                            Het zijn natuurlijk de organisaties die dergelijke gesloten pootringen uitgeven die eerst mede verantwoordelijk kunnen worden gesteld.
                            En het heeft dit jaar zich al voorgedaan dat een vogelorganisatie mede verantwoordelijk wordt gesteld bij onregelmatigheden gesloten vogel pootringen.
                            En het zal zich in de toekomst zich nog meer voordoen. Dit vanwege recente EU Cites maatregelen vogels bijlage B (ringplicht).
                            En wat Nederland aangaat: met letters NL.
                            Om mij als ringencommissaris hoeft u zich geen zorgen te maken, weet niet wat u van deze persoon verwacht, maar de wet is de wet en een ieder dient zich daar aan te houden.Wat NL aangaat zit nog steeds op sancties van de EU te wachten.Maar misschien weet uw Italiaanse vriend meer.

                            Opmerking

                            Working...
                            X