Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Door jaren heen

Senior lid
    Thanks
    17

Door jaren heen

Las in het juli nummer een artikel over de goudvink. Ooit een lieveling vogel voor mij om mee te kweken toen dat nog verboden was, jaren ’60-’70 vorige eeuw. Om zaken duidelijk te maken, we dankten dit aan de vogelwet 1936 door enkele dames, echtgenoten van toenmalige staatslieden, die de vrouwtjes tot dienst wilden zijn, omdat ook zij stemrecht hadden verworven. Helaas mochten ze niet boven het niveau van kwezelarij uit komen zodat hen niets overbleef als een niet ter zake doende wet voor hen, als ter bescherming van vogels. Deze werd later de vogelwet 1936 genoemd.
    Hoe dat nog belangrijk moest worden kon je afleiden aan het feit dat er toen nog advertenties in het blad “DE Prins” stonden die aanboden elke dag vers gevangen lijsters. Waren ook de nodige recepten voor die ter aanbeveling gedaan , zij gaven op dat ze best enige tijd van de jeneverbessen hadden gesnoept, de lijsters en merels, dan waren ze vast gekruid volgens de kenners.

Dat we dus verstoken waren van de hobby vogels houden dankten we dus de vernoemde dames.
    Dat ze toen al geen middel schuwden bewezen ze door te collaberen met de bezetter in de jaren ’40-’45 later de oorlogsjaren genoemd.
    Door in het gevlei te komen van wat toen de moffen werden genoemd kregen ze de wet ’36 voor de Nederlanders tot de strengste van Europa te verheffen.
    Na die vreselijke jaren die onnoemelijk leed teweeg brachten deed elke Europese regering wat ze geacht werd te doen, afschaffing van alle door de bezetter ingevoerde veranderingen.
    Er werd toen geroepen en geschreven weg met Romaans recht en Teutoons geweld wij gehoorzamen het Romaanse recht.
    Helaas voor ons kwamen oude bewindslieden weer op het pluche terecht en die moesten nog steeds naar de dames kwezelarij luisteren wilden ze niet op de bank gaan slapen.

Lang verhaal kort , wij moesten wachten tot Europa een was geworden met als wet de rechten van de mens, vastgelegd bij het Europese hof.
    Moesten we ons maar beter in herinnering houden want op dit moment lijken de dieren meer rechten te kunnen afdwing dan de mensen.

Senior lid
    Thanks
    17

zang kanaries Saksische

Vogels houden.

Veel werd er al over geschreven en nog meer over gepraat, het is dan ook een voortdurende bron van vermaak voor hen die er een vorm van verbinding mee hebben.
    Dat je de stof op vele manieren kunt benaderen mag bekend zijn in brede kring.
    Voor mij is het een niet te stuiten bron van vermaak en omdat ik heb wat door mij een dwarrelgeest bezit kan ik in een gesprek of betoog abrupt van het onderwerp afdwalen omdat er een trigger wordt geraakt die nieuwe raakvlakken beroerd en om die reden ook wat aandacht krijgen.
    Het euvel is dat de richting van onderwerp geen leidraad is maar meer het switchen van her en der zoals het met dwarrelgedachten betaamt.

Als ik het vogelkrantje lees of op de fora vlieg ik ook van onderwerp naar onderwerp en heb er nog een mening over die wat mij betreft kunt aannemen of geheel in vrije keus naast je neer mag leggen.
    Dat vrije heb ik hoog staan voor elk vrijdenkend mens.
    Ik denk nog wel eens is dit zin of onzin als er met stelligheid iets als vaststaand wordt aangenomen.
    Neem als voorbeeld hygiëne maatregelen in het algemeen of in bijzonder voor de volière .

Heb al wat mee gemaakt en ondervonden op dit gebied. Het laatste wat me opviel was een vraag waarop zelf al een antwoord was ingevuld, ging over kuren . Kuren een soort van heilige graal die overal de oplossing voor biedt. Dat we op die manier niet goed kunnen handelen willen er maar weinige geloven. Het leven zelf bepaalt of iets goed is of slecht voor een schepsel. Woorden als antibiotica zouden de alarmbellen moeten doen losbarsten, het betekent namelijk tegen het leven gericht zijn, anti = tegen, bio = leven. Geeft te denken zulke taal. Zo vernam ik eens van een deskundige dat veel kwalen door de liefhebbers met de verzorging mee werden ingeslepen. Gebrekkige hygiëne door de liefhebber is ook al een punt wat men zich kan aanrekenen. Het bekende cocs . syndroom ooit een ziekte van de veeartsen genoemd werd hoofdzakelijk door de liefhebbers zelf veroorzaakt meende men.

Kweken is dan tocht tegen gevallen uiteindelijk met de kanaries. Had er wat wit bij gehaald om daarmee voor ook in kleur variatie te voorzien, blijken het Duitse witte te zijn en ja die zijn niet zo mooi wit als de Engelse witte. Dus die aangeschafte weer opgeruimd en met de overige de kweek gedaan. Daarmee zijn we in bezit gekomen van in totaal 7 mannen en 11 poppen. De mannen zijn al druk bezig met de zangstudie te vervolmaken, waarvan geschreven dat de zanger die een goede vinkenslag ten gehore bracht er niet meer is. Mocht er een jong zijn die de aanleg toch heeft en de slag opneemt zullen we zeker zoveel mogelijk stimuleren de aanleg op te nemen. Is nu de tijd van studie naar de ontwikkeling ven de jonge garde waar intelligentie naar mogelijke genieën zal worden gevolgd om deze kwaliteit als eerste te bemerken en die exemplaren in voorkeur ze lang mogelijk te laten ontwikkelen en zeker niet voor volledig ontwikkeld een best lied als afgerond geheel ten gehore wordt gebracht.

Soortgelijke onderwerpen

1. De kogel is door de kerk.
    Door Ton in forum Overige berichten
    Reacties: 23
    Laatste Bericht: 14-10-2018, 10:31
  2. Stop diefstal door verkoop door anderen
    Door dossy in forum Stamtafel
    Reacties: 12
    Laatste Bericht: 30-12-2017, 19:55
  3. Twatwa krijgt elke avond het heen en weer :(
    Door Marx in forum Tropische vogels
    Reacties: 1