Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Starten met Voliere

Junior lid
    Thanks
    0

Starten met Voliere

Hoi,

Sinds een tijdje heb ik enkele kakarikkis in een kooi buiten zitten op men terras.
    Ik ben nu aan het denken om een voiliere te plaatsen in men tuin.

Wat is nu een goede voiliere om mee te starten, ik heb zo'n plaats van een 4 m lang en zo'n 2.5 breed om één te plaatsen.
    Welke vogels zou ik nemen, wat moet ik voorzien, ...

Graag wat tips / hulp

Groeten
    Stijn

Senior lid bermke's Avatar
    Thanks
    3
    Een aluminium volliere heb je minder onderhoud aan .
    Een nachthok zou ik ook aanbrengen vooral om te voeren want ze zullen het meest buiten zitten .
    Wat vogels betreft hangt van je zelf af wil je zang kan denken aan kanaries of Europese zangvogels
    wil je kleur kan je denken aan bepaalde tropen of parkietachtachtigen

Denk ook aan de maasbreedte en dikte van het gaas
    Kleine vogels zo'n 12 mm maasbreedte
    parkieten vanaf 19 mm
    Europese Cultuurvogels

Junior lid
    Thanks
    0
    zet je er beter meerdere soorten bij elkaar of beter per soort een eigen hok.
    Ik heb zo een 5x3m ruimte om te plaatsen, moet natuurlijk ook mooi zijn.

groeten
    Mist

Stamgast
    Thanks
    32
    Zorg voor de nodige informaties wat wel of niet is toegelaten bij bouw van voliére.
    Want tegenwoordig wordt niet zomaar overal aluminium volieres toegelaten.
    Ook de bouw van voliéres kan afhankelijk zijn van de al of niet aanwezige bijgebouwen, zoals kas, serre.
    Hoe meer groene zones, hoe minder dat aluminium voliéres worden toegelaten.

Wat is het huidig budget dat je aan de vogel-hobby wil besteden.
    Want voliére bij U geplaatst zal duurder uitkomen dan de prijs van deze voliére bij handelaar, verkoper.
    Denk maar aan het verankeren van de voliére.
    Zorg dat het budget hoger is dan kostenraming.
    De algemene basisregel is dat het budget ongeveer 25% hoger is dan kostenraming.
    Want dan nog zal meermaals het totale kostenplaatje hoger zijn dan vooropgesteld budget.

Hou ook rekening met sas, sluis. En dat steeds meer en meer verplicht wordt.
    Sas, sluis, betekent verlies aan ruimte voor de vogels.
    Hoe meer afzonderlijke ruimtes, hoe groter het verlies aan ruimte voor de vogels.
    Simpel uitgelegd betekent dit minder ruimte voor de vogels bij indeling voliére.
    Dus is het bij de indeling van voliére het sas, sluis, zich zo centraal mogelijk bevind. Waardoor het mogelijk is om van daaruit de verschillende plaatsen, indelingen, te betreden, toegankelijk zijn.
    Zorg bij sas, sluis, voor een ruime, vlotte, doorgang.
    Vooral later wanneer je niet meer zo mobiel, beweeglijk bent.
    Want dat is ook één van de reden dat bejaarde, oudere, vogelliefhebbers afhaken, en of hun vogelhobby afbouwen.
    Bij dergelijke leeftijd is de goesting om/voor veranderingen, aanpassingen, merkelijk minder.

Junior lid
    Thanks
    0
    Het is voor in Belgie, vindt niet direct regels hier over.

Deze week komen ze op de plek die ik voor ogen heb stabilise en klinkers leggen
    het totale budget mag zo'n 5000 euro zijn, ik was zo aan het denken om verschillende te plaatsen in aluminium van formaat 2.50m X 1.00m x 2.00m (LxBxH)
    en moet je daar nestkastjes in hangen of een binnenhok nemen?

Deze week ga ik bij die handelaar in die aluminium al eens een kijkje nemen.

Senior lid bermke's Avatar
    Thanks
    3
    Hangt er vanaf meeste parkietachtigen bijten meestal behalve kakariki's en Neophemas

Nachthok zou ik wel doen

Meeste kan wel bij elkaar maar als je soorten uitgezocht hebt ff op internet zoeken of hier vragen
    Europese Cultuurvogels

Stamgast
    Thanks
    32
    Bekijk dan eens volgende informaties.
    Maar het zijn uiteindelijk de gemeenten die beslissen.
    Zo komen op sommige plaatsen een voliere van maximum 10 m2 in aanmerking voor vrijstelling.

http://www.omgevingsloketvlaanderen....de-bijgebouwen

Neem nu als voorbeeld een voliere van 5 m op 3 meter.
    Plaats in het midden van deze voliere sas, sluis, van minstens 1 m op 1 m. En aan elke zijde voorzien van een deur.
    Dan hebt je aan weerszijden van dit sas, sluis, een ruimte van 2 m op 3 m = 6 m2. En achter het sas, sluis, een ruimte van 1 m op 2 m = 2 m2.
    Dan kunt je aan de ene kant zaadetende vogels, en aan de andere kant insectenetende vogels. Of zangvogel en parkieten.
    Ook achter het sas, sluis, is het mogelijk voor enkele vogels.
    En alle vogelverblijven zijn toegankelijk met één en zelfde sas, sluis.
    Deze indelingen hoeven niet perse nu gebeuren. Die kunnen ook later gebeuren, wanneer je meer zekerheid, inzicht hebt, welke vogels, vogelsoorten, je wilt houden.

Zorg er ook voor dat de vogels je kunnen zien bij het betreden van de voliére.
    Dus een volledig gesloten, dicht, sas, sluis is niet aan te raden

Ook is het niet aan te raden sas, sluis, dicht gesloten achterwand, of dergelijke zijwanden.
    Maar de pstelling, plaats, sas, sluis, is nu wel belangrijk.
    Dus is het aangeraden sas,sluis, aan de voorkant. En zeker als alleen de voorkant open is.
    Bij dergelijke voliéres zijn nachthokken al minder van doen. afhankelijk soorten vogels.
    Je kunt de ruimte achter sas, sluis, eventueel gebruiken voor nachthok.

PS. Bij mijn volieres waren de tussenwanden, scheidingswanden, mobiel, scharnierend. Op deze manier konden de volieres aangepast worden aan de huidige omstandigheden. Wat betreft grotere of kleinere ruimtes.
    Ook konden op deze manier vogels afgezonderd worden. Om vogels uit te vangen, etc.
    Dit was allemaal mogelijk omdat deze mobiele scheidingswanden in het dubbel waren. En daar tussen een zekere ruimte om beschermplaten te plaatsen die er onder ander voor zorgden dat de vogels elkaar niet konden zien. En of langs de open voorkant, bij guur weer, zoals in de winter. En dus op deze manier voor een zeker nachthok zorgt.
    Bij vogelhobby komt "logisch" denken regelmatig van pas.
    Laatst gewijzigd door Josly; 21-09-2020 om 00:29.

Junior lid
    Thanks
    0
    Bedankt voor de tips,
    Daar kan ik zeker mee aan de slag :-)

Junior lid
    Thanks
    0
    Dit zal men voiliere worden:

het betreft hier het leveren van een volière.
    deze krijgt een afmeting van 5 mtr breed, 2 mtr diep en een aflopende hoogte van 2 mtr naar 1,95 mtr naar achterzijde.
    hij wordt uitgevoerd in zwart aluminium koker- en flensprofiel.
    voor het binnenverblijf en de opslagruimte aan de linkerzijde worden dichte panelen gemaakt met acp ( zwart-wit ) wat verwerkt wordt in een flensprofiel.
    de toegangsdeur naar deze ruimte komt uiterst linksvoor.
    deze wordt onder voorzien van dicht acp plaatwerk met daarboven gaas en een voorzetraam zodat u bij warmer weer goed kunt luchten.
    hierbij krijgt u eerst de sluis/opslagruimte ( 1 x 1 mtr) met daarachter het binnenverblijf van 1 x 1 mtr.
    dit binnenverblijf is tevens voorzien van een aparte toegangsdeur in gaas en met een 3-gaats rvs draaiplateau.
    en aan de rechtse zijwand hiervan komt een vliegluik welke horizontaal met de hand bedienbaar is.
    de voorzijde, achterzijde en de rechter zijkant van de volière wordt in 19 x 1,45 mm gegalvaniseerde gaas uitgevoerd.
    aan de voorzijde in het midden ongeveer komt een toegangsdeur met een maatvoering van 1,80 mtr hoog en 53 cm breed.
    alle gazen wandpanelen zijn voorzien van een morsrand van 15 cm hoog.
    het dak wordt voorzien van een opaal polycarbonaat dak wat een overstek heeft van 15 cm aan achterzijde.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    327
    Ben zeer benieuwd.
    Weet je al hoe je foto's plaatst......

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Volière starten
    Door Zerion in forum Buitenshuis
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 13-07-2016, 18:43
  2. Starten met volière.