Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18

Onderwerp: Vuurvinkjes en blauwkop blauwfazantjes : kweek/broedseizoen ???

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    327
    Mooi hoor, soms gaat het onverwacht goed.

Stamgast
    Thanks
    6
    Mooi Jan gefeliciteerd

Stamgast girlits's Avatar
    Thanks
    7
    mooi,gefeliciteerd en hopen op een paar mooie dagen nog.

mvg eddie

Lid
    Thanks
    0
    Dag 'Ben86' en 'Girlits',

Bedankt voor de felicitaties ... Dat doet deugd ... Tenslotte ben ik maar een gewone vogelliefhebber (met +/- 35 jaar ervaring) en geen beroepskweker.
    Dan mag je, mijn inziens, al eens kinderlijk gelukkig zijn met dit resultaat.
    In bijlage zouden jullie enkele (3) foto's moeten vinden ... Ik hoop dat het gelukt is (want dit is de eerste maal dat ik dit doe).

Groetjes.

Jan W.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails P1060365 (Medium).jpg   P1060363 (Medium).jpg   P1060366 (Medium).jpg  

Lid
    Thanks
    0
    Beste vogelliefhebbers,

Ik verwijs graag naar mijn voorgaande posts betreffende het koppeltje blauwkop blauwfazantjes dat in onze tuinvolière (gezelschapsvolière) verblijft. Normaliter verhuizen deze (gevoelige) afrikaantjes, samen met de vuurvinkjes en de goudbuikjes rond half oktober naar een (verwarmd) 'winterverblijf' met 11 ruime Heesakkers-kooien (80x40x40) en blijven deze vogeltjes daar tot midden mei. Dan gaan ze weer naar de tuinvolière.
    Deze tuinvolière is behoorlijk beplant en heeft ook een stromend beekje. Bovendien wordt de volière in de aanloop naar de winter ook windvrij gemaakt met polucarbonaatplaten.
    Reeds verschillende jaren proberen wij als 'gewone vogelliefhebbers' - zonder commercieel doel - via natuurbroed te kweken met deze kleine afrikaantjes … echter met weinig (geen) succes.
    Tot plots dit jaar …
    Op 12 september merkten we, naast het ouderpaar plots drie 'stevige' jonge blauwfazantjes in de tuinvolière.
    Pa en ma blauwfazant hadden blijkbaar in de klimophaag een nestje gemaakt en met succes drie flinke jongen op de wereld gezet.
    Ondertussen zijn we eind september (3 weken later) en merken we dat het ouderkoppel blijkbaar een nieuw nestje in de klimophaag aan het bouwen is (mogelijk het oude nestje aan het renoveren zijn). We laten de vogeltjes immers zoveel als mogelijk gerust en gaan niet controleren.

We zijn nu echter al eind september … in de veronderstelling dat het (nieuwe) nest binnen enkele dagen klaar is (rond 3 oktober ?) … dat de pop 'direct' begint met het leggen van 3 à 4 eitjes en aan het broeden gaat (van 5 tot 20 oktober) dan bestaat de kans dat de eventuele jongen rond 5 november het nest verlaten …

Denken jullie dat - in de veronderstelling dat bovenvermeld scenario min of meer klopt - deze kweekronde (nog) kans op slagen heeft … en wij het ouderkoppel, samen met de jongen die dan pas het nest zullen verlaten, rond 5 november kunnen overbrengen naar hun verwarmd binnenverblijf (kooi Heesakkers 80x40x40) ? … of moeten wij gewoon maar hopen dat de dag- en nachttemperaturen aanvaardbaar blijven en dat de jongen de steeds kouder wordende temperaturen overleven ?
    Bestaat de kans dat bij een overbrenging van het nest naar het verwarmd binnenverblijf niet meer zorgen voor de (eventuele) jongen ?
    Of zien jullie nog een andere mogelijkheid om deze late buitenkweek van de blauwfazantjes tot een goed einde te laten brengen ?

Alle reacties zijn welkom … met heel veel dank bij voorbaat.

Jan W. (België)

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    327
    Ik zou ze nu naar binnen halen.
    Het risico dat het niet goed gaat,is hoger dan dat het wel goed gaat.

Senior lid
    Thanks
    28
    Ik zou zo lang mogelijk wachten. Als de jongen op punt van uitvliegen staan zou ik ze naar binnen zetten. Dat geeft naar mijn idee het meeste succes.

Senior lid
    Thanks
    7
    Ik ben het met Ton eens.
    En vergeet niet dat het vroeger donker en later licht wordt waardoor de jongen kunnen verhongeren.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Soortgelijke onderwerpen

1. Vragen over kweek blauwkop blauwfazantjes
    Door Tal in forum Tropische vogels
    Reacties: 15
    Laatste Bericht: 27-09-2015, 00:42
  2. blauwkop blauwfazantjes
    Door wschaik in forum Tropische vogels
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 26-06-2012, 18:25

Forum Rechten