Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Vuurvinkjes en blauwkop blauwfazantjes : kweek/broedseizoen ???

Lid
    Thanks
    0

Vuurvinkjes en blauwkop blauwfazantjes : kweek/broedseizoen ???

Hallo,

Graag had ik geweten in welke periode(s) van het jaar het kweek/broedseizoen valt van de vuurvinkjes en van de blauwkop blauwfazantjes.
    Ik vermoed dat het gezegde "in de maand mei legt ieder vogel een ei" voor deze Afrikaantjes niet geldt ...

Jan W.

Stamgast girlits's Avatar
    Thanks
    7
    Zitten ze binnen of buiten.Import of nakweek.

mvg eddie

Lid
    Thanks
    0
    Ik veronderstel dat de aangekochte vogels 'nakweek' zijn.
    De vogels zitten buiten in een grote, goed beplante gezelschapsvolière vanaf +/- half mei tot +/- half of eind oktober (afhankelijk van de weersomstandigheden) en worden dan ondergebracht in verwarmde kweekkooien (100x40x40)met verlichting.

Jan W.

Lid
    Thanks
    0
    Hallo,

Ik dacht dat ik met deze topic een eenvoudige vraag had ingestuurd ... maar op basis van het aantal reacties, lijkt de precies niet het geval

Dus : reacties zijn nog altijd welkom.

Vriendelijke groeten.

Jan W.

Stamgast girlits's Avatar
    Thanks
    7
    heb wat exoten betrefd 2 soorten cini beide afrikaans en continu in de buitenvoliere.Deze nestelen hier gewoon buiten en dan begin voorjaar een of twee rondes en /of vanaf nu weer aktief.Zijn broedrijp in afrika na de natte periode en kennen niet anders dan 12 uur licht cq donker. Als je die nu volop licht en warmte geeft breekt voor hun de zomer aan en doen ze niets.Moet proberen hun niet te veel licht,volop badwater,buffalo,s en gekiemd voer te geven.Ook halfrijpe/rijpe bossen graszaden.Nestplekken met kerstgroen creeren .Mijn ervaring,weet niet wat anderen doen.

mvg eddie

Senior lid
    Thanks
    28
    Ik had mijn blauwfazantjes altijd in de buitenvoliere, het hele jaar door. Ze gingen, net als alle andere vogels, tot broeden over in de maanden mei/juni.
    Dus blijkbaar hielden ze zich toch aan het gezegde!

Lid
    Thanks
    0
    Beste Eddie en Jelmertjuhh11,

Bedankt voor jullie reacties die mij weer wat wijzer hebben gemaakt over de 'levensloop' van de afrikaantjes.

Beste 'Jelmert' ... ik vind het heel sterk dat uw blauwfazantjes ook de wintermaanden buiten verblijven. Normaal zijn dit toch vogeltjes die gevoelig zijn aan (te) lage temperaturen ?
    Als ik dan denk aan de (vooral) koude winternachten waarmee we af en toe geconfronteerd worden. Mooi ... en nog veel succes (allebei) met jullie vogels.

Vriendelijke groet,

Jan W.

Senior lid
    Thanks
    28
    @Jan, het zijn inderdaad zeer gevoelige vogels. Destijds had ik een grote, beplante buitenvoliere met een ruim geïsoleerd en verwarmd (tot 5 graden) binnenhok.
    De vogels kregen zelf de keus om naar binnen / buiten te gaan. Ze bleven zo het hele jaar door buiten. Af en toe verloor ik wel eens een vogel aan de kou, dat klopt. Maar over het algemeen ging het uitstekend.

Stamgast
    Thanks
    6
    Deze vogels broeden vaak rond juni, maar soms pas vanaf september. Elk jaar en elk koppel wel verschillend. Heeft ook met het weer te maken

Lid
    Thanks
    0
    Beste "iedereen" ...

Deze morgen kwam mijn vrouw (die meehelpt met de vogelverzorging) met een brede smile plots zeggen : "we hebben twee - dit bleek later 'drie ' jonge blauwkop blauwfazantjes in onze tuinvolière !!!!".
    Ons enthousiasme was heel groot, want het is de eerste maal dat ons dit overkomt.
    We hebben 1 koppeltje blauwkop blauwfazantjes die we al een 3-tal jaar, telkens van half mei tot eind oktober in onze sterk beplante tuinvolière (8m x 4m x 2m) laten vliegen.
    Van november tot half mei houden we ze dan, samen met nog andere 'gevoelige' exootjes binnen in een verwarmd 'winterverblijf' (bestaande uit 11 kooien van 80x40x40).
    Blijkbaar had ons koppeltje ongemerkt een nestje gemaakt in de klimop-haag van de tuinvolière en daarin 3 jongen grootgebracht ...
    Gezien de verscheidenheid aan vogels in de volière en de wetenschap dat er altijd wel ergens een koppeltje broedt (of kan aan het broeden zijn) zijn pinkies en buffalootjes, samen met (zelfgemaakt eivoer altijd wel aanwezig.
    Zo zie je maar .... een weekje geleden (zie begin van deze topic) zat ik nog met de vraag wanneer blauwkop blauwfazantjes (en vuurvinkjes)hun broedseizoen valt ...
    En vandaag hebben zijzelf ons het antwoord gegeven.

Vriendelijke groeten,

Jan W.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Vragen over kweek blauwkop blauwfazantjes
    Door Tal in forum Tropische vogels
    Reacties: 15
    Laatste Bericht: 27-09-2015, 00:42
  2. blauwkop blauwfazantjes
    Door wschaik in forum Tropische vogels
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 26-06-2012, 18:25