Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Kanaries combineren met tropen?

Lid
    Thanks
    0

Kanaries combineren met tropen?

Hoi. Ik verzorg een volière in een verpleeghuis en heb daar 15 verschillende soorten en kleurslagen kanariemannen in zitten. De volière is ongeveer 2 meter breed in acht hoeken en 3 meter hoog.
    Zolang er geen uitvallers zijn komen er ook geen vogels bij. Op dit moment gaat alles perfect, al gedurende 1,5 jaar.
    Nu krijg ik steeds vaker de vraag vanuit de bewoners en het personeel van de kliniek om er wat meer gekleurde vogels bij te zetten.
    Ik ben daar geen voorstander van. Maar mocht deze vraag aanhouden, welke vogels kan ik er dan bij zetten?
    Ik dacht aan bijvoorbeeld aan de diamantvink.
    Als ze echt kleur willen dan zijn de goulds natuurlijk het summum maar die kunnen naar ik weet niet bij kanaries.
    En alleen mannen. Absoluut geen vrouwen in de keet. Haha.
    Graag jullie advies.
    Groetjes,
    Margo

Senior lid
    Thanks
    1
    Ja, dat kan wel. Ik zou voorzichtig zijn met kromsnavels.
    Je ziet veel rijstvogels, diamantduifjes, zebravinken, amadines, diamantvinken en div. gouldamandines icm kanaries.
    Neophema (bourks, splendid, roodruggen) en valkparkieten wil ook wel eens lukken, maar voor grasparkieten ben ik huiverig.
    Apart dat je kiest voor een mannelijke bevolking. Daar zal ongetwijfeld een reden voor zijn. En als alle 15 kanariemannen gaan zingen zal het wel veel lawaai geven.
    Voordeel van mannen is dat er geen gedoe is in de tijd van nestelen. Maar nadeel is dat het niet aansluit bij nota's van dierenwelzijn.
    Van gouldamadines is bekend dat die geen houtskool of norit moeten eten omdat ze optimaal vitamines moeten absorberen. Kanarieliefhebbers hebben ze er liever niet bij omdat bij sommigen de kanaries niet meer broeden. Anderen menen dat bij goed ventileren van de lucht de kanaries wel willen broeden.
    Als je gaat mixen let dan wel er op dat je ook je voersysteem moet aanpassen, uitbreiden met bijv. tropisch zaad.

Lid
    Thanks
    0
    Hallo Da8. Heel erg bedankt voor de reactie. Wat mij verontrust is dat het houden van alleen mannen niet aansluit bij nota's van dierenwelzijn. De kanariekwekers die mij de vogels geleverd hebben, hebben hier niets over gezegd en dat zijn toch heel serieuze kwekers die ook regelmatig contact met mij hebben over het wel en wee van de vogels. De vogels hebben het ook erg naar de zin. Ze scharrelen gezellig de hele dag rond, kibbelen om de lekkernijtjes en alleen de hoogste in rang zingen. Ze zijn in mijn ogen heel happy.
    Zeer zeker zou ik het voersysteem aanpassen bij het mengen van kanaries met tropen. Ik heb zelf vroeger tropen gehad. Dit is de eerste keer dat ik meerdere kanaries heb. En wat de popjes betreft: dat geeft alleen maar meer problemen. Bij mijn voorganger lagen regelmatig jongen op de grond, gingen dood e.d. en ik heb hier te maken met - dementerende - ouderen die helemaal van streek raken als er alleen al een vogeltje meer dan een half uur op de grond zit. Nee, ik heb meteen alle poppen er uitgehaald en het gaat al meer dan 1,5 jaar helemaal prima.
    Maar ik zal er zeker nog eens heel goed over nadenken eer ik er andersoortige vogels bijzet. In ieder geval nog bedankt.

Senior lid
    Thanks
    16
    Het is een misvatting te onderstellen dat dierenwelzijn verdedigers ook maar iets van dieren en in bijzonder iets van vogels zouden weten of kennen, dit omdat ze dit omarmen

Stamgast
    Thanks
    32
    Persoonlijk zou ik het niet doen.
    Gezien er al vogels, kanarie mannen, al 1,5 jaar verblijven.
    Trouwens: "de voliére is ongeveer twee meter breed in acht hoeken".
    Wat is dan de totale grondoppervlak van die voliére?
    Want dergelijke voliére kunt je vergelijken met een ronde voliére. En waar in verhouding meer grondoppervlak nodig is dan doorsnee voliére.
    Bovendien, hoeveel kennis, ervaring, hebben die personen die wat meer gekleurde vogels bij willen.

Dierenwelzijn is een algemeen begrip met alles wat te maken hebben met dieren/vogels in gevangenschap houden/kweken.
    Wat voor/bij de éne vogelliefhebber kan, kan dan niet voor/bij de andere vogelliefhebber.
    Denken vogels, die kanarie mannen, daar ook zo over.
    En vooral die andere mannelijke vogelsoorten die je er wil bij plaatsen. En waarvan mannelijke soortgenoten in de natuur wel voorkomen.
    Waarom zingen voornamelijk mannelijke vogels?
    Als het de bedoeling is om territorium af te bakenen. Dan zal dit bij sommige mannelijke vogelsoorten ook gebeuren wanneer er geen pop(pen) aanwezig is/zijn.

Succes verder.
    Want persoonlijk ben ik groot voorstander voor/bij dergelijke projecten initiatieven.
    Laatst gewijzigd door Josly; 06-09-2020 om 20:38.

Senior lid
    Thanks
    1
    Ja, als ik dit lees is er een goede reden voor een mannelijke bevolking.
    Dierenwelzijn heeft het idee dat we zo veel mogelijk moeten aansluiten in de natuur. dus in groepen en paren. De kanaries die wij hebben zijn echter gedomesticeerd. Zo is het voor liefhebbers erg moeilijk om hieraan te voldoen. Vorig najaar heb ik mij verteld, toen bleef ik bij de kweek toch te zitten met te weinig poppen. Stom. Gewoon een telfout. Evenzo kan vlak voor de kweek het gebeuren dat een pop een man blijkt te zijn of omgedraaid. Dan klopt je plan ook weer niet. Erg lastig hoor, dierenwelzijn, nu maar hopen dat het nooit een wet wordt. Misschien is regelgeving wel goed voor broodfokkers van honden en katten die wel eens uit de band springen.

Stamgast
    Thanks
    32
    Meermaals hebben dergelijke achthoekige voliéres een overdekt puntige dak. Vandaar die 3 meter hoogte.
    Merendeel van de zangvogels overnachten, slapen, liefst zo hoog mogelijk.
    Dus als die mogelijkheid bestaat in dat overdekt puntige gedeelte.
    Als het allemaal gaat om mannelijke kleurkanaries zal dit doorgaans voor minder problemen, strubbelingen, zorgen, dan wanneer andere mannelijke vogelsoorten aanwezig zijn.
    Die strubbelingen, kibbelingen, hebben deels te maken met rangorde.
    Doorgaans zijn dit vormen van dominantie. En die zich op verschillende plaatsen kunnen voordoen. dus ook omgeving voer, voederplaats.
    Sommige vogel-soorten zijn van nature rustige, sociale, vogels. Andere vogel-soorten zijn dan van nature feller, dominanter, vogels.
    Welke dit zijn zult je zelf moeten ondervinden. En zeker geen mannelijke Amerikaanse vogelsoorten bij plaatsen. Want het is algemeen geweten dat deze vogels, feller, dominanter, agressiever, zijn.

Stel dat je enkele rustige, sociale, mannelijke vogel-soorten erbij plaats.
    Niets sluit uit dat een deel van die mannelijke kleurkanaries als het ware zullen samenwerken om die "nieuwe" vogels te onderdrukken.
    In het ergste geval, met overlijden tot gevolg. En dit doorgaans mede vanwege vormen van stress. Stress die de weerstand, gezondheid, van de vogels beinvloed.
    Net het zelfde wanneer die "nieuwe" vogels feller, dominanter zijn.
    Maar dan in omgekeerde zin.

Elk dier/vogel is verschillend.
    Dus de éne keer is het mogelijk, de andere keer is het niet mogelijk.
    Je beweerd zelf dat er soms onderling strubbelingen, kibbelingen, zijn.
    Dat is normaal, en doorgaans niet zo erg.
    Bij de kleurkanaries komen ook kanaries voor die over minder weerstand beschikken. Vooral deze kleurslagen die te maken hebben met albinisme. Dit zijn over het algemeen kanaries met lichtere kleur, en of rode ogen.
    Het zijn vooral deze kanaries die onderdrukt zullen worden (stress), wanneer er andere mannelijke vogel-soorten worden bij geplaatst (rang-pikorde).
    Daarom dat ik geen voorstander ben.

Wat betreft per koppel.
    Dat heeft vooral te maken met vogelsoorten die in de natuur voorkomen.
    Kleurkanaries komen normaal gezien niet in de natuur voor.
    Maar dit wil nog niet zeggen dat dierenwelzijn niet van toepassing is bij kleurkanaries.
    Onder andere wat betreft:
    Al of niet kleine kooien.
    Babykooien.
    Wisselbroed.
    Handopfok.
    Pleegouders.
    Preventief kuren.
    Etc.

Nogmaals:
    Succes verder.

Ps. Doorgaans gaat het om schenkingen van vogels. Wanneer er "duurdere" vogel-soorten aan te pas komen, kan dit mogelijks een invloed hebben.
    De kans bestaat dat het dan om "minderwaardige" vogels gaat. En dan zijn de problemen nog groter.

Lid
    Thanks
    0
    Bedankt voor alle reacties! Dit is inderdaad een achthoekige volière met een puntdak op 3 meter en er is inderdaad een grote zit-tak in de nok. Daar zitten meestal de vogels die wat meer behoefte hebben aan een rustig plekje. Het kleine gekibbel onderling vind ik juist heel erg goed; liever dan dat ze allemaal de hele dag maar voor zich uit zitten te staren. Ik zie het graag en het geeft ook nooit problemen. De bewoners van de verpleegkliniek genieten enorm van de vogels en ook het bezoek gaat soms eerst daar alleen zitten om daarna terug te komen met hun dierbare. De vogels zijn heel tam en storen zich totaal niet aan de bewegingen rond de kooi. Er staan een paar tafeltjes en stoelen omheen en plekken voor de rolstoelen. Vooral de dementerenden reageren er aandoenlijk op.
    Ik heb al besloten om er geen andersoortige vogels bij te zetten. Dit naar aanleiding van jullie verschillende adviezen en/of zorgen.
    Nogmaals bedankt en tot ooit een ander topic.
    Groetjes, Margo

En o ja, het zijn allemaal duur betaalde vogels dus geen schenkingen. Rechtstreeks van de kweker.
    Laatst gewijzigd door margaretha54; 08-09-2020 om 13:38.

Soortgelijke onderwerpen

1. Reacties: 19
    Laatste Bericht: 13-09-2012, 20:05
  2. kanaries combineren
    Door Winterpeentje in forum Kanaries
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 12-01-2012, 22:09

Forum Rechten