Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Dit gaat mis...

Stamgast Troetelduifje's Avatar
    Thanks
    8

Dit gaat mis...

Ik zie net mijn zwartwang pop amechtig op de grond van de volière liggen. haar koppie viel steeds naar beneden.
    ik heb haar met een spuitje eerst wat water gegeven, toen wat olie bij de cloaca gespoten, alhoewel ik geen ei voelde zitten.
    Ze broedt al bijna twee weken en ik heb het idee dat het mannetje het haar nagenoeg alleen heeft laten opknappen, omdat hij meer interesse had in de pop van een ander koppel.
    Ik heb haar nu in huis staan, in een TT kooitje, met een ventilatortje zachtjes erop, omdat het ook zo bloedheet is. Eten en drinken wil ze verder niet, denk dat dit mis gaat.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails pop20-08-2020ziek.jpg  
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

Thanks
    8
    Tot mijn verbazing zat de pop vanochtend een heel stuk kwieker op het stokje in de ttkooi. Ik heb haar terug gezet in de volière. Daar blijft ze nog wel op de grond zitten, maar ze laat haar kopje al niet meer hangen. Haar mannetje is nu bij haar.
    Van de eieren zal wel niets meer terecht komen. Jammer, want die zouden dit weekend uit hebben kunnen komen.
    Maar heb liever dat de pop het overleeft.

Thanks
    8
    De pop is de hele dag onderin de volière gebleven en ineens zat ze weer op haar nest. Geen idee wat er nou aan de hand was, maar ik hoop dat het nu goed blijft gaan.

Thanks
    8
    Pop lijkt er weer helemaal bovenop??? En vandaag is haar eerste jong geboren.... en van haar mannetje natuurlijk.

Senior lid
    Thanks
    4
    Mooi, dat ze het gered heeft. Best wel knap want als je de foto ziet dan zou je zeggen, “die red het niet”.

Thanks
    8
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Bruijn Bekijk Bericht
    Mooi, dat ze het gered heeft. Best wel knap want als je de foto ziet dan zou je zeggen, “die red het niet”.
    Ja dat zei ik dus ook. 😆
    Maar nu, alsof er niets gebeurd is.???
    Misschien bevangen door de warmte, of ergens tegenaan gevlogen??
    De hele dag zat ze ook onderin de volière, tot ze savonds ineens weer op het nest zat.
    Ik ben blij!

Thanks
    8
    Helaas hebben de jongen, het waren er 2, het niet overleefd. Ze lagen, daags na elkaar, dood op de bodem van de volière.Er lagen nog 3 eitjes in, daar laat ik ze nog een paar daagjes op broeden; de jongen waren net uit het ei en misschien dat er nog iets uit komt, maar anders haal ik het nest vrijdag leeg. Jammer, maar helaas.

Stamgast
    Thanks
    32
    Omstandigheden pop zullen er ook wel mee te maken hebben dat de jongen het niet hebben overleefd.
    Omstandigheden pop lijken eerder op een beroerte.
    Beroertes hebben meermaals te maken met een of andere achtergrond-oorzaak. Zoals ergens tegenaan vliegen, aandoeningen-ziektes. Zelfs langdurige hoge temperaturen kunnen mede oorzaak zijn.
    Denk maar aan flagellaten die bij warme weersomstandigheden, hoger temperaturen, actiever zijn.
    Een vorm van flagellaten bij dergelijke soorten vinkachtigen, zijn de zogenaamde Japanse meeuwenziekte.
    Dus is het ook mogelijk dat aandoening-ziekte, zoals flagellaten, erfbaar is. En waardoor de jongen het niet hebben overleefd.
    Laatst gewijzigd door Josly; 26-08-2020 om 20:14.

Thanks
    8
    Okee, dan houd ik het in de gaten, al heeft het vorige nest het wel goed gedaan. Denk dat het door de warmte kwam. Man zat minder op het nest dan de pop en hoewel de volière vanaf het einde van de ochtend in de schaduw staat, is het wel absurd warm geweest.

Soortgelijke onderwerpen

1. Gaat dit
    Door mitho in forum Grondvogels
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 29-12-2011, 18:03
  2. Wat gaat samen?
    Door Dennis69 in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 27-10-2010, 16:56
  3. gaat dit?
    Door kevin in forum Duiven
    Reacties: 8