Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Beplanting "nieuwe" volière

Junior lid
    Thanks
    1

Cool Beplanting "nieuwe" volière

Beste forum leden,

Een aantal jaar geleden hebben jullie mij al bijgestaan in de bouw van mijn volière en ben nog altijd dankbaar voor de tips destijds! Vijf jaar later ben ik bezig om diezelfde volière significant uit te breiden. De vogels zitten momenteel in het nieuwe (veel grotere) binnenhok en het oude binnenhok is al gesloopt (wordt deel van vlucht). Enfin, het einde van de bouw is inzicht en er mag nieuwe beplanting in komen. Vandaar dat ik jullie hulp wederom wil inschakelen.

Ik heb uiteraard al het een en ander uitgezocht, echter vind ik verschillende lijsten van planten met genoeg contradicties om door de bomen het bos niet meer te zien. Voor nu heb ik (denk ik) een mooi setje planten voor in mijn vernieuwde volière. Mijn vraag is dus aan jullie mede vogelaars of onderstaande planten geschikt zijn voor in mijn volière (met name Gouldamadines).

Kamperfoelie (specifiek Lonicera Henryi)
    • Klimmer (grote achterwand om te bedekken)
    • Groenblijvend (specifiek voor Lonicera Henryi)
    • Rood/Oranje bloemetjes, bloeitijd juni/juli
    • Niet giftig voor vogels? (wel voor mensen?)

Bruidssluier (Fallopia)
    • Klimmer (grote achterwand om te bedekken)
    • Bladverliezend
    • Witte bloemetjes, bloeitijd juli/oktober
    • Groeit snel

Rode Ribes (Ribes Sanguineum)
    • Struik
    • Bladverliezend
    • Rood/roze bloemetjes, bloeitijd maart/juni

Vlinderstruik (Buddleja Davidii)
    • Struik
    • Bladverliezend
    • Verschillende kleuren mogelijk, bloeitijd juli/september

De planning is om de stenen achterwand (ca. 7 meter) te laten begroeien. Voorheen (voor de uitbreiding) had ik hier klimop (Hedera) tegenaan staan, ook hierover gemengde info over wel/niet giftig zijn. Nu is het plan om in de vernieuwde volière wat meer beplanting te plaatsen en tevens wat meer kleur (alhoewel de Goulds daar zelf al voor zorgen ). Mijn huidige idee is om een mix van kamperfoelie en bruidssluier tegen de wand te plaatsen, de kamperfoelie gezien deze wintergroen is en de bruidssluier omdat hij snel bedekt (en beide uiteraard omdat ik ze mooi vind!) Eventueel het idee om nog wat Hedera te gebruiken voor meer/snel wintergroen.

Tevens heb ik nu een mooie hoek waar ik een struik wil neerzetten, als eerste schiet mij een vlinderstruik te binnen maar ik neig toch een beetje naar de Rode Ribes nu ik die ben tegen gekomen. Die zorgt meteen voor een mooi contrast en een langere periode kleur in de volière. De ribes bloeit vroeg en tegen de tijd dat die is uitgebloeid is de achterwand dan aan de beurt met de kamperfoelie/bruidssluier.

Ik kijk uit naar jullie mening/ideeën/suggesties!

Bij voorbaat dank,

Pim

Super Moderator ele's Avatar
    Thanks
    11
    Hallo Pim,
    Omdat goulds nagenoeg niet aan planten komen maakt het volgens mij niet uit of planten giftig zouden zijn (bij inname).
    De lichtbehoefte van de plant zou u misschien ook naar kunnen kijken.
    Verder denk ik dat het een kwestie van smaak is welke soorten planten u wilt plaatsen. Eventueel is dat later ook weer aan te passen.

Soortgelijke onderwerpen

1. Reacties: 9
    Laatste Bericht: 15-04-2012, 19:19
  2. Beplanting nieuwe voliere
    Door jeakie in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 09-01-2008, 20:17

Forum Rechten