Parkiet schreeuwt, roept, om een reden.
Dit kan zijn om een of andere reden: angst, gevaar, bedelen, aandacht, dominantie, etc.
Schreeuwen, roepen, kan soms beschouwd worden als "ongewenst" gedrag.
Observeer en eventueel rapporteer wanneer dit zich voordoet.
Hoe dit zich voordoet (dominantie, schrik, bedelen, aandacht, etc).
Welke omstandigheden dit zich voordoet (eten, rust, etc).
Persoonlijk denk ik dat het te maken heb met overbevolking, en waardoor rangorde wordt verstoord.
Rangorde die zich ook voordoet omgeving voer-voederbak. En waardoor er zich "ongewenst" gedrag zich voordoet, zoals schreeuwen, roepen. Omdat deze roepende parkiet wordt gehinderd, al of niet verstoot wordt bij het eten.
Het kan ook te maken hebben met voorgeschiedenis, genetische aanleg.
Drie jongen uit het zelfde nest betekent nog niet drie vogels met zelfde genetische aanleg, karakter, etc.
Roepen kan ook te maken hebben met bedelen, bedelen om voedsel.
Dit jong kan bijvoorbeeld een achter kommer zijn, kan met de hand bijgevoerd zijn, etc.
Als het daarmee mee te maken hebben, vooral iets onnatuurlijk dat zich heeft voorgedaan, dan zal het moeilijk zijn om dit "ongewenst" gedrag (roepen) af te leren.
Maar nogmaals, volgens mij heeft het te maken met teveel vogels (10) in een beperkte ruimte (voliere). Of gebrek aan voer-voerbakken ten opzichtig aantal vogels.
Hoe groot is die voliere, hoeveel voer-voeder mogelijkheden, hoeveel rustplaatsen-schuilplaatsen, wat is de verhouding mannen-poppen, leeftijdsverschil, etc?
Het zijn meestal de oudere vogels die zich in die voliere bevinden, die rangorde bepalen.
Die drie jongen zullen zich doorgaans daaraan moeten aanpassen.
Dat een jonge-vogel zich al of niet snel aanpast kan ook te maken hbben met het uiterlijke, met het geslacht, leeftijd, etc.
Daarom mijn vraag.
Maar na twee weken kunt je niet verlangen dat alles al koek en ei is.
Dat alles al op zijn plooien ligt.
Er zullen zich nog wel strubbelingen, onregelmatigheden, voordoen.
Zeker wanneer nieuwkomers zich wat dominanter voordoen.
Of tijdens bepaalde periodes, zoals kweek-broedseizoen.
De kans bestaat zelfs dat dan een "nieuwe" rangorde ontstaat.
Gepaard gaande met allerlei strubbelingen, onregelmatigheden.
Hoe groter aantal vogels, hoe kleiner de ruimte, hoe groter de kans voor onregelmatigheden, strubbelingen, herrie. Zelfs tot schreeuwen, roepen, toe.