Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Raaaaaar

Stamgast Troetelduifje's Avatar
    Thanks
    8

Raaaaaar

Nou, hier snap ik niks van...

Pop is zwartwang bruin..... 1e man waar ze mee was, was zwartwang grijs (misschien split voor bruin, dat weet ik niet)
    2e man waar ze mee is, is bleekrug, maar is niet duidelijk of het grijs of bruin is.(zie avater)

Binnen 3 weken na dat de 1e man vervangen was door de 2e heeft de pop eieren gelegd.

Op de foto zie je een zwartwang bruin.... kan van man 1 zijn, die dan split is geweest voor bruin.(Of man 2 is split voor zwartwang??)
    Maar er zit ook een gewoon grijs jong bij zonder zwarte wangen, wat niet zou moeten kunnen als 2 zwartwangen kruisen..... Zou die dan van man 2 zijn? En dat die man dan bleekrug grijs blijkt te zijn?
    Kan dat? Nest van 2 vaders tegelijk? de pop koppelde binnen een paar daagjes met de nieuwe man.

Nog zo raar: op de eerste 2 foto's zie je 2 dikke jongen vol in de verenvacht... en op de laatste twee een jong dat nog nauwelijks veren heeft. Moet toch echt een flink aantal dagen tussen zitten, maar de pop heeft netjes daags na elkaar eitjes gelegd, zonder er echt op te broeden, tot de 5e gelegd was. En er zit volgens mij nog zo'n kaal jong in het nestkastje.

Ik heb jaren met zebravinken gekweekt, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt...

Wel heel leuk, genetica uitpluizen. Was bij biologie vroeger (héél vroeger) al mijn favotiete onderwerp.

Maar heeft iemand hier iets wijs en interessants over te zeggen?
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails KKZ20-01-blbxzwb.07.01-07-2020.jpg   KKZ20-01-blbxzwb.07.01-07-2020a.jpg   KKZ20-01-blbxzwb.07.01-07-2020b.jpg   KKZ20-01-blbxzwb.07.01-07-2020c.jpg  
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

Stamgast
    Thanks
    30
    Ik denk dat de twee dikke jongen afkomstig zijn van tweede man.
    Mogelijks zullen de andere (2) jongen dan eventueel uitsluitsel geven.

Wat is er al geweten (uiterlijk zichtbaar)?
    Man: bleekrug.
    Pop: zwartwang bruin
    Jongen: uiterlijk zichtbaar.
    Zonen/mannen: grijs,niet zichtbaar: split bruin, split bleekrug, split zwartwang.
    Dochters/poppen: grijs, niet zichtbaar: split zwartwang.

Is de man uiterlijk zichtbaar grijs, dan veranderd er uiterlijk zichtbaar niets.

Is de man uiterlijk zichtbaar bruin, dan veranderd er uiterlijk zichtbaar wel iets.

Zonen/mannen: bruin , split bleekrug, split zwartwang.
    Dochters/poppen: bruin, split zwartwang.

Wat die tweede man waarschijnlijk genetisch is.

Bleekrug grijs, split bruin, split zwartwang.

Man: bleekrug grijs, split bruin, split zwartwang.
    X
    Pop: zwartwang bruin.
    =
    Zonen/mannen:
    grijs, split bleekrug, split bruin, split zwartwang.
    bruin, split bleekrug, split zwartwang
    zwartwang grijs, split bleekrug.
    zwartwang bruin, split bleekrug.

Dochters/poppen:
    bleekrug grijs, split zwartwang
    bleekrug bruin, split zwartwang
    zwartwang bleekrug grijs
    zwartwang bleekrug bruin

Er kunnen ook nog andere uiterlijk zichtbaar jongen voorkomen.
    De andere jongen kunnen daar eventueel uitsluitsel geven, eventueel bevestigen.

Maar de twee dikke jongen kunnen dus voorkomen bij deze combinatie
    Laatst gewijzigd door Josly; 01-07-2020 om 22:01.

Thanks
    8
    En de eerste man? Grijs zwartwang? Als die split bruin is zou daar het bruine zwartwang jong uit kunnen komen, toch?
    Ik weet niet of de bleekrug man bruin of grijs bleekrug is; kan het verschil online erg moeilijk zien en deze heeft ook nog Heel lichte wangen, wat eigenlijk niet ‘hoort’.

Ik ga je bericht nog een paar keer lezen; mega interessant.

Maar 1 nest van 2 mannen kan dus wel of niet?

Thanks
    8
    Denk dat een volgend nest, dat dus echt alleen van deze man kan komen, echt uitsluitsel geeft. Maar echt mega interessant.

Overigens: man/papa is nog heel jong (nog klein zwart puntje op de snavel toen ik hem kocht), maar hij heeft gebroed en verzorgt de jongen als een professional. 👍🏻

Stamgast
    Thanks
    30
    Ik heb mijn twijfels bij 1 nest van twee mannen.
    1 nest van twee poppen is wat anders, en is eerder aanvaardbaar.

Ga er vanuit dat de twee dikke jongen van eerste man zijn.
    Wat dan bij zwartwang al of niet uiterlijk zichtbaar?
    Het geslacht van die twee dikke jongen zal ook mede bepalen welke man de genetische vader is.
    Zeker mocht er ook een jong bleekrug uiterlijk zichtbaar aanwezig zijn.
    Want dat jong is altijd een pop.

Thanks
    8
    Ja dat klopt. Dan zijn het poppen.
    Ben heel benieuwd. Ik zal foto’s plaatsen als het op kleur is.

Ik weet niet of ik duidelijk verteld heb dat de zwartwang man vervangen was door de bleekrug man? Dus ik dacht: zwartwang man op de pop, toen ging hij weg, kwam de bleekrug en die heeft dan na een paar dagen ook op de pop gezeten. En ca. 1 week na de switch begon de pop eieren te leggen.
    Laatst gewijzigd door Troetelduifje; 01-07-2020 om 22:39.

Stamgast
    Thanks
    30
    Dan nog bent je niet zeker dat het echt uitsluitsel geeft.
    Stel dat er bij een volgend nest dan wel bleekrug uiterlijk zichtbaar voorkomen.
    Dan nog bent je niet 100% zeker.
    Daarvoor is eigenlijk genetisch DNA verwantschapsonderzoek nodig jongen en oudervogels.
    Eigenlijk DNA verwantschapsonderzoek kan van één van de mannen al voldoende zijn.
    Een andere mogelijkheid zijn gerichte proefparingen.
    Maar de kans bestaat altijd dat je geen nakomelingen bekomt waarvoor oudervogel(s) genetisch split zijn.
    Bovendien moet je zeker zijn dat proefparingsvogels "zuivere" soort zijn.
    Zoals zonen/mannen combineren met zuivere bleekrug pop. En of dochters/poppen combineren met zuivere bleekrug man.
    Bekomt je bleekrug zonen/mannen, dan bent je zeker, dat man twee genetisch de vader is.
    Split betekent dat de vogels genetisch die kleur, mutatie/mutant, bezitten, maar uiterlijk zichtbaar niet tonen.

Dus komt er op aan om die genetisch split, uiterlijk zichtbaar te tonen, te bevestigen.
    Dan pas kunt je eigenlijk zeggen dat deze vogel genetisch split is voor kleur, mutatie/mutant die nageslacht tonen.

Maar de kans bestaat altijd dat er nog andere genetisch split aan te pas komen. En zeker bij zebravinken.
    Laatst gewijzigd door Josly; 01-07-2020 om 23:06.

Thanks
    8
    Ja, kunnen soms heel veel split factoren in één zebravink zitten.
    Heb ooit een zwartwang jong uit een zwartwang pop die gepaard had met een man waar in 3 generaties ervoor geen zwartwangen gezeten hadden. Is het toch al die generaties als split doorgegeven. Leuke ontwikkelingen zijn dat.

Ach, het is voor mij verder niet echt belangrijk hoor, wie de papa is. Ik kweek niet echt gericht op kleur, anders had ik geen grijs en bruin gekoppeld. Ik wilde gewoon weer 2 zebravinken en wat eruit komt geeft niet. Deze nieuwe man had ik alleen gekozen omdat hij de rustigste van alle mannen was. 😁

Maar ik vind het hele verervings gebeuren wel heel erg interessant.

Heel erg bedankt voor de uitleg in je reacties!

Stamgast
    Thanks
    30
    Waar ik mij vooral op baseer.
    "De pop heeft netjes daags na elkaar eitjes gelegd, zonder er echt op te broeden, tot de 5e gelegd was. en er zit volgens mij nog zo'n kaal jong in nestkastje".
    Als ik mij niet vergis zelfs twee.
    Het verschil van grootte bij de jongen hebben niets te maken met de twee mannen.
    Het is bij dergelijke manier van leggen, sperma laatste man die dominant is.
    Tenzij er een tussenpauze is bij leggen eerste ei en laatste ei.

Maar de natuur zorgt af en toe voor verrassingen.
    Wie weet.

Het verschil bij deze twee mannen situeren zich vooral bij bleekrug en zwartwang.
    Probeer dus koppels te vormen met split vogels waarvoor je zeker bent dat bleekrug en of zwartwang zonen kan bekomen.

Thanks
    8
    Ik heb maar 2 zebravinkjes, 1 koppel. Ik had de zwartwang pop met een zwartwang man gekoppeld, maar die bleek agressief te zijn en maakte de eieren kapot. Had er nog een koppel japanse meeuwen bij, die werden door de man aangevallen en uiteindelijk had hij de pop ook aangevallen. Vandaar dat ik hem heb omgeruild met eender wat voor man. De rustigste van de groep.

Tot 4,5 jaar terug kweekte ik gericht met zwartwang grijs, oranjeborst zwartborst grijs, witborst, maskergrijs, Japanse meeuwen en zilverbekjes in donkere en lichte kleuren en wit.... maar daar ben ik gewoon de kleurnamen van kwijt! En dat in 4,5 jaar!

Ik wilde niet meer gaan kweken, maar het kriebelde wel weer om een koppeltje te nemen. Man en pop leken mijn het gelukkigst samen ipv 2 mannen of 2 poppen.
    Uiteindelijk de strijd verloren en een koppel gekocht.
    Heb de Japanse meeuwen in een andere kooi. Die broeden nu ook, zijn 7 juli uitgeteld.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten