Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Vogels & Mensen

Senior lid
    Thanks
    17

Vogels & Mensen

Ik kom nergens tegen op dit forum over de gewone zaken / beleving van alle dag op de kooi.
    Mijn gedacht is verander er dan wat aan en schrijf neer wat de aandacht op dit moment heeft.
    Wij zullen meemaken wat het ons brengt.

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    44
    In het verleden was dit wel zeker het geval, tegenwoordig wordt er nog maar weinig medegedeeld.
    Als er al iets wordt verteld, wordt er of heel weinig gereageerd of er komen discussies die niet meer te overzien of te begrijpen zijn.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Senior lid
    Thanks
    17

Vogels & Mensen

Vandaag op de kooi zag ik de bichenow- astrilden die meer dan 14 dagen dagen geleden uitvlogen nog steeds werden gevoerd.
    Het nieuwe nest wat ook wordt bebroed geeft de vader bezigheid als hij daar niet mee bezig is. Zal extra gaan opletten als de nieuwe generatie mee gaan doen in de cyclus.
    Bij mijn goulds die dat ook deden maakte ik al eens mee dat in plaats van helpen met voeren, ze de krop weer leeg aten van de jonge jongen.
    Dacht wel eens naïef dat ik dat niet goed waarnam maar dat bleek dus niet juist.
    Later bleken de jonge zebravinkjes dat kunstje ook te bezitten, denk je prima fok stellen zit je er maar mooi naast.
    Ze kunnen de oorzaak zijn van jonge vogel sterfte.
    Valt mij ook op dat de bichenows vaak en veel grit pikken.
    Kan nog niet waarnemen wat ze precies er uit pikken.
    Aangezien het grit vele toevoegingen bevat zoals kalk, schelp, houtskool, kiezel.
    Om de spiermaag van extra maalstenen te voorzien lijkt mij niet zo vaststaand als algemeen wordt ondersteld.
    Deze vogeltjes zijn geenzaadslikkers maar zaadpellers waarmee de harde zaaddelen al worden verwijdert en de zachte kernen aangepast aan het spijsvertering kanaal.
    Mogelijk moet of is de onderstelde opname als toevoeging te zien.
    Houtskool voor ontgiftten, schelp om de zuurgraad te verhogen? Zomaar wat andere inkijk op deze materie die zo is ingeprent bij liefhebbers van vogels van vele pluimage.
    ===
    Bij de kanaries loopt het hier eindelijk zoals het hoort.
    Bevruchte eitjes en uitkomende jongen op de gepaste tijd.
    Ook het voeren loopt opeens waardoor je voldane jongen in het nest hebt met volle kroppen.
    Begonnen begin mei had ik wel een gemakkelijker start verwacht.
    De eerste nesten waren echter niet volledig, slecht gebouwd zodat je mag onderstellen nog niet broedrijp.
    Maar de vogels zijn overjarig en de jaarlingen meer dan 10 maanden omdat vorig jaar ook half april begonnen werd met de voorbereidingen.

Rest mij iedereen te bedanken die nuttige informatie toevoegt aan deze rubriek.
    Kan zo maar tot iets leuks, aardig en leerzaam uitgroeien, denk ik dan toch?

Senior lid
    Thanks
    17
    Vandaag de dag op de kooi. De kanaries kweken tot nu eindelijk zoals gewenst nestje van drie stuks en een nestje van 5 stuks waarbij eentje duidelijk boven de rest uitsteekt. Op de een of andere manier is er niet tegelijk aan het broeden begonnen. Zoals zo vaak is het dan, gaat het niet zo als het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Daarnaast drie nesten met eitjes geeft nieuwe goede hoop daarop en vandaag een nieuwe leg van de pop met drie jongen.

De tuin vogeltjes zijn voor een groot deel uitgestorven hier ter plekke. De laatste jaren waren we de Merel, de groenling, zwartkop tuinfluiter Kleine bonte specht , middelste bont specht, boomklever, vink, de mussen, roodborstje, winterkoninkje met de mezen soorten, pimpelmees, koolmees, kortom het lijkt de voorspelde dode lente wel te zijn, voor een groot deel verloren. De gierzwaluwen hebben nog maar twee mogelijk drie nesten bezet. Het is er dan ook pover mee gesteld met de avifauna hier rondom huis. In de goede jaren 1990 was ik nog omgeven van een gezonde kolonie huismussen. Jaarlijks meer dan tien nesten bezet was normaal rondom het huis. Dit jaar een schamele twee nesten voltooid met uitgevlogen jongen die de eksters , Vlaamse-gaaien en kauwen wisten re ontlopen.

Omdat ik ook liefhebber ben van de Saksische zangkanarie dreig ik daarmee een belangrijk aspect uit de vogels kwijt te raken de volstrekte veelzijdige zang van alle omgeving geluiden kunstig in hun gezang in gevlochten, in die zeer veelzijdige zang van deze meesterzangers. De typische vinkenslag die altijd wel een zanger beheerste in mijn kolonie moet ik op dit moment , zeer teleurgesteld missen. Ik hoop dat de nieuwe generatie voldoende talent zal bezitten om een nieuwe start te hebben. Maar bemerken dat de natuurlijke voorzangers in de directe ontberen, doet mij vrezen.

Senior lid
    Thanks
    17
    Las een berichtje op volgende link.

http://www.faqt.nl/recent/supervirus...iment-gestopt/

Komt zomaar opeens het volgende op.
    Zou iemand ergens waar hier niet naar geluisterd hebben?

Soortgelijke onderwerpen

1. Louis Gonnissen, Mensen & Vogels
    Door Serinus in forum Overige berichten
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 29-09-2011, 11:16
  2. hey mensen
    Door Michken1982 in forum Even voorstellen
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 08-01-2010, 17:11
  3. verkoudheid mensen - vogels
    Door J-T in forum Overige ziekten
    Reacties: 2