Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eerste nestje van diamantvinkjes niet goed afgelopen,

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • eerste nestje van diamantvinkjes niet goed afgelopen,

    de vogels zijn zeer moeilijk te sexen, op het zicht is het wat gokken, eens volop in het broedsezoen is hiet een klein beetje zichtbaar , maar echt zeker was ik pas toen er eindelijk na heel lang wachten een ei kwam. de man was wel altijd aan het zingen en strootjes houden, maar of het nu altijd diezelfde was, het leken soms twee homo's , een ei bracht dus uitsluitsel,
    er werd redelijk gebroed , maar bij verstoring ( in de voliere gaan bvb ) bleef ze lang weg van het nest.
    uiteindelijk zijn er twee jongen gekipt van de 5 eieren 1 was onbevrucht .
    helaas na het uitkippen werd er niet gevoerd. en werd het nest ook niet meer goed bebroed toen de eerste twee jongen dood waren gegaan. wel zat ze op het nest , 3 dood in het ei door afkoeling. ?

    ik gaf buffalowormen , eivoer, maar ik heb niet de tijd gehad om te zien of ze ermee aan de slag zijn gegaan. tis een gemengde voliere dus de verdwenen wormen kan van vanalles komen.
    is dit een leerfase? ik heb de vogels van vorige zomer. waarschijnlijk jonge vogeltjes.

    .

  • #2
    blijven proberen.

    En ze voldoende afwisselend voer aanbieden tijdens de broed, en als er jongen zijn.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      tis een gemengde voliere dus de verdwenen wormen kan van vanalles komen.
      Amigo de los Psittacidos

      Look deep into nature and you will understand everything better

      Opmerking


      • #4
        er zat enkel een koppel mexicaanse roodmussen bij, binnen voliere is 3m op 2 en de buiten voliere 3 op 2.5
        ,

        Opmerking


        • #5
          Nu is het moment om grasaren met daarin halfrijpe graszaden te oogsten.

          Snij een 20tal soorten gras kort bij de bodem af en doe bij ieder handje vol een elastiek erom.
          Hang ze omgekeerd aan de takken en je zal zien dat je diamantvinken er onmiddelijk op afkomen.

          Na 2 weken zijn alle zaden eruit gevallen en zijn de stengels droog, dan verwijder je de elastiek en geef je het als nestmateriaal.
          Diamantvinken verkiezen zeer lange sprieten voor de nestbouw

          In het wild zijn voor de grasvinken naast insecten vooral de nieuwe grassen die opkomen na een regenperiode de grootste trigger om te nestelen.

          Nog een tip. Verzamel wat grof snoeisel, dode buxussen zijn top en maak volgende


          Ik had ooit 4 koppels diamantvinken die tegelijk in dezelfde struikenrol nestelden (ieder had zijn ingang), terwijl voordien ze steeds op elkaar jaagden om kale houten nestkastjes te beschermen.
          www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

          Opmerking


          • #6
            Tweede nest is helaas gelijkaardig verlopen, De jongen komen uit maar verzwakken en sterven een dag na de geboorte,
            de laatste paar dagen zaten beide ouders soms samen op het nest. alles loopt perfect, maar er word niet gevoerd,
            ik denk dat beide ouders enkel zaad eten, er zal gewenning aan levend voer moeten gebeuren denk ik en eivoer,

            Opmerking


            • #7
              Levend voer en eivoer moeten ze al gewend zijn voordat ze jongen krijgen.
              Wat ze niet kennen eten ze niet, en dan krijgen de jongen het ook niet.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking


              • #8
                Het mooiste is dan ook, dat je de kweek koppels al langere tijd in bezit hebt. Voordat je gaat kweken.
                Zodat ze gewend zijn aan wat jij ze geeft.
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking


                • #9
                  Volgend jaar nog eens proberen dus kun je ondertussen mooi met bovenstaande tips aan de slag! Succes

                  Opmerking

                  Working...
                  X