Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Napoleonwevers aangeschaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Napoleonwevers aangeschaft

    ik heb een groepje napoleonwevertjes aangeschaft uit twee verschillende handelszaken om wat bbloedmengeling te hebben en omdat het aanbod er was.
    fantastische keuze, heel leuke vogeltjes, ze zijn zeer snel en actief, ze hangen ondersteboven , klimmen enz, ze zijn zelfs al wat aan het zingen met een wat krassende schorre zang.
    het zijn jonge vogeltjes en nog niet op kleur.

    ik heb geen idee met wat ze bedoelen dat de mannetjes geel kleuren in de broedperiode.
    bedoelen ze niet geslachtsrijp?
    wanneer zal ik het gaan zien welke mannetjes en welke popjes zijn? want nu zijn het allemaal nog bruine exemplaren met een hele lichte gele zweem de ene wat meer dan de andere . ik denk dat ik minstens twee popjes heb van de 5 vogels , er werd op drie gegokt , maar nu ik ze een tijdje heb lijkt het op het zicht dat ik er twee heb en geen drie, maar zeker is dit nog niet.
    gaan de mannetjes pas volgende lente verkleuren?

  • #2
    Leuke soortkeuze!

    Deze Euplectes zijn polygaam en bovendien kolonievogels.
    De beste kans op nageslacht maak je dus door ze in groeps/kolonieverband te gaan houden.
    5 vogels is daarbij wel wat summier, 3 a 4 mannen en 10 a 12 poppen zou heel mooi zijn en afhankelijk van beschikbare ruimte een grotere groep nog beter.

    Voor wat betreft geslachtsbepaling zou ik zeggen heb even geduld, de mannen komen vanzelf op kleur.
    De gele zweem is aanwezig op zowel poppen als mannen buiten de broedperiode.
    Zodra er slecht een diepgeel [of gitzwart] veertje op een vogel doorkomt, weet je dat dat een man is.

    De broedperiode is niet overal gelijk [het Afrikaanse verspreidingsgebied is vrij omvangrijk] en wordt bovendien mede aangestuurd door externe omstandigheden.

    Het aanbieden van badwater triggert deze soort om in broedstemming te komen.
    De aanplant van struiken met doornen heeft eveneens een stimulerend effect, want daar hebben ze beslist een voorkeur voor!
    Het aanbieden van nestmateriaal triggert de mannen om nesten te gaan bouwen.
    Flinke bossen gras ophangen . . . . voedsel en nestmateriaal!


    Succes.
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

    Opmerking


    • #3
      bedankt ! zoveel kan ik er niet houden, maar heel goeie info .

      Opmerking


      • #4
        google maar eens op afbeeldingen van de napoleon wever, dan zie je wel het verschil tussen man en pop.
        Omdat ze buiten de broed zo goed als hetzelfde zijn, moet je goed opletten wat en wanneer je ze koopt.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Ik vraag me dan wel af wanneer "de broedperiode " begint? duurt het bij jonge vogels tot volgende lente? of kan dit zomaar in de herfst zijn ? zijn het mannetjes die nesten bouwen of de vrouwtjes of beide?
          toen ik ze enkele maanden geleden kocht leken het me jonge vogeltjes, maar hoe jong ze eigenlijk zijn weet ik niet. .
          er word hier wat geweven , kleine constructies , nog geen nestvorm, maar ze knutselen wel cocosvezels zodanig rond objecten dat je dat nooit meer wegkrijgt
          het is ook duidelijk dat er zeker mannetjes bijzitten want er zijn er die zingen en andere die nooit zingen. heel leuke vogeltjes, steeds druk bezig of mooi samen op een stok aan het rusten. nog geen verkeleuring merkbaar wel zijn er twee die me vrouwelijk lijken , iets bruiner en nooit zien zingen. de mannetjes lijken daar meer interesse in te hebben en er lijkt er 1 die tmeeste zingt en jaagt . tgaat fenomenaal mooi zijn als dat kleurpatroon er door komt.

          Opmerking


          • #6
            Heb je fotos van de vogels? Ik vind ze zoooo mooi )

            Opmerking


            • #7
              het is afhankelijk hoe oud de jongen zijn wanneer ze op kleur komen, kan zomaar volgend jaar zijn. Maar kleuren gaan ze.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking


              • #8
                aangezien ze al nestmateriaal gebruiken en knutselen schat ik ze niet zo jong meer, enkele hebben 2019 ringen , maar dat kan een ring van vorig jaar zijn , wie weet. afwachten dus, het zingen word almaar beter , en weven is iets vermeerderd maar nog maar een paar extra sprietjes op een tweetal plekken,
                ik zal eens foto's maken een dezer, ik denk dat ik 3 mannen heb en 2 popjes ,

                hey ton, ik zag je you tube kanaal even in, kzag dat je ook aquarium liefhebber bent, check mijn bak van 1400 liter even uit, altum orrinoco
                Altum Orrinoco red filmed in 4k with panasonic hc-vx1 the new camcorder did a great job , i have some reflextion from windows, maby it would be a nicer resul...
                Last edited by trabbart; 23-06-2020, 09:02.

                Opmerking


                • #9
                  Het mooiste is bijvoorbeeld 2 mannen en 4 of 5 poppen.
                  Let wel op, de meeste poppen die worden aangeboden zijn mannen die nog niet op kleur zijn.

                  Heb op YouTube gekeken, je hebt een prachtige bak. Mijn complimenten.
                  Je zou een filmpje moeten maken, waarbij je ook de bak zelf en de techniek laat zien.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik ben Ton dan wel niet maar ik heb je bak ook ff bekeken. Mooie bak met vissen.
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

                    Mijn website:

                    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                    Opmerking

                    Working...
                    X