Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kanarie oog ontstoken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kanarie oog ontstoken

    Beste kanarie liefhebbers,

    We hebben een kanarie;(mannetje) 1 jaar oud, anderhalve maand lang met een (rechter) ontstoken oog. We zijn naar de vogelarts geweest en die heeft ons een oogzalf (cavasan) gegeven voor 7 dagen, 2 keer per dag.

    We zitten nu met een dilemma. Wij zijn onervaren met vangen en vasthouden van vogels, we zijn hierdoor zeker een half uur bezig met meerdere pogingen. We zien dat het veel stress geeft aan de kanarie. We gebruiken hierbij een theedoek. Enerzijds willen we natuurlijk dat zijn oog beter wordt, anderzijds willen we niet dat hij dood gaat van de stress.

    We hebben dit nu 3 dagen gedaan van de 7, verwachten jullie dat zoiets vanzelf bijtrekt of is het echt noodzakelijk om de kuur af te maken?

    We horen graag jullie advies. Alvast bedankt.

    Ps. Kanarie zelf is erg levendig, eet goed en drinkt goed en zingt ook veel. Wel wat schuwer dan normaal omdat hij na elke druppel-beurt moet herstellen van het gestress..
    Last edited by Prastow; 21-05-2020, 20:11.

  • #2
    Ik zou nog even doorzetten. Tenslotte een advies van de dierenarts.
    Om de stress zoveel mogelijk te beperken, zou je de kanarie in een heel klein kooitje kunnen doen.
    Om hem te pakken, doe zo rustig mogelijk, en wellicht is er iemand die je kan helpen.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Bedankt voor je bericht. We hebben op dit moment 1 "grote" kooi, maar zou verblijven in een kleine transportkooi voor een periode van 4 dagen ok zijn voor de kanarie?

      We kennen helaas niemand, we proberen het nu samen (mijn vrouw en ik), zij vangt en ik dien de zalf toe. Gisteren 2 keer uit haar handen geglipt na het vangen, het advies van de vogelarts zal ongetwijfeld goed werken, maar voor een leek knap lastig om uit te voeren.

      De ontsteking lijkt minder, paar dagen geleden was het een rood kringetje rondom het oog, met het oog soms halfdicht. Dat kringetje is nu wit en volgens mij knijpt hij dat oogje niet meer dicht. Geen verdikkingen verder. Zal opletten of hij ook minder zijn oogje schuurt tegen de zitstok.

      Is dit iets wat nu zelf verder zou kunnen genezen na 3 dagen behandelen? We maken de zitstokken dagelijks schoon ter preventie.

      Opmerking


      • #4
        Transportkooi voor 4 dagen voldoet wel.

        Kanaries zitten op een show ook voor langere tijd klein.

        Ik zou wel de kuur afmaken.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Ik ben het met Ton eens, zet hem vier dagen in een transport kooi, gaat ie niet dood van

          daarnaast helpt het als je het wat donkerder maakt, word de vogel mogelijk ook wat rustiger van. Zo doe ik het altijd

          neem de hals van de kanarie tussen duim en wijsvinger, als een soort ketting om zijn nek. Dan kun je met je andere vingers bijvoorbeeld de staart tegen je hand aan houden en wat je ook doet, blijf rustig.. rustig bewegen, rustig praten, alles rustig! Dan komt het helemaal goed.

          Opmerking


          • #6
            Bedankt voor de reacties.

            We hebben het nu gedaan in een volledig donkere kamer en dit ging erg goed. We konden hem oppakken zonder problemen en waren na 5 min alweer klaar. Ook weinig stress achteraf te zien bij de kanarie. Oogje lijkt wat beter dan eerst, maar moeilijk te oordelen.

            Dit ging goed t/m zondag (gisteren), na het druppelen stond de kanarie voor de rest van de dag heel alert, uitgerekt en stijf op zijn zitstok, en heeft de hele dag geen geluid gemaakt (normaal zingt hij aan 1 stuk door). Ging ook niet meer in zijn schommeltje en reageert ook niet op witlof en/of andijvie terwijl hij daar altijd dol op is. Beweegt alleen om te eten/drinken.

            We zijn bang dat hij toch erg geschrokken is en willen het nu even afwachten voor we verder gaan. Morgen weer bellen met de dierenarts.

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                De dieren(vogel)arts gaf aan dat het ook geschikt was voor kanaries, 2-maal per dag. Liever hadden wij ook een medicijn dat door zijn water of voer kon.

                De ontsteking lijkt weg, hij schuurt niet meer tegen de zitstok met zijn oogje. Helaas zit de stress er nog wel in, hopelijk word hij snel weer de oude.

                Opmerking


                • #9
                  We merken sinds een paar dagen dat de kanarie geluiden maakt dat lijkt op knarsen/"klappertanden". Kan dat komen door de nog aanwezige schrik/stress of eerste symptomen van luchtpijpmijt??

                  We horen geen gepiep als hij ademt, maar klappert wel vaak met zijn snaveltje. Hij is nog steeds passief en zingt ook niet. Lijkt alsof hij "hapt" maar er komt geen geluid uit.

                  Opmerking


                  • #10
                    Naar de vogelarts geweest ter controle en die gaf aan dat de ontsteking weg was

                    Echter zingt hij niet meer, en als hij zingt klinkt het schor. Daarnaast is hij veel aan het happen, krabt in zijn nekje met zijn poten en pikt ook veel in zijn nekje. Volgens de vogelarts zou hij last hebben van een bacterie, zijn verenkleed ziet er rondom de nek wel goed uit, dus krijgt hij nu de komende week Marbocyl.

                    Opmerking


                    • #11
                      hopen dat het de komende tijd opknapt.
                      Hij heeft een nare tijd achter de rug.
                      Gun het wat tijd om zichzelf weer te zijn.
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                      Opmerking


                      • #12
                        Het gaat al weer een stuk beter. Sinds een dag of 2 is hij weer begonnen met zingen. Wat tijd en rust al niet kan doen voor zo'n beestje. Bedankt voor de adviezen!

                        Opmerking


                        • #13
                          Graag gedaan, fijn dat hij weer opknapt.
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #14
                            Ja, maar dan weet je niet of hij genoeg binnen krijgt.
                            Ik smeerde die oogzalf op alles, hond, kat, knaagdier, vogel. Zit Vt. A in, ook goed voor wonden te helen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Prastow Bekijk Bericht
                            Naar de vogelarts geweest ter controle en die gaf aan dat de ontsteking weg was

                            Echter zingt hij niet meer, en als hij zingt klinkt het schor.
                            Fijn dat de ontsteking weg is....en als ik dagelijks vastgepakt werd zou ik ook wat schor gaan zingen hoor.
                            'Vliegde ik?'
                            -'Nee, je valde.'

                            Opmerking


                            • #15
                              Geneesmiddelen te pas en te onpas gebruiken moet een ieder maar zelf weten. Ging mij om de stress van de vogel om deze iedere keer te moeten pakken een kanarie heeft immers niet zo,n grote aaibaarheidsfactor als hond of kat.En als ik het goed begrijp hielp Cavasan niet voldoende en werd Marbocyl later voorgeschreven.

                              Opmerking

                              Working...
                              X