Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweek japanse nachtegaal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kweek japanse nachtegaal

    vandaag voor het eerst in 3 jaar weer eens jonge japanse nachtegalen uit het ei gekropen

  • #2
    ik zal hier verslag doen van het wel en wee van deze vogels

    Opmerking


    • #3
      ik volg ook nu weer de procedure die ik bij al mijn koppels de afgelopen 30 jaar heb toegepast nl.mijn jappen krijgen het gehele jaar door unicomplet van nutribird als dagelijks voer. vanaf half maart voer ik volop buffalowormen erbij gedurende ongeveer 2 weken, daarna 2 weken geen levend voer en daarna maximaal 2 weken volop meelwormen , of totdat de vogels aamstalten maken om te gaan nestelen als dat binnen die 2 welen valt, dus vanaf het negin van nestelen geen levend voer meer tot 2 dagen voor het uitkomen vd eitjes.
      2 dagen voor het uitlomen zorg ik ervoor dat de jappen volop.levende buffalo,s tot hun beschikking hebben zodat de oudervogels weten dat er voldoende voer is voor als de jongen uitkomen, dat kan voorkomen dat de oudervogels de jongen na het uitkomen meteen uit het nest gooien. verder zorggg ik ervoorr dat ik levende huiskrekels maat 6 in huis heb die ik paardenbloembladeren voer, de krekels zijn er verzot op en het grote voordeel is vooral dat de jonge jappen op deze manier voldoende vitamine A binnen krijgen omdat paardenbloembladeren rijk zijn aan vitamine A en ook aan calcium.
      mijn ervaring is nl dat de meeste jongen sterven agv van vitaamine A gebrek gedurende de eerste 5 weken na geboorte, waardoor ze slecht groeien.
      ik adviseer.om nauwelijks meelwormen te voeren zolang de jongen het nest nog niet verlaten hebben, en ook alleen de witte net vervelde wormen, om te voorkomen dat vooral het mannetje te fel wordt en de hongen uit het nest gooitt, bovendien kunnen de jongen de bruine meelwormen heel slecht verteren waardoor darmproblemen kunnen ontstaan. ondanks het feit dat ik zeer ruime ervaring heb met het kweken van japanse nachtegalen, is het nog steeds iedere keer weer gewoon afwachten of de kweek lukt, want garanties heb je nooit bij deze vogelsoort
      ik hou jullie op de hoogte en hoop dat jullie iets aan mijn info hebben
      groeten

      Opmerking


      • #4
        Beste Bobbie, leuk en interessant verslag. Ik kweek niet met de Japanse Nachtegaal, maar heb alleen een koppel in de gezelschapsvoliere zitten. Jongen heb ik nog niet gehad wel een 3 tal keer een nest in twee jaar. Elke jaar was het probleem dat het nest het begaf. Ik ben benieuwd in wat voor behuizing jij met de Nachtegaal kweekt, hoe jij ze de krekels voert en hoeveel?

        Opmerking


        • #5
          itt eerdere berichtgeving, geen jongen vd japanse nachtegaal, gisteren zag ik ze regelmatig met levend voer naar het nest gaan, gezien de frequentie en eerdere ruime ervaring was ik overtuigd van het feit dat de eitjes waren uitgekomen, helaas vandaag geen enkele activiteit meer in die richting, de vogels wisselen elkaar nog wel af op het nest, masr dat is het dan ook, eitjes onbevrucht of broed verstoord( katten en roofvogels heb ik regelmatig op de voliere), helaas dus ook geen kweekverslag

          Opmerking


          • #6
            beste Hans, het komt vaak voor, ook bij mij, dat nesten niet stevig genoeg zijn, dasrom heb ik op diverse plekken rieten mandjes in de beplanting bevestigd, maar regelmatig kiezen ze ervoor om een vrijstaand nest te bouwen, met alle risico.s vandien,
            Mijn voliereis 4 bij 2 meter en ik voer de krekels in een hoge brede plastic bak , zodat ze die zelf kunnen vangen door in de bak te gaan, de bak is ongeveer 50 bij 50 cm bij mij

            Opmerking


            • #7
              Hoi Bobbie, dank voor je antwoord. Ik heb idd ook op meerdere plekjes mandjes in de coniferen en hedera’s geplaatst, maar ze zoeken altijd een eigen plekje. Het is allemaal denk ik ook wat lastiger in een gezelschapsvoliere ivm de drukte. Ik zie wel weer dit jaar. Het blijven sowieso hele leuke vogels. Ik wil de helft van een houten vat voor de krekels aanschaffen. Moet de hoogte nog bepalen zodat de krekels er in uit springen. Welke hoogte hebben jou bakken? Hoeveel krekels gooi je daar in en doe je dit dagelijks bijvullen?

              Opmerking


              • #8
                ik had voor de krekels een.plastic aquarium bakje. Werkte prima. Het is maar dat de krekels er niet uit kunnen.
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking


                • #9
                  Zo een bakje heb ik ook Ton, maar merk toch dat ze er niet zo graag in duiken. Mijn Buulbuuls moeten er tzt ook in kunnen als ze willen. Het bakje is dan wat klein.

                  Opmerking


                  • #10
                    Heb er dit jaar al zes uitvliegen van 1 koppel. Begonnen erg vroeg. Voer pellets en verder alleen diepvries pinky, Buffaloook diepvries en daarbij in stukjes gesneden druiven, soms paar levende witte meelwormen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Dat is een mooi resultaat, nu al zo vroeg in het jaar.
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                      Opmerking


                      • #12
                        netjes hoor! Heb er ooit in 1 seizoen 12 gekweekt van 1 koppel en een vriend van mij 15, vreemd genoeg viel het het jaar erna flink tegen, nl 6 om 4 ! wel opvallend dat het je gelukt is om met louter pellets en diepvriesvoer jongen op stok te krijgen, zeker bepoederd, anders lijkt het mij onmogelijk,tenzij je een

                        Opmerking


                        • #13
                          gigantisch grote en goed beplante voliere hebt

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking


                            • #15
                              Marc, ja dat scheelt wel, een grote voliere, maar toch knap, is een goed koppel dus! ik hen maar een kleine voliere, waardoor het mannetje van het geweldige koppel dat ik tot 3 jaar geleden had te fel werd en op de 6e dag de jongen uit het nest gooide, daarom liet ik bij latere nesten de oudervogels uit de voliere in de tuin zodat er meer afleiding was voor het mannetje, van dat koppel 21 jongen gekweekt in 3 jaar, maar overmoed van mij zorgde ervoor dat het koppel uiteindelijk de natuur verkoos boven de voliere, heel jammer, maar het plezier dat ik heb beleefd aan het vrijlaten vd vogels weegt zwaar op tegen het wegblijven vd vogels

                              Opmerking

                              Working...
                              X