Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweek japanse nachtegaal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kweek japanse nachtegaal

    vandaag voor het eerst in 3 jaar weer eens jongen vd japanse nachtegaal uit het ei gekomen

  • #2
    ik zal hier verslag doen van het verloop van een en ander

    Opmerking


    • #3
      gezien het feit dat er in vergelijking met eerdere ervaringen met de japanse nachtegalen maar weinig levend voer gegeten werd , heb ik de 5e dag maar eens voorzichtig in het nest gekeken, en ja hoor, 1 jong en 2 of 3 eitjes die niet uitgekonen waren. Het jong was goed gegroeid en werd uitsluitend gevoerd met levende krekels en af en toe een wasmotlarve, de buffalo.s werden nooit gevoerd.Opvallend, want eerdere koppels voerden de 1e 2 dagen uitsluitend met buffalowormen.de krekels voerde ik met paardenbloembladeren waardoor ik zeker wist dat het jong voldoende vitaninen, kalk en mineralen binnen kreeg. Sinds ik paardenbloembladeren aan de krekels voerde heb ik nooit meer jongen verloren en bovendien verlieten de jongen sindsdien altijd op de 10e dag het nest en waren al zo sterk dat ze al meteen boven in de voliere zaten, een groot verschil tov de jaren dat ik de krekels nog niet voerde met paardenbloembladeren.Ik heb de afgelopen 30 jaar zeker 10 verschillende koppels japanse nachtegalen gehad en ermee gekweekt, dus ik kan een goede vergelijking maken . ik heb de voliere maar weer eens open gezet, zodat de oudervogels ook de tuin in konden, een prachtig gezicht, alleen sluit ik de voliere s,avonds wel regelmatig weer af, om het risico op verlies vd oudervogels zo klein mogelijk te houden , ik heb in het verleden door overmoed een paar keer een koppel verloren, doordat ik ze na het leggen van het 3e ei al vrij liet vliegen, daarom doe ik dat nu "pas" als ze een volle week zitten te broeden, ik beleef veel plezier aan het feit dat de jappen door de directe omgeving van mijn huis vliegen, voor mij weegt dat plezier ruimschoots op tegen de evt risico.s.

      Opmerking


      • #4
        vandaag de jappen in de voliere " opgesloten" omsat ik verwacht dat het jong de komende uren of uiterlijk morgenvroeg het nest zal verlaten

        Opmerking


        • #5
          update ,jong 9e dag uitgevlogen, is erg vroeg, heel beweeglijk, maar kan nog niet vliegen, de afgelopen 4 dagen heeft hij zich niet laten zien, tot gisteravond, verbazingwrkkend hoe goed het al kon vliegen nu, levend voer afgebouwd en vervangen door geweekte pellets van nutribird

          Opmerking


          • #6
            update : jong gestorven, binnen 24 uur van ogenschijnlijk kerngezond naar dood door snel toenemende benauwdheidsklachten ! nooit eerder meegemaakt!

            Opmerking


            • #7
              gisteren 3 jonge nachtegalen uitgevlogen van de 2e broedronde, ACHT DAGEN EN 4 UUR OUD! Een uur later zaten 2 vd 3 jongen al bovenin de voliere! Na 30 jaar met regelmaat met deze vogels gekweekt te hebben , waarvan ik de laatste 5 a 6 jaar PAARDENBLOEMBLADEREN voer aan de krekels, weet ik dat deze paardenbloembladeren de reden zijn dat de jongen snel groeien en al sterk zijn als ze uitvliegen. Toen ik deze voedermethode nog niet toepaste verloor ik vaak jongen kort na het uitvliegen, en ze kwamen dan vaak op dag 11 of 12 uit het nest, ( op zich is dat normaal),konden niet vliegen en waren sloom Ik zweer dan ook bij het voeren van paardenbloemblad aan de te verstrekken krekels, het best bij de krekels gedaan kort voor het donker, en dan is het de volgende morgen volledig opgegeten, ik sta er steeds weer versteld van hoeveel die krekels ervan eten

              op deze manier krijgen de jongen met de krekels alle benodigde viatamines en mineralen binnen, Doe ermee wat je wilt, met deze tip! nu nog afwachten of ik gevrijwaard blijf van katten, roofvogels en kikkers, die het leven van de jongen kunnen bedreigen! Hopelijk gaat het goed!
              .

              Opmerking

              Working...
              X