Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 67

Onderwerp: Nieuw

Lid
    Thanks
    1

Nieuw

Hoi ik ben nieuw op dit forum. Ik krijg over 2 weken mijn aluminium voliere van 2 hoog bij 4 m breedt bij 1,2 m diep. Ik wil hier wildzang in gaan houden zoals mijn vader vroeger ook deed. En nog maar nu gooit die van alles bij elkaar waarbij ze elkaar bevechten en behalve kanaries en roodmussen niks kweekt.

Ik wil in de gemeenschappelijke voliere kweken maar ga volgend jaar ook een paar broedhokken plaatsen. Na op het forum te hebben rondgesnuffeld wil ik met Groenlingen gaan beginnen. Ik wil daar wel wat kleur bij zetten. Iemand nog ideeën? En hoeveel koppels Groenlingen kunnen bij elkaar in zon kooi? Ook nog een kweker van Groenlingen (omgeving brabant die al is het na het kweekseizoen) mooie koppels Groenlingen beschikbaar heeft?

Tevens nog een laatste vraag voor ik het verhaal te lang en dus oninteressant maak. Mijn kooi komt op zwarte grond. Ik las dat je beton bandjes kon plaatsen en het daarop vast kon zetten. Nu ben ik A technisch en vroeg ok me af of er geen makkelijkere manier was. Ik heb ook lijm gezien die Aluminium aan beton kon hechten. Of bv lange haringen de grond in?

Sorry voor de vele vragen en alvast bedankt voor de hulp!
    Laatst gewijzigd door Joel88; 17-04-2020 om 15:00.

Zou beginnen met 1 koppel groenlingen en een koppel (barm)sijsjes en een koppel putters of goudvinken of koppeltje kanaries, zelf niet echt verstand van groenlingen maar raad u aan om klein te beginnen. Groetjes Mitchell

Je kan sowieso meerdere koppeltjes plaatsen van de groenling, maar dan zou ik 3 koppels met 3 verschillende kleurslagen nemen, zodat je meer kans hebt om te weten wie de vader is van de jongen die je uiteindelijk zult krijgen

Lid
    Thanks
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitchell1234500 Bekijk Bericht
    Je kan sowieso meerdere koppeltjes plaatsen van de groenling, maar dan zou ik 3 koppels met 3 verschillende kleurslagen nemen, zodat je meer kans hebt om te weten wie de vader is van de jongen die je uiteindelijk zult krijgen

Bedankt voor uw reactie. En ik wilde de Groenlingen dan ook in de kweekkooien zetten zodat ik idd bij kan houden waar de jongen vandaan komen en dan van iedere soort maar 1 koppel in de gemeenschappelijke volière. Maar omdat ik pas over 2 weken mijn kooi krijg en de tijd neem de juiste vogels aan te schaffen ga ik niet uit van enige kweekresultaten voor dit jaar.

Stamgast
    Thanks
    30
    Denk dat er een belangrijk argument over het hoofd wordt gezien, nog niet is gemeld.
    Namelijk bescherming, beschutting, vogels.
    Is de voliere volledig open?
    Of is er een deel, of volledig, overdekt. En zo ja, al of niet doorschijnend?
    Zijn de zijwanden open, of deels dicht?

Want dergelijke argumenten, aspecten, hebben altijd een of andere invloed.
    Simpel uitgelegd.
    Hoe minder de vogels beschermt, beschut zijn, denk maar regen en of wind, of warme periodes, etc. Hoe "sterker" de vogels moeten zijn.
    Over meer "weerstand" de vogels moeten beschikken.
    Dus niet alle vogelsoorten zijn geschikt om in het even welke ruimtes, voliére's, kooien, te verblijven, te kweken.

Belangrijk is ook dat er een sas aanwezig is.
    Want dat beinvloed ook de grootte, de ruimte, waarover de vogels beschikken.
    Laatst gewijzigd door Josly; 17-04-2020 om 20:10.

Lid
    Thanks
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Josly Bekijk Bericht
    Denk dat er een belangrijk argument over het hoofd wordt gezien, nog niet is gemeld.
    Namelijk bescherming, beschutting, vogels.
    Is de voliere volledig open?
    Of is er een deel, of volledig, overdekt. En zo ja, al of niet doorschijnend?
    Zijn de zijwanden open, of deels dicht?

Want dergelijke argumenten, aspecten, hebben altijd een of andere invloed.
    Simpel uitgelegd.
    Hoe minder de vogels beschermt, beschut zijn, denk maar regen en of wind, of warme periodes, etc. Hoe "sterker" de vogels moeten zijn.
    Over meer "weerstand" de vogels moeten beschikken.
    Dus niet alle vogelsoorten zijn geschikt om in het even welke ruimtes, voliére's, kooien, te verblijven, te kweken.

Belangrijk is ook dat er een sas aanwezig is.
    Want dat beinvloed ook de grootte, de ruimte, waarover de vogels beschikken.

Goed punt. De volière is overdekt, doorschijnend en kan ik in de winter met plexiglas afsluiten. En ik wil de volière idd beplanten. Volgens mij ook wel noodzakelijk voor de meeste wildzang.

Stamgast
    Thanks
    30
    De "juiste" vogels aanschaffen begint met voorgeschiedenis van deze vogels.
    Voorgeschiedenis van deze vogels betekent genetische eigenschappen van deze vogels.

Vogels die al generaties binnen in kweekkooien werden gehouden, zijn gekweekt, zijn doorgaans al minder geschikt om deze vogels te houden, te kweken, in buiten voliéres.

Persoonlijk zou ik toch zorgen voor wat beschutting (plexiglas) dan alleen maar in de winter.
    Inderdaad zorgen planten voor bescherming, beschutting.
    Maar planten nemen ook ruimte in, en beinvloeden de mobiliteit, de beweeglijkheid, van de vogels.
    Bovenkant voliere een speling van minimum 30 cm tussen planten en bovenkant voliere (dak), liefst minimum 50 cm. Ook al vanwege kans hoog oplopende temperaturen bij warme dagen. En zeker als de zon langdurig, continu, op het dak schijnt.
    Al zorgen planten ook voor schaduw.
    Wat neerkomt dat "theoretische" stelling één koppel per vierkante meter in de praktijk niet kloppen.
    Ook worden veel zaadetende vogels aanzien, beschouwd, als plantenslopers.
    Een groot deel van de vogels hebben de genetische eigenschap om zo hoog mogelijk uit te rusten, te slapen.

Dus allemaal factoren waar rekening wordt mee gehouden, en afhankelijk vogels voorgeschiedenis, genetische aanleg, eigenschappen.

Wat deze voliere aangaat, en er vanuit gaan dat er een sas aanwezig is.
    Dan zou ik persoonlijk maximum drie koppels.
    Persoonlijk zou ik niet kiezen voor putters, goudvinken. Zelfs groenvinken zijn al delicaat als er alleen een doorschijnend dak is als bescherming, beschutting, buiten de wintermaanden.
    Zeker een zekere speling, ruimte, laten tussen planten en doorschijnend dak. Alleen al omdat temperaturen onder doorschijnend dak hoog kunnen oplopen.
    Maar waar velen geen rekening mee houden, allerhande materialen nemen warmte op, maar geven die opgenomen warmte terug af (s' nachts). Afhankelijk soorten materialen.
    Hoe poreuzer die materialen (steen) hoe meer warmte wordt opgenomen, afgegeven.
    Is ook van toepassing zijwanden.
    Hoeveel vogelnesten, stokken, rust-slaapplaatsen, etc, zijn er niet tegen zijwanden, en of in de onmiddellijke omgevingen. En waar langs de buitenkant de zon continu op schijnt.

Bij "sterke" vogels zal dit meer dan waarschijnlijk niet onmiddellijk zichtbaar zijn.
    Maar bij verschillende generaties nakomelingen, kan dit wel gevolgen hebben.

En dan komt ik terecht bij verschillende kleurtjes groenlingen.
    Verschillende van die kleurtjes hebben bijvoorbeeld te maken met albinisme.
    Albinisme is een of andere vorm van aandoening.
    Wat betekent dat albinisme, kleurtjes groenlingen, de weerstand, de "sterkte" beinvloeden.
    Dus ook met deze argumenten, aspecten, moeten er rekening worden mee gehouden, hebben een zekere invloed.

Groenlingen hebben bij mij altijd als rode draad vogelhobbyleven, en dit meer dan 50 jaar, bijna 60 jaar.
    Wildvang groenling pop was samen met kanarie man de eerste vogels die ik in mijn bezit had, kreeg vanwege verjaardag.
    Daaruit hebben mijn eerste jongen gekweekt. En is interesse voor vogelhobby ontstaan.

In het verleden waren groenlingen "zwakke" vogels. Door het in kweken, het kruisen van soorten, ondersoorten, vooral Schotse groenlingen, beschikken deze groenlingen over meer weerstand. En zeker bij het in kweken tropische groenvinken.

Wat kleurtjes betreft, zou ik kiezen agaat, pastel, satinet, bruin, en misschien lutino. Maar bij lutino dan zorgen dat er voldoende schaduw is.
    EN is eigenlijk van toepassing bij alle dieren, vogels die in gevangenschap worden gehouden, worden gekweekt. Maar bij kleurtjes lutino en of albino, en of rubino, nog meer.
    Hoe hoger percentages albinisme hoe gevoeliger voor/bij dag-zonlicht (rode ogen).

Persoonlijk zou ik dan gaan voor/bij soorten tropische groenlingen, en waar ook al verschillende kleurtjes voorkomen.
    Maar die zijn dan "jammer genoeg" dan ook duurder.

Maar alles hangt in de eerste plaats van U persoonlijk af.
    Om het even welke hobby maakt je zo duur als U zelf wilt.

Hopelijk haakt U als "jong" beginnend vogelliefhebber nu niet af.
    Want het zijn personen als U die de vogelhobby dringend nodig heeft.
    En ook in het beleid.

Want hou er rekening mee.
    Wat in het verleden kon, toegelaten was, kan meermaals vandaag niet meer, wordt nu niet meer toegelaten.
    En vooral dieren/vogels houden/kweken in "gesloten" ruimtes/kooien.

Succes verder.
    En dat U die mooie vogelhobby nog lang mag, kan, beoefenen.
    En vooral toekomst gericht, dieren/vogels in gevangenschap houden/kweken (regeltjes, wetten).
    Laatst gewijzigd door Josly; 19-04-2020 om 14:46.

Lid
    Thanks
    1
    Allereerst wil ik u bedanken voor de moeite die u genomen heeft voor zo'n uitgebreide reactie. En ik ga zeker wat met uw tips doen.

Ook nu merk ik dat ik niet volledig ben geweest. De achterwand is permanent gesloten en het dak is opaal. Dus niet volledig doorschijnend wel lichtdoorlatend. Tevens staat de volière in een beschutte hoek en met een zijkant zo goed als tegen mij serre aan zodat ik ze van binnen goed kan bekijken. Hij staat dus op zich best beschut met de rug naar het noorden.

En met kleur bedoelde ik andere soorten dan de Groenling. Ik ben vrij conservatief en houd (Nog) niet zo van mutaties in kleur , mede door onwetendheid daarin. Ik wil dus voor wildkleur gaan.

Kweekt u nog met Groenlingen?

Lid
    Thanks
    1
    Dat ging niet helemaal goed grr!

Senior lid bermke's Avatar
    Thanks
    3
    Doe er geen kleinere vogels bij
    Maar vogels die tegen de groenling mannen zijn opgewassen
    die kunnen in de kweektijd agressief zijn ( bv noordse goudvink , mayor putters , kepen , botvinken
    Ik had ze jaren maar ik moest ze in de kweektijd altijd apart zetten

En zet er al helemaal geen kanaries bij
    Europese Cultuurvogels

Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Nieuw forum, nieuw jasje.
    Door webmaster in forum Overige berichten
    Reacties: 23
    Laatste Bericht: 14-08-2014, 18:49
  2. Nieuw hier maar niet helemaal nieuw ;-)
    Door Mozambiquesijs in forum Even voorstellen
    Reacties: 11
    Laatste Bericht: 12-05-2013, 09:02

Forum Rechten