Pagina 2 van de 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 67

Onderwerp: Nieuw

Super Moderator ele's Avatar
    Thanks
    11
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joel88 Bekijk Bericht
    Dat ging niet helemaal goed grr!
    Opgelost

Lid
    Thanks
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bermke Bekijk Bericht
    Doe er geen kleinere vogels bij
    Maar vogels die tegen de groenling mannen zijn opgewassen
    die kunnen in de kweektijd agressief zijn ( bv noordse goudvink , mayor putters , kepen , botvinken
    Ik had ze jaren maar ik moest ze in de kweektijd altijd apart zetten

En zet er al helemaal geen kanaries bij
    Ik koos eigenlijk voor de Groeling omdat hij op dit en andere forums zo werd aangeprezen als vogel die makkelijk in omgang is met anderen en soortgenoten. En omdat ik het een mooie vogel vind natuurlijk.

Maar wat u nu zegt icm het lezen over hun ziekte gevoeligheid doet me weer twijfelen.

Wat zou u mij aanraden om als beginner te houden in genoemde kooi? Ik heb namelijk wat beperkingen daar ik het liefst wildzang zou houden. Ik heb geen binnenhok dus moeten winter hard zijn. Ik ermee wil kweken en evt naar tentoonstellingen zou willen gaan in de toekomst ,zonder kunstmatig te hoeven kleuren en ben ook geen voorstander van constant kuren.

Dus ?? Een andere soort vogel of zelfs ander dier moet u zeggen haha.

Stamgast
    Thanks
    32
    Nogmaals een bewijs hoe moeilijk het is om van op afstand de inhoud van bericht juist weer te geven, juist in te schatten.
    Vanwege gezondheidsproblemen (versleten zenuwstelsel) bezit ik al enkele jaren geen vogels meer.
    Toen tijdens periode medische ingrepen was het vogelbestand al merkelijk verminderd.
    Deels vanwege regeltjes wetten.
    Omdat ik in een "groene" zone woont (buurt bosrijkeomgeving), zijn enkel nog voliéres bestaande uit houten contructies toegelaten. Alle andere soorten voliéres (aluminium, ijzer) zijn verboden. Zelfs een kas waar onder andere soorten bladvogels in werden gehouden, gekweekt, was niet langer toegelaten.
    Deels vanwege steeds meer moeite bij het ringen van de jongen.
    Tijdens opname ziekenhuis, en zonder mijn weten, heeft mijn echtgenote beslist om bepaalde vogels met "emotionele" waarde te behouden (groenvinken, koppel Chinese spotlijsters). En waarvoor dank.
    De laatste van deze vogels (groenlingen) overleden vanwege ouderdom (15-20 jaar), gecombineerd met langdurig warme periode, hoge temperaturen.

Bij om het even welke hobby is genieten van deze hobby belangrijk. Wanneer dat niet meer het geval is, er van genieten, stop dan met deze hobby.
    Als graag bepaalde vogels ziet. Schaf dan deze vogels aan als zich de mogelijkheden voordoen.

Bij gezelschapsvoliéres zijn meermaals het uiterlijk zichtbare en zang van de vogels belangrijker dan de kweek. Want de kweek zal bij deze doorgaans minder zijn dan gewoonlijk.

Aangezien ik denk dat de ingang van de voliére gebeurd via de serre zou 4 koppels misschien nog kunnen. Maar zeker niet meer, liefst drie koppels.
    Wat er nog bij die groenlingen kan, is in een vorig bericht al aangegeven, vermeld.
    Zorg dat het om wat grotere vogels gaat, Zoals grootte groenling, grootte putter, grootte goudvink, etc. Dus zelfs sommige tropische vogelsoorten.
    Maar nooit Keep en Botvink te samen in één en de zelfde ruimte, voliére.
    En zeker geen rekening houden met vraagprogramma, standaardeisen.

In het verleden hield ik mij onder andere bezig met/bij persoonlijk onderzoek flagellaten. En waar "het geel" dat in het verleden veelvuldig bij groenlingen voorkwam, een onderdeel van.
    Bij vogels, zoals groenlingen die in buitenvoliéres worden gehouden, worden gekweekt, aandoeningen, ziektes, sterk verminderd. Omdat groenlingen in gevangenschap met de tijd sterker zijn geworden, over meer weerstand beschikken.
    Flagellaten zijn vooral actief bij "hogere" temperaturen, en waar ventilatie, verluchten, minder goed zijn. In de eerste plaats waar vogels binnen in "gesloten" ruimtes worden gehouden, worden gekweekt.

Persoonlijk heb ik nooit vogels in gezelschapsvolieres gehouden. Nooit een groep vogels te samen gehouden in één voliére.
    Altijd per koppel afzonderlijk.

PS. Een anecdote:
    In het verleden een collega uit Canada, en die op doorreis was, op vakantie was, in Europa bij mij thuis uitgenodigd.
    De eerste opmerking was:
    Wat zijn sommige voliéres nogal klein.
    Als je weet dat die voliéres voor onder andere koppel groenling een grondoppervlakte hadden van 6 vierkante (3 meter X 2 meter en 2 meter hoog). Toen in die tijd ( meer dan 30 jaar geleden) was men onder andere In Canada gewoon om dieren/vogels te houden, te kweken, in "ruime" omgevingen, voliéres.
    Toen waren daar al regeltjes, wetten, met alles wat te maken hebben met dierenwelzijn.
    Voer mocht niet in de zelfde ruimte gehouden worden waar dieren/vogels verblijven.
    Verplicht EHBO kast.
    Etc

Het verschil met een groot deel andere hobby's is dat gaat om een hobby waar levende dieren/vogels aan te pas komen.
    En waardoor bij dergelijke soorten hobby's het welzijn, de gezondheid, van deze dieren/vogels op de eerste plaatsen.
    Zolang deze hobby's met levende dieren/vogels naar de buitenwereld (contra's) daar niet in slagen, zullen deze hobby's met levende dieren/vogels onder blijven staan.
    Zal de druk van buiten uit (contra's) steeds toenemen. En zeker nu nog meer met alles wat te maken hebben met corona-virus.

Daarom vogels houden/kweken zoals in het verleden ( vogels, kanaries houden/kweken op zolder met een gloeilamp en schamele ventilatie, en in al of niet kleine kooien is verleden tijd.
    Zelfs woonkamer, slaapkamer, zal daarvoor toekomst gericht (dieren, vogels), niet langer worden toegelaten.

Nogmaals:
    Succes verder
    Laatst gewijzigd door Josly; 20-04-2020 om 15:31.

Lid
    Thanks
    1
    Nogmaals bedankt voor uw reactie al weet ik niet of alles wat u zegt even bemoedigend is. Dat maakt het echter niet minder waar.

Weet iemand of een koppel rode kardinalen een goede combi zijn met 2 koppels groenlingen?

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    327
    Rode kardinalen het beste apart houden.

Stamgast
    Thanks
    32
    Ik ben het eens met wat Ton aanhaalt.
    Ondanks informaties sociale eigenschappen rode kardinalen.
    Prima met elkaar en met andere vogelsoorten. Zelfs met kleinere vogelsoorten.

Begin met:
    Wat is Uw doelstelling.
    Wikken en wegen.
    Het evenwicht vinden.

Wikken en wegen:
    Soorten vogels bij elkaar.
    Aantal vogels.
    Al of niet plantenslopers.
    Al of niet extra beschutting nodig.
    Al of niet ermee kweken.
    Al of niet beschermde vogels (ringplicht).
    Etc.

plantenslopers:
    Hoe meer de vogels worden beschouwd als insectenetende vogels, hoe kleiner de kans dat planten worden gesloopt.
    Ook bij soorten zaadetende vogels zijn er soorten zaadetende vogels die meer insecten eten, nodig hebben dan andere zaadetende vogels, buiten kweekperiode, buiten broedseizoen (dierlijke eiwitten).
    Mooiste voorbeeld zijn kanaries.
    Maar die kanaries hebben wel dierlijke eiwitten nodig (eivoer).

Soorten vogels bij elkaar:
    Dominante zaadetende vogels samen met insectenetende vogels Binnen/in zelfde ruimte/voliére zal zo goed als bijna nooit lukken.
    Botvink en Japanse nachtegalen samen in een voliére zal bijna altijd voor problemen zorgen.

Zie allerhande informaties, berichten, wat betreft Ton Japanse nachtegalen.

Dit is een mooi voorbeeld:
    Wikken en wegen.
    Doelstelling.

Dat de jeugd weinig interesse toont voor/bij vogelhobby heeft voor een groot deel te maken met doelstelling.
    Het resultaat vogelhobby is niet dat gene wat ervan verwacht werd. En wordt vogelhobby opzij geschoven, stop gezet.
    Ook al omdat de mogelijkheden hobby's tegenwoordig oneindig groot zijn (Internet).
    Maar ook door Internet, allerhande informaties, beginnen jeugdige, jonge hobbyisten niet langer onderaan de trap, onderste treden, maar wel bovenaan de trap, bovenste reden.
    Jammer genoeg, met alle gevolgen van dien.

Doelstelling:
    Niet dat gene wat ervan verwacht worden.
    Betekent:
    Niet het aantal nakomelingen, jongen, dat verwacht werd.

Het is vooral daar dat vogelverenigingen, vogelorganisaties/Bonden moeten aanwerken.

Alle vogels houden/kweken zoals kanaries is niet mogelijk.
    Zie maar welke vogelsoorten dat tegenwoordig in "kanariekooien" worden gehouden, worden gekweekt.

Simpel uitgelegd:
    Jonge, jeugdige, beginnende vogel-hobbyisten gaan er vanuit dat dit mogelijk is.
    Maar met alle gevolgen van dien:
    Dode vogels-jongen.
    Minder vogels op stok dan dat hun doelstelling was/is.

Dus komt men jammer genoeg steeds op die zelfde doelstelling terug.
    Waardoor afhaken vogelhobby.

Stamgast
    Thanks
    32
    Direct heeft het misschien niets te maken met topic-starter, maar indirect wel.

Bij "grote" vogelevenementen, tentoonstellingen, zijn vogelorganisaties-Bonden vertegenwoordigt door eigen stand.
    Meestal gaat het dan om enkele personen zittend op een stoel, achter een tafel waar enkele vogelbladen, vogelfolders, vogelinformaties, liggen.
    Die personen komen doorgaans enkel en alleen recht van hun stoel als een "bevriend" persoon, "bevriende personen, aanwezig is/zijn, voor een babbeltje.

Is dat de manier reclame vogelhobby, om de vogelhobby te promoten.
    Dit is eerder antireclame vogelhobby.
    Want het komt eerder over dat die "bevriende" personen belangrijker zijn voor/bij vogelhobby dan al de rest.
    Zelfs niet voor jonge, jeugdige personen, die mogelijks interesse hebben voor die "mooie" vogelhobby.

Ps: Ele zal wel terug vinden dat ik alle frustraties van mij afschut.

Vanwege corona-virus is de jeugd ook meer actief op/bij allerhande Intenet Sites, fora's/forums.
    Wel dat daar vogelorganisaties-bonden van de gelegenheid gebruik van maken, werk van maken.
    In plaats van algemeen lockdown (corona-virus).
    Laatst gewijzigd door Josly; 21-04-2020 om 14:57.

Lid
    Thanks
    1
    Ik begrijp uw standpunt. Ik wil echter niet bovenaan beginnen en de verwachting hebben dat ik de kardinalen wel even kweek zoals een kanarie. Maar buiten het kweken moet een vogel je mijns inziens ook iets doen. En dat doet een kanarie of zebra vink bv mij met alle respect niet. Zoals gezegd wilde ik voor kweek resultaten voor de Groenling gaan. Als is het ook daar bij bijzaak. Ik begin de volière omdat ik vogels leuk mooi en gezellig vind. Naar tentoonstellingen gaan zoals met mijn vader vroeger lijkt me echter wel heel leuk. Maar of dat met 3 of 20 vogels is maakt niet uit. Zeker nu nog niet.

De interesse in de Kardinaal is omdat ik verliefd werd op het uiterlijk en hij op sites wordt aangeprezen als goede vogel voor een gezelschapsvoliere en winterhard is. Maar als kenners/ ervaren kwekers mij dit afraden zal ik dat zeker ten harte nemen. Al moet ik bekennen dat op het gebied van vogels houden best veel tegenspraak is op diverse fora door diverse kwekers.

Stamgast
    Thanks
    137
    Joel88,
    Ga gewoon voor de groenlingen zou ik zeggen,kun je bestand alsnog uitbreiden, een aanrader mijnerzijds bv is een ééndagshow van Europese vogels te bezoeken,erg leerzaam.En zo als jezelf al aanhaalt zoveel hoofden zoveel petten.En met overvloed aan informatie is de kans aanwezig dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Stamgast
    Thanks
    32
    Eerst en vooral.
    Laat je niet afschrikken of wat dan ook.

Het klopt dat er best veel tegenspraak is.
    Dat heeft onder andere te maken met wat ik in het verleden heb aangehaald, namelijk voorgeschiedenis vogels.

Als bij, best wat veel tegenspraak is, en vooral wat betreft gezelschapsvoliéres, daarvoor bestaat er een zekere "theoretische" gulden middenweg.
    Door het aantal vogels, het aantal koppels, te verminderen. Zodat de vogels meer mogelijkheid hebben om de ontsnappen, zich te beschermen, wanneer dit nodig is.

Eigenlijk bij "gezond" verstand, normaal denken, is er al veel mogelijk.
    Bij levende dieren, vogels, altijd beginnen vanaf natuurlijke basis. Of op zijn minst, toch zoveel als mogelijk.
    Want 100% natuurlijk bestaat niet.

Gezond verstand, normaal/logisch denken:

Dieren/vogels in gevangenschap houden/kweken op zich, is al niet natuurlijk.

In plaats van drie koppels, twee koppels.
    Koppel groenlingen en koppel rode kardinalen, en niets meer.

Elk levend wezen, mens, dier, vogel, is verschillend.
    Elk levend wezen, mens, dier, vogel, zal zich, of zijn/haar kroost zoveel als mogelijk beschermen, verdedigen.
    Genetische aanleg, eigenschappen.
    Genetisch, natuurlijk, instinct.

Dit zijn twee belangrijke pijlers bij het dieren/vogels houden/kweken in gevangenschap. En nog meer als het te maken hebben met/bij meerdere vogels. Al of niet verschillende soorten, zoals bij gezelschapsvoliéres.

Gezond verstand, normaal/logisch denken.
    Planten trekken insecten aan.
    Op planten zitten insecten.
    Dan zullen deze vogels die deze insecten nodig hebben, er alles aandoen om ervoor te zorgen dat deze planten zomin mogelijk door deze vogels worden beschadigd (planten-slopen).

Op deze manieren van denken ontstaan mogelijkheden om problemen op te lossen. Of op zijn minst zoveel als mogelijk.
    Maar denk eraan.
    Altijd, of zoveel als mogelijk, op een natuurlijke basis.
    Laatst gewijzigd door Josly; 22-04-2020 om 15:25.

Pagina 2 van de 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Nieuw forum, nieuw jasje.
    Door webmaster in forum Overige berichten
    Reacties: 23
    Laatste Bericht: 14-08-2014, 18:49
  2. Nieuw hier maar niet helemaal nieuw ;-)
    Door Mozambiquesijs in forum Even voorstellen
    Reacties: 11
    Laatste Bericht: 12-05-2013, 09:02

Forum Rechten