Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bestrijding bloedluis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bestrijding bloedluis

    Hallo vogelliefhebbers !!!

    Het is mijn bedoeling om volgende week (begin april) mijn barmsijsjes te koppelen in het vooruitzicht van een hopelijk mooi kweekseizoen.
    Het is mijn gewoonte om tijdens de voorafgaande grondige reiniging van de kweekkooien ook enige aandacht te besteden aan de mogelijke 'miserie' van bloedluizen.
    Dit jaar zou ik voor het eerst gebruik willen maken van dutchy's (met de Mite Booster van Refona).
    Bij het overlopen van hun info (op de website) lees ik echter dat, naast andere kenmerken, de dutchy's o.a. wel sterven of mekaar oppeuzelen wanneer zij geen voeding vinden (m.a.w. wanneer er geen bloedluizen aanwezig zijn).
    Betekent dat dan dat ik in feite moet wachten tot ik merk dat er (spijtig genoeg) bloedluizen aanwezig zijn ? ... en dat ik met deze manier van bloedluisbestrijding niet preventief iets kan doen ... want een combinatie van bvb. Home Shield en Dutchy's is blijkbaar ook niet aan de orde, gezien (ik citeer) :

  • #2
    Hallo Jan,

    Wat je zegt klopt helemaal.
    Dutchys eten de mijten en de aanwezige eitjes in je verblijf.
    Daarna als alles schoon is eten ze elkaar op en ben je mijten en dutchy kwijt.
    Komt er daarna een mijt aanlopen begint hele gedoe opnieuw.
    Dan kun je weer nieuwe dutchy kopen natuurlijk.
    Bij kleine besmettingen vallen de kosten van dutchy wel mee.
    Je zal dus zelf moeten kiezen welke manier van bestrijden bij jou past.

    Nadeel vind ik telkens opnieuw moeten kopen of per ongeluk iet te hebben gebruikt waar ze niet tegen kunnen.
    Ook basis temperatuur moet goed zijn.

    Voordeel is dat het volledige systeem op een natuurlijke wijze is.
    Dat spreekt mij ivm schade vogels wel heel erg aan.

    Ook bij grote besmettingen koop je hoop dutchy en die eten gewoon even je hok leeg incl eitjes. Altijd een fijne gedachte.

    Groeten Benny
    Groeten, Ben

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        Hallo Jan,

        Ja heb het gebruikt en resultaten is lastig te beoordelen omdat je de omvang van de mijt probleem niet duidelijk in beeld hebt.
        Zolang je ze niet ziet zou ik zeker met jouw genoemde omvang niet teveel kopen.
        Hang het op een centrale plek, bijvoorbeeld aan het front zodat je makkelijk kan verversen indien nodig en ze zo alles binnen korte afstand kunnen benaderen.

        Mijn ervaring is ligt positief, gebruik nu bloodshield bij uitbraak. Beide werken maar dat soort dingen zijn makkelijker bij te schalen bij een uitbraak.
        Geef dat 2 maanden door het water en ben er ook vanaf.
        Voordeel van dutchy is dat ze ook de eitjes eten. Maar ja ik heb geen idee hoeveel eitjes er liggen... controle op resultaat is gewoon lastig.

        Groeten Benny
        Groeten, Ben

        Opmerking


        • #5
          Bedankt Benny !!!

          Veel succes en plezier met de vogeltjes.

          Jan W.

          Opmerking

          Working...
          X