Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Japanse brilvogels

Japanse brilvogels

Hallo allemaal.
    Ik weet hoe irritant kan zijn als een topic geopend word terwijl er al genoeg over geschreven is. Bij dit onderwerp echter heb ik het volledige internet al afgespeurd en kan ik weinig vinden over de vogel in kwestie. Ik heb van de week op de beurs in zwolle een koppel Japanse brilvogels aangeschaft. Ik heb genoeg informatie over verzorging kunnen vinden en de verkoper kon maar daar dan ook genoeg over vertellen. Alleen met eventuele kweek had hij geen ervaring. Zijn er kwekers die ervaring hebben met deze vogels en misschien tips hebben. Of zijn er kweekverslagen beschikbaar?
    Alvast bedank!

Senior lid koene's Avatar
    Thanks
    2
    Ik herriner mij nog dat brilvogels (in Australië) per ongeluk gevangen zaten onder een net in een kersenboomgaard, bijna zoals een volière eigenlijk.
    Ze konden enkel de dauw van de bladeren en het gras drinken s'morgens en overleefden verder op de rijpe kersen en de vliegen/insecten die ze konden vangen.
    Ze hadden die periode ook gewoon jongen uitvliegen en hun nesten waren gevlochten tussen de takken van de kerselaars.
    Meer was er niet aan

https://www.youtube.com/watch?v=ENRioi2OHtA
    www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    41
    In verhouding tot de importen (van weleer) is er relatief weinig gekweekt met brilvogels. Dat is in de eerste plaats jammer, maar geplaatst in het tijdsbeeld ook niet heel verwonderlijk. De diertjes zien er zeer aantrekkelijk uit en waren destijds ook niet overdreven duur. Waarschijnlijk is het overgrote deel in 'gemiddelde' (doorgaans ietwat druk bevolkte) gezelschapsvolières terecht gekomen. Heel leuk, maar niet altijd even ideaal voor de kweek.
    Naar mijn beleving horen deze vogeltjes in een ruime en vooral rijk beplantte volière te worden gehuisvest.
    Naast het ruime assortiment zachtvoercomponenten, die we beschikbaar hebben voor vruchten/insekteneters zou ik vooral het verstrekken van dierlijk voedsel willen aanbevelen.
    Ik maakte vroeger veel gebruik van het zogenaamde 'weideplanton', ofwel ondergetekende rende als een ware dorpsidioot met een schepnetje door de omgeving om als zodanig veel en veel verschillende insekten te bemachtigen.
    werkte perfect, maar kan uiteraard niet overal, zeker nu niet meer!
    Gelukkig zijn er tegenwoordig tal van alternatieve verkrijgbaar, waarvan ik er 1 in het bijzonder zou willen noemen en dat betreft Drosophila (fruitvliegjes).
    Deze voedseldiertjes worden maar wat graag gegeten, het jagen op fruitvliegjes triggert bovendien mooi natuurlijk gedrag en . . . ze voeren dit ook zeer graag aan de jongen.

kort samengevat: een beetje ruimte, niet te veel medebewonertjes, wel veel beplanting en naast de gekende voeding voor VI-vogels min of meer onbeperkt toegang tot insekten . . .

dan nog even dit:
    Een paar jaar geleden zag ik een paartje brilvogels in Burgers Bush hun jongen te voeren.
    Het nestje zat op nauwelijks anderhalve meter van het hoofdpad!
    Dagelijks door velen gepasseerd, maar slechts door een enkeling opgemerkt!
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Soortgelijke onderwerpen

1. Brilvogels
    Door rick in forum Tropische vogels
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 08-09-2006, 19:13
  2. brilvogels
    Door imezilstra in forum Tropische vogels
    Reacties: 16
    Laatste Bericht: 25-08-2006, 09:05

Forum Rechten