Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Blauwe parkiet word erg dof

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Blauwe parkiet word erg dof

    Wat kan er aan de hand zijn?Mijn blauwe mannetje die hemelsblauw was word nu echt beduidend doffer van kleur.Ook lijkt hij minder lekker in zijn vel te zitten en heeft ineens voor het eerst ruzie met zijn kooigenootje.Het is een kruipertje met milde klachten.Hij kan maximaal 30cm vliegen in zijn kooi van stok tot stok,buiten de kooi stort hij echt neer.We voeren Xtra Vital van Beaphar omdat dit vroeger werd aangeschreven als het "beste van het beste"omdat alles erin zou zitten.Fruit en groentes weigeren ze te eten,wel 1x per week trosgierst.Wat is dit nu dan?Vitaminegebrek?Of aftakeling van zijn ziekte?Hij is geboren in 2018.Ik ben de laatste dagen een beetje aan het proberen om ze wat pellets van Psittacus bij te voeren,ik plet ze dan wat fijn anders eten ze er helemaal niet van,en vooralsnog lijken ze toch echt hun zaadjes te verkiezen.Wie heeft hier ervaring mee?Vogelarts maar bellen of iets bijvoeren?Graag jullie tips!

  • #2
    [COLOR="#0000FF"]Hopelijkkom ik niet al te streng of te ouderwets over, al begrijp ik niet wat daar op tegen kan zijn.
    Leren doe je van leermeesters die dan weer ontstaan na langdurige beschouwingen van zaken die het aanschouwelijk brachten.
    Leren dat doe je een leven lang, er niets van opsteken alleen als je ziende blind blijft en luisterend doof.
    Zo leerde ik van en Belg dat voorspijt niet bestaat en na spijt niet baat.
    Sommigen studeren daar lang op om de waarheid ervan te ontdekken.

    Eerst wat nuttige informatie.
    Zaden leven en kunnen derhalve veranderen, dit is belangrijk om te weten en voor enkelen echt nieuws.
    We moeten helaas vaststellen dat er fabrikanten zijn die menen de wijsheid in pacht te hebben.
    Die poetsen de zaden om ze als nieuw er uit te laten zijn.
    Er zijn er die er vet of parafine behandeling er op toe passen zonder te weten hoeveel kwaad ze er mee doen, mocht je er meer over willen weten vraag maar.
    Zaad wat simpel in zonlicht wordt gebracht, komt dan tot leven en veranderd, de kiem gaat klaar staan om wortels te vormen en de kiemblaadjes gaan in sprint modus om boven te komen.
    Op dit moment is er een maximum aan totaal nieuwe grondstoffen beschikbaar in het zaadje en beter valt er niet voor je parkiet te vinden , niet in dood voer niet in voer wat rust , niet in een flesje of poedertje.

    Gezondheid kan je niet kopen is wat je nu hiervan kunt leren.
    Gezonde kiemkrachtige zaden zijn dan ook de boodschap om mee te nemen.
    Om die te leren kennen kan je leren.
    Zaden voor een parkiet zijn de bekende zaden die je parkiet voer hebben, hoofdzakelijk de zaden uit de gras familie .
    [/COLOR]

    Opmerking


    • #3
      Oke bedankt voor de reactie,ik begrijp er alleen niet heel veel van om eerlijk te zijn.Ik heb het nogmaals doorgelezen en denk dat u bedoelt dat zaad het beste is?Zo ja,welk zaad dan?Want op zijn huidige voer gaat het misschien toch niet zo goed gezien zijn conditie.Ik begrijp wel dat gezondheid niet te koop is en dat een kruiper zowiezo een slechtere gezondheid zal hebben,maar we kunnen gezondheid wel bijsturen,toch?Zowel mens als dier is gebaat bij gezonde voeding,alleen doordat ik maar 3 vogeltjes heb ben ik beperkt tot het aanbod uit dierenwinkels.Ik kan niet zelf mengelingen gaan maken dan heb ik kilo's en kilo's aan zaad die we nooit op gaan krijgen.Kiemzaad kan ik nog wel eens kijken of ik daar aan kan komen.Bedankt voor de tip.

      Opmerking


      • #4
        Het beste zaad wat je kan hebben, komt meestal bij een speciaalzaak vandaan. Uiteraard zijn dieren net als mensen gebaat met afwisseling in het eten.

        Echter de meeste parkietjes die alleen in een kooi zitten gedijen prima op het zaad uit de dierenwinkel.

        Maar de kruiper, wiens conditie zeker minder zal zijn, heeft behoefte aan het beste, maar of dat zal baten ?

        Goed verzorgen, meer kan je niet doen.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Ja daar heb je helemaal gelijk in Ton.De laatste dagen heb ik zoveel mogelijk gelezen over voeding voor vogels,ook voor onze Valkparkiet en het valt niet mee om iets fatsoenlijks te vinden.Of ik ben teveel eisend dat kan natuurlijk ook,maar in de meeste verpakkingen in de winkel te verkrijgen zit:Kleurstoffen,conserveermiddelen en antioxidanten,nou dat zal de gezondheid ook niet veel goed doen.Ik heb nu toch maar Harrison's pellets besteld maar of de grasparkiet dit zal gaan eten heb ik mijn bedekkingen over,maar ik ga mijn best doen.Als tweede probeersel,mocht Harrison's niet lukken heb ik meebesteld Psittacus Micro dat is een compleetvoer maar het ziet eruit zoals eivoer lijkt wel,dus echt heel fijn gemalen.En als traktatie Nutri Berries,en toen was ik weer 30 euro armer....ik ga er dus mee aan de slag.De Valkparkiet eet veel meer dingen dan alleen zaad die is wat makkelijker,maar die Engelse grasjes zijn wat star als het op eten aan komt,groente en fruit raken ze echt niet aan,alleen trosgierst wil nog wel.Ik wil dus wel afwisselende dingen geven maar ze werken niet echt mee.

          Opmerking


          • #6
            [COLOR="#0000FF"]Jammer dat ik onbegrijpelijk schrijf, mijn excuus ervoor.
            Je begon met te lezen, een goed begin.

            Zaad moet altijd fris ruiken.
            Als je wat zaad kauwt en proeft moet het noodachtig zijn.

            Leg tien zaadjes van een soort op een natte spons.
            Kamertemperatuur.
            met een week tel je de gekiemde zaadjes.

            Laat maar weten hoe het afloopt.[/COLOR]

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Eduard V Bekijk Bericht
              [COLOR=#0000FF]Jammer dat ik onbegrijpelijk schrijf, mijn excuus ervoor.
              Je begon met te lezen, een goed begin.

              Zaad moet altijd fris ruiken.
              Als je wat zaad kauwt en proeft moet het noodachtig zijn.

              Leg tien zaadjes van een soort op een natte spons.
              Kamertemperatuur.
              met een week tel je de gekiemde zaadjes.

              Laat maar weten hoe het afloopt.[/COLOR]
              We zijn een paar dagen verder en er gebeurd niet veel,er komen hele kleine groene puntjes uit maar ook schimmel.... dat lijkt me niet de bedoeling.Betekend dat dat het oud zaad is?Want echt kiemen doet het niet.Ik heb het zaad wat ik normaal voer op een schoteltje met natte watten gelegd.

              Opmerking


              • #8
                Kiemzaad moet je dagelijks meerdere keren spoelen. Je hebt er speciale bakjes voor. Je kan het ook in een zeef doen.

                Als het gaat schimmelen weggooien.
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                  Kiemzaad moet je dagelijks meerdere keren spoelen. Je hebt er speciale bakjes voor. Je kan het ook in een zeef doen.

                  Als het gaat schimmelen weggooien.

                  Oke bedankt ik wist dat niet,ik heb ook nog nooit eerder gekiemt.

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking

                    Working...
                    X