Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vraagje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • vraagje

    De plek om te vertellen wie je bent. Ps, vul ook je gegevens in onder het kopje "Gebruikerspaneel", wel zo leuk.


    Verplaatst
    hallo allemaal
    ik heb een vraag:Ik ben overgegaan van gould naar Zebravinken
    zitten jullie zebravinken koud in de schuur of warm
    16 uur licht in de broedtijd is dat goed en is 12 uur licht in rusttijd ook goed
    en wat geven jullie ze in de rui is dat meer voer en hoeveel eivoer geven jullie
    k vraag dat aan jullie omdat ik vele verhalen hoort over zebravinken oa ze ruien het hele jaar door licht uren wordt ook weinig aan gedaan
    ik krijg ook van vogel liefhebbers dat ze zelf eivoer maken dan doen ze 2 eetleppels eivoer
    2 koffie schepjes beschuit
    hard gekook ei
    1 koffie schep stuifmeel korrels omdat er alle Vitamine en Minerelen
    inzit en dit eivoer geven ze het hele jaar door
    ik hoop dat ik niet teveel vragen heb gesteld
    Met Vriendelijke groet louis bosman
    Last edited by Eduard V; 18-01-2020, 21:48.

  • #2
    [COLOR="#0000FF"]
    Je had al vogels dus dat liep blijkbaar al.
    Voor de zebravinkjes telt zoals voor vele Australische soorten eenvoud is genoeg voor hen.
    Las eens vanuit de speciaal club geschreven een eenvoudig onderzoekje naar gebruik van ei / opfokvoer. Dat mag verhelderend werken.

    Als liefhebbers het seizoen afsloten en de verzorging op rust niveau lag er vaak nog wat kweek waar liefhebbers geen belang meer bij hebben zoals dat dan wordt genoemd. Veel liefhebbers die dan ontdekkingen deden. Alles wat aan het begin van de kweek moest werd dan nagelaten.
    Extra vitaminen extra alle hulp middelen die de kweek in goede banen moeten leiden werden dan genegeerd. Echter de kweek liet dan niets te wensen over, sterker de jongen waren vaak mooier als aan het begin van het seizoen. Dit was dermate vaak dat men zich afvroeg waar zijn we mee bezig?
    Een enkeling bezigde zelfs onvertogen woorden en nam zichzelf voor die jongen altijd te gaan ringen.
    Konden zomaar de topvogels leveren die men zocht.

    Het kan dus blijkbaar anders dan wij onderstellen dat moet, oorzaak kan mogelijk wel gevonden worden door te leren . Wat vaak vergeten wordt is dat we in de kweek selecteren. Koppeltje wat het niet doet, naar de opkoper ermee. Dat gaat onder de druk van de nieuwe hoop die gekweekt is steeds rapper zodanig dat alle of vele in ieder geval vertrokken zijn uit de kweekruimtes. Dus allen die duidelijk niet meer gewenst zijn weg ermee. Omdat er mogelijk een reden is om niet te voldoen, ruimen we daar zonder te weten ook exemplaren op die mogelijk iets onder de leden hebben zoals dat wordt genoemd. Daarmee brengen we ook de besmetting druk naar lager niveau en wordt de rest sterker en beter. Daardoor brengen we de kolonie op hoger plan zogezegd.

    Ik heb ondervonden dat vele zaad eters mineralen letterlijk eten. Daarvan kan ik zeggen koop kuiken mineralen. Waarom die? Omdat die samengesteld worden door fabrikanten met een meng vergunning. Die worden door het NAK keur gewaarborgd, een instantie die door de overheid er voor is aangesteld, zeg maar een soort keuringsdienst van waren maar dan voor bij mengingen in voer voor vee en pluimvee . Nog iets wat je gemakkelijk kunt geven is houtskool, Je kan er de resten van je houtkachel voor gebruiken of die aan de buren vragen. Durf ook eens wat mest te laten liggen op een plek waar de zon direct toegang op heeft. Vooral goulds zag ik vaak mest uit het nest dragen en in de zonneplekken brengen. De uitgevlogen jongen kon je na de uitvlieg daar gaan pikken.

    Kortom durf je vogels te vertrouwen en je eigen waarnemingen ook ,per slot ben je liefhebber.
    Over temperatuur, ik heb goulds en een aantal jaren terug zonder verwarming. we hadden toen een paar winters met -20 , 3 keer per dag dus water verzorgen. Die goulds had ik in de jaren '60 vorige eeuw al in de sneeuw gezien bij liefhebbers en nooit vergeten. Toen leerde we uit het boekje dat goulds met te lage temperatuur geen darmwerking meer hadden.
    [/COLOR]

    Opmerking


    • #3
      Ik heb jaren lang zebravinken gehad, en die nestelden altijd en overal, nestkastjes of niet! Ik ken werkelijk geen enkel makkelijkere vogel dan de zebravink De eerste jaren was “kweken” nog spannend, daarna werd het zo’n gewoonte.. Je kan je kont nog niet keren of de zebravinken hebben alweer jongen En dat deed ik dan zonder alle extras. Alleen volierezaad en afentoe de restjes van de groenten die we aten

      Opmerking

      Working...
      X