Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19

Onderwerp: Zaadvoer Valkparkiet

Stamgast
    Thanks
    30
    Er bestaan twee soorten pellets.

Vogelvoer die wordt verhit tot pakweg 60-80 graden en dan daarna worden samengeperst.
    De zogenaamde zachte pellets.
    Vogelvoer die wordt verhit-gekookt tot pakweg 2040 graden en dan daarna worden samengeperst.
    De zogenaamde harde pellets.
    In pellets zit alles wat de vogels nodig hebben.
    Is eerst en vooral een commerciéle slogan over gewaaid uit Amerika. En met vooral de nadruk op: minder verspilling, minder verlies.
    Waarom dan al die neven producten, zoals al die VIT producten, als pellets alles bezitten wat vogels nodig hebben?
    Ideaal vogelvoer is voer, voedingstoffen, dat de vogels op dat moment nodig hebben. En dat kan evengoed juist dat voer, voedingstoffen, zijn die de vogels er zelf uitkiezen. Sommigen beschouwen dit als "het lekkerste uitkiezen".
    Zaadetende vogels pellen eerst het zaad. In de zaad pellen bevinden zich ook bepaalde stoffen, en die voor/bij de vogels van nut kunnen zijn. Vooral zogenaamde "giftige" stoffen, en die zorgen dat bepaalde aandoeningen/ziektes worden onderdruk.
    Mooiste voorbeelden daarvan zijn, onrijpe zaden, gekiemde zaden. En waarbij dan die zogenaamde "giftige" stoffen het meest van al aanwezig zijn.
    Voedingswaarden zaden zijn bij elke oogst verschillend.
    Daarom dien doorgaans bij zaadmengelingen die"kleine" zaden als aanvulling voor/bij het totale voerplaatje.

Om nu terug te komen bij die zaad pellen.
    Na de oogst van die zaden, worden die zaden gedroogd, om op deze manieren die zaden langer te kunnen bewaren. En waardoor de kans bestaat, verlies voedingswaarden bij sommige die zaden. Vooral wat voedingstoffen zaden pellen aangaat.
    Maar nog steeds bevinden zich bij zaad pellen "giftige" stoffen, en vooral afhankelijk van de oogst.
    Bij pellets komen die stoffen die zich in zaad pellen bevinden niet, of bij niet voor.
    Bovendien komen bij pellets hoofdzakelijk synthetische Vitamine K voor (K3). En die mogelijks negatieve gevolgen kan hebben bij andere voedingsstoffen.

Bij natuurlijk voer, zoals zaden, fruit, groenten komen vooral natuurlijke voedingsstoffen voor. Zoals natuurlijke Vitamine K (K1, K2).

Beste voeding is gevarieerde voeding van zowel zaden, groenten, fruit, eivoer, pellets, etc.
    Vooral afhankelijk soorten vogels, seizoensgebonden, manieren hoe de vogels worden gehouden, etc.
    Waardoor de éne vogel al wat meer bepaalde voedingsstoffen nodig heeft dan een andere vogel.

Voer is een onderdeel van je vogels kennen, of leren kennen.
    En waar natuurlijke eigenschappen, natuurlijk instinct, één van de belangrijkste onderdelen zijn.
    Zoals bij zaadetende vogels het pellen van de zaden.

Gebrek aan afleiding, bezigheid, voer, etc, zijn de voornaamste redenen bij allerhande vormen van agressie. Die mede oorzaken kunnen zijn bij inwendige stresssituaties, en die zich uitwendig zichtbaar tonen onder vormen van agressie.
    Laatst gewijzigd door Josly; 12-01-2020 om 21:37.

Senior lid
    Thanks
    5
    We geven sinds vandaag Psittacus Mini pellets,vers fruit/groente en in de middag wat zaden.Aangezien deze vogel echt ALLES eet wat je haar aanbied gaf het vanmorgen geen problemen en at ze gewoon van de pellets.Ik ben erg benieuwd of het op langere termijn ook iets zal zijn.

Senior lid
    Thanks
    5
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NathalieM. Bekijk Bericht
    We geven sinds vandaag Psittacus Mini pellets,vers fruit/groente en in de middag wat zaden.Aangezien deze vogel echt ALLES eet wat je haar aanbied gaf het vanmorgen geen problemen en at ze gewoon van de pellets.Ik ben erg benieuwd of het op langere termijn ook iets zal zijn.

Even een update voor de geintresseerde: Per direct gestopt met het voeren van de pellets als hoofdvoer,onze Valk werd stilletjes,en at niet meer echt van de pellets,ze probeerde het wel steeds door naar de voerbak te gaan en er wat uit te pikken maar kreeg blijkbaar maar weinig er van binnen.Direct weer zaadvoer gegeven en ze bleef maar eten en eten alsof ze uitgehongerd was.Ik durf nu geen tweede poging meer te doen en hou het maar op zaad en de pellets geef ik wel als extraatje als ze ze nog wil.

Senior lid
    Thanks
    5
    Je moet geven wat voor jullie het beste werkt ;-) Ik gaf nooit “alleen maar” pellets, maar ook gewoon groenvoer, en natuurlijk volop speelgoed. Ik beschouw “door eten scharrelen” niet als echt tijdverdrijf voor de vogel, daar hadden we alle wilgentakken voor ;-)

Daarnaast heb ik zelden vitamine preparaten etc. Ik heb een pot druivensuiker voor zieke vogels en thats it. Als je een goed dieet van pellets en groenvoer/fruit samen stelt is al dat extra’s niet nodig in mijn optiek

Senior lid
    Thanks
    5
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jhjacobs Bekijk Bericht
    Je moet geven wat voor jullie het beste werkt ;-) Ik gaf nooit “alleen maar” pellets, maar ook gewoon groenvoer, en natuurlijk volop speelgoed. Ik beschouw “door eten scharrelen” niet als echt tijdverdrijf voor de vogel, daar hadden we alle wilgentakken voor ;-)

Daarnaast heb ik zelden vitamine preparaten etc. Ik heb een pot druivensuiker voor zieke vogels en thats it. Als je een goed dieet van pellets en groenvoer/fruit samen stelt is al dat extra’s niet nodig in mijn optiek

Wij geven ook dagelijks groenvoer en ook wortel maar ze eet er natuurlijk maar muizenhapjes van.Omdat ze echt te dik word van haar huidige zaadvoer heb ik toch maar weer pellets besteld maar nu van Harrison's en dan de allerkleinste maat.Ik heb ook Nutri-Berries besteld dat is een soort zaad en pellet-in-èèn als ik het goed heb,dus we gaan weer een nieuwe poging wagen.De vorige pellets waren niet groot maar wel zo dat als ze ze kraakte ze echt alle kanten uit sprongen en er dus blijkbaar maar weinig van op kon eten.Wilgentakken hebben we ook( doet ze alleen niks mee),alleen op dit moment natuurlijk zonder blaadjes en veel verschillend speelgoed en 4x per dag losvliegen is toch ook behoorlijk wat tijdverdrijf.Ik heb de laatste dagen veel gelezen over voer voor Valkparkieten op Amerikaanse websites en ben toch meer een meer ervan overtuigd geraakt dat pellets misschien toch wel beter zal zijn dan alleen zaadjes.Gaf jij nog een beetje zaad bij de pellets?

Senior lid
    Thanks
    5
    Ik denk, as ik het zo lees, dat je vogels niks tekort komen

je kunt natuurlijk pellets EN zaad geven, gewoon naar de verhoudingen kijken Bij mij kregen ze af en toe zaad voer, maar meer ter afwisseling. Waar mijn Bonte Boertjes gek op waren was de pellets weken in water en het dan opeten, dan is het wat zachter enige nadeel was wel dat ik vijf keer per dag het water moest verversen hihi.

Senior lid
    Thanks
    5
    Ik geef nu een combinatie van nutri-berries en Harrison's pellets.In de ochtend begin ik met het geven van 2 Nutri-berries en de rest van de dag pellets en voor het slapen gaan weer 2 nutriberries.Alleen is ze alweer in gewicht aangekomen....ze weegt nu 5 gram meer dan de laatste weging namelijk 111 gram....En ze is echt een beetje mollig.Ze vliegt best veel op een dag.Ik geef dus 5 gram pellets en 4 berries en van de pellets gaat de meeste dagen maar de helft op.Ik hoop toch dat ze nog wat zal afvallen.

Senior lid
    Thanks
    5
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jhjacobs Bekijk Bericht
    nadeel was wel dat ik vijf keer per dag het water moest verversen hihi.
    Dat heb ik met 2 Engelse parkieten die de hele dag op en af gaan zwemmen en het water vervuilen.Ik kan niet kijken of het olympisch zwemteam zit weer in het water.Wij hebben een Lixit waterbad wat tevens dient als drinkbak(apart drinkbakje word niet begrepen...),dus ik moet het steeds vers en schoon houden.

Senior lid
    Thanks
    5
    Mijn valkparkiet is letterlijk gestopt met eten sinds gisteren.Gisteravond nog wat aangekeken,maar nergens had ze blijkbaar trek in.Vanochtend om half 6 vers voer gegeven en om half 10 was het nog compleet onaangeraakt.Gekeken of ze wat grasparkieten zaad wilde,daar heeft ze een heeeel klein beetje van gegeten en toen ben ik in de auto gesprongen en heb weer Xtra Vital voor haar gehaald en daar is ze echt letterlijk gelijk op aangevallen en heeft ze gegeten.(Godzijdank!)Het is voor mij wel klaar,ik wil niet te snel opgeven met pellets maar ga er ook geen vogel aan opofferen,dan maar zaad.Zou wel graag iets willen voeren wat beter zal zijn,maar daar ga ik nog wel eens achteraan.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Soortgelijke onderwerpen

1. valkparkiet man
    Door Robert in forum Andere parkieten
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 21-03-2013, 20:36
  2. Valkparkiet.
    Door petra in forum Andere parkieten
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 06-03-2009, 23:00
  3. valkparkiet
    Door bouwknecht in forum Andere parkieten