Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag over Valkparkiet en gedrag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vraag over Valkparkiet en gedrag

    Geheel onverwacht ben ik in het bezit gekomen van een lutino Valkparkiet die in zeer slechte omstandigheden werd gehouden.Het diertje is vrij mager en er is echt mee gezeuld door kinderen en de huisvesting waarin hij/zij werd gehouden was ronduit om te janken veel te klein en zonder zitstokken.Maar dat is nu dus gelukkig allemaal verleden tijd.We hebben een grote kooi,goed kwaliteitsvoer,oestergrit,maagkiezel en trosgierst voor hem/haar en hopelijk komt het met een paar weken wel weer goed.De leeftijd is onbekend er zit een zilverkleurige pootring om die ik vrij strak vind zitten,maar ik heb nog geen kans gekregen om de cijfers te lezen.De vogel is hier sinds vanmiddag gekomen en hij heeft al lekker gegeten van de gierst en het voer.Er was een moment van alleen maar klimmen en nog eens klimmen,toen kwam er rust en ontspanning.Wij zijn gewend om iedere avond om 20:00 uur de kooi van onze parkieten af te dekken met een donker laken.Nu wilde we dit ook doen bij de Valk maar die begon daarop hele vreemde blazende/ademende geluiden te maken,hij vond het duidelijk erg eng.Toen we het laken weer weg haalde deed de vogel ook weer normaal...Hoe laten we hem wennen aan het afdekken van de kooi?

  • #2
    Ik heb nu gezien dat de vogel van 2017 is.Ik krijg de foto hier helaas niet recht,maar dit is de Valkparkiet.Ik zie dat hij op de foto niet echt mager er uit ziet,maar hij is wel echt een schriel diertje in het echt.

    Opmerking


    • #3
      Hoe laten we hem wennen aan het afdekken van de kooi?

      [COLOR="#0000FF"]Niks wennen, gewoon doen, jouw regels voor dit huis.
      Eens per week een sproei bad, prima.
      Eens per week fruit, ook al prima.

      Kortom in jouw huis jouw regels is dus prima.[/COLOR]

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Eduard V Bekijk Bericht
        Hoe laten we hem wennen aan het afdekken van de kooi?

        [COLOR=#0000FF]Niks wennen, gewoon doen, jouw regels voor dit huis.
        Eens per week een sproei bad, prima.
        Eens per week fruit, ook al prima.

        Kortom in jouw huis jouw regels is dus prima.[/COLOR]

        Opmerking


        • #5
          [COLOR="#0000FF"]Is geen kwestie van streng hoor, is een zaak van regels.

          De natuur is streng die duld geen enkele inbreuk op regels, daar is enige optie de doodstraf.
          Maar er van uitgaand dat we een leuke hobby hebben zal het toch werkbaar moeten zijn voor beide partijen.

          Van een kind mag je niet verwachten dat het de opvoeding van de ouders bepaald, om het simpel te zeggen.
          Van dieren mag je verwachten dat ze samen met ons kunnen leven met wat we bieden.
          Dat het kan, kun je aanschouwen door het eeuwenlang samengaan van beide partijen.

          Over wat wij vinden, wat planten of dieren vinden, kan je dispuut hebben en houden.
          Dat het van elkaar verschilt, mag wel duidelijk zijn. [/COLOR]

          Opmerking


          • #6
            Het gaat met de "strengere"aanpak helaas niet veel beter,deze vogel vind het echt vreselijk dat de kooi word afgedekt en begint meer te reageren door de doek "aan te vallen"en te blijven blazen.Dit resulteerde dat we gisteravond maar tegen elkaar zeiden laat de doek maar achterwege want dit helpt ons niet echt om een goede band met het diertje op te bouwen.Op internet zijn de meningen over het wel of niet afdekken van de kooi erg verschillend,de een zweert erbij en de ander vind afdekken absoluut onnodig.Tsja....mijn Engelse parkieten vind ik een betere conditie hebben sinds we de kooi zijn gaan afdekken.De valk is helaas nooit echt goed behandeld door mensen en is ook niet veel gewend,dat maakt het ook wat lastiger.Het vertrouwd met ons raken gaat best goed als je bedenkt dat we hem pas een paar dagen hebben.Ze eet al uit de hand en stapt bij mijn man al vaker uit zichzelf op.

            Opmerking


            • #7
              Ons valkje is er nu ruim ander halve week en we hebben al veel ondernomen,zo hebben we bij de dierenarts de ring laten verwijderen dat ging gelukkig echt super makkelijk.We hebben een Montana Madeira 3 erbij aangeschaft wat overigens wel erg groot is voor 1 valkje maar goed lekker de ruimte dus.En we hebben begrepen dat het een pop is en ze is al wat in gewicht aangekomen en is al 2x in haar badje geweest.Verder dekken we de kooi niet meer af,we laten het maar zo dat is het beste voor ons en voor haar,we willen er geen strijd van maken.Ze mag iedere dag 1-2 uurtjes los en ze vliegt dan letterlijk 2 rondjes en voor de rest zit ze boven op ons,op de bank of loopt over de vloer.Ze vind alles leuk,speelt overal mee en vind bijna alles lekker behalve banaan dat werd resoluut geweigerd,haha.Als ze los is gaat ze op een bepaald moment zelf weer naar haar kooi dan is ze het blijkbaar zat.Kortom het is een hele leuke vogel waar we veel plezier van zullen hebben.

              Opmerking


              • #8
                Ik vind de houding van Eduard wat ouderwets en overtrokken. Valkparkieten behoren tot de papegaaiachtige, en zijn hele intelligente wezens. Als de valk het niet prettig vind moet je het ook niet doen. Om even terug te gaan naar de opmerking over de natuur.. In de natuur kan een valk parkiet weg vliegen als de situatie als bedreigend is. Dat kan in de kooi niet he..

                zoek eens naar het forum “Avian Avenue” dat is een forum speciaal voor papegaaiachtige. Daar word veel kennis en hulp geboden.

                Opmerking


                • #9
                  Bedankt voor de tip!

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik begin het wel met Eduard eens te worden en ben bang dat we iets te soft te werk zijn gegaan.De Valkparkiet krijst echt de hele dag door,gewoon niet grappig meer....Het begint om 5:30 uur en pas rond 15 uur word ze wat stiller.Mijn man is weer aan het werk nu de vakantie erop zit en sindsdien is er weinig lolligs te melden want hij kan alles met haar en ik blijkbaar weinig,althans ze heeft mijn mij een veel mindere klik.Ze wil uit de kooi,en word super onrustig en loopt maar te ijsberen door de kooi en ondertussen aan een stuk door gillen.Negeren doe ik uiteraard,en vandaag was ik het zat en heb haar bij de Engelse parkieten in de kooi gezet in de hoop dat ze zich dan minder alleen zou voelen,maar dat maakte geen fluit uit,gillen en nog eens gillen...Ik begin spijt te krijgen van mijn "reddingsaktie".Wie heeft er tips?Herplaatsen is uiteraard een aller-allerlaatste optie,maar dit moet wel rap beter gaan want ik hou dit niet vol en ben ook bang dat ik last ga krijgen met de buren op deze manier.

                    Opmerking


                    • #11
                      toch maar een doek erover als ze begint te gillen.

                      en er weer af als ze stil is.
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                        toch maar een doek erover als ze begint te gillen.

                        en er weer af als ze stil is.

                        Ze is nauwelijks stil,zelfs 's morgens vroeg om half 6 als onze woonkamer schemerig is begint het al....het is een ontzettend leuke vogel,ze is gek op nat sproeien en is echt leuk tussen de krijsbeurten in,maar man man ik weet niet hoe ik dit er uit ga krijgen.Ik negeer,ik praat zachtjes,ik zeg stil,ik geef afleiding,ik geef snoeperij maar niks lijkt te werken...pas als mijn man thuis is word ze rustiger en wil ze ook wel graag bij hem zitten.Mij vind ze niet echt geweldig helaas,terwijl ik haar wel leuk vind en het meeste van de tijd haar verzorg.Echt mega lastig probleem,vooral ook omdat we in een huurwoning wonen waar het best gehorig kan zijn.Het laatste wat ik wil is buren die boos zijn.

                        Opmerking


                        • #13
                          heb je het geprobeerd met de doek ?
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                            heb je het geprobeerd met de doek ?

                            Nee ze word "agressief"van de doek dus dat doe ik liever niet en hoe vaak zou ik dat op een dag moeten doen,want het gaat maar door.Als ze los uit de kooi is en ze begint weer te krijsen dan zet ik haar "voor straf"weer terug in de kooi tot ze stil is en dan mag ze er weer uit.Wij weten niet goed hoe we het haar naar de zin moeten maken en zijzelf weet geloof ik ook niet wat ze wil.Als ze in de kooi zit dan krijst ze om aandacht en omdat ze eruit wil en als ze eruit mag krijst ze weer als een Ara en vliegt ze keihard krijsend door de woonkamer.Het is echt wennen we zijn altijd gewend aan Engelse Grasparkieten en die hebben een totaal ander karakter.

                            Opmerking

                            Working...
                            X