Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Een vraag over "rul" fabriekseivoer

Lid
    Thanks
    0

Een vraag over "rul" fabriekseivoer

Voor de BBB gebruiken we sinds een jaar of 2 vanaf midden de ruiperiode tot einde rustperiode een rul fabriekseivoer, gekozen voor de lage eiwitfractie en relatief lage vetfractie : Witte Molen Original.

Dit WM-eivoer echter wordt hier echter vrij matig tot slecht opgenomen. Vandaar de vraag : wie heeft welke merken rul fabriekseivoer al gebruikt? Wat zijn de bevindingen ?

1. Kan iemand me tippen omtrent andere merken rul eivoer met enerzijds vrij laag eiwitaandeel (+- 12à14¨) en evenzeer relatief laag vetgehalte? (niet hoger dan 10-11%)

2. Is hier iemand aanwezig die ervaring heeft met het rulle eivoer van Sluis ?

Thx.

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Hoi Aztec,

Ben 2 jaar geleden overgestapt van WM Original(Ruw eiwit 12,0%/Ruw vet 10,9%) naar WM Next Generation(Ruw eiwit 14,1%/Ruw vet 10,5%) en moet zeggen dat het veel beter wordt opgenomen.

Heb door de jaren heen veel verschillende merken geprobeerd maar mijn mijn Twatwa's blijven WM Next Generation het beste eten.

Lid
    Thanks
    0
    Thx Populier. Ik vind het WM next gen. nog plakkeriger dan de WM original, en "echt graag eten" is er hier niet bij. Orlux paté nemen ze wel goed, maar ik wil liever iets met minder vet erin. Niet dat de bisschoppen er vet zouden van worden. Maar ze blijken wel nog nauwelijks in te tomen. En dat ligt niet enkel aan hun temperament van oorsprong, maar in grote mate aan de relatief grote vetfractie in de universeelpaté. Die ik dus dag aan dag zeer zuining moet gaan doseren. Te zuinig eigenlijk. En dan staan de vogels nog bol van de opwinding. Zelfs de jongen in de ruivlucht gaan naar mekaar jagen, sneppen en pikken. En door al die opwinding gaat de rui ook ineens een stuk trager.

>>>> Iemand wellicht ervaring met de Giallo Morbido van het merk Pineta ? https://www.lion-allround.nl/product...giallo-morbido

>>>> En wie geeft Cédé Morbido? Of Quiko?

Benieuwd wie wat melden kan.
    Laatst gewijzigd door aztec; 12-12-2019 om 22:29.

Stamgast girlits's Avatar
    Thanks
    7
    hoi,ik geef ze ook orlux,een zelfgemaakt eivoer,uni complet en f16 daarnaast een wildzangzaad gemengd met grote parkietenzaad.In de buitenvoliere ook nog volop meelwormen.In de broedkooi geen levend voer.
    Moet ze wel in de gaten houden want soms gaat er een door het lint,meestal de pop.Geen problemen met de rest van de bewoners in de voliere,ook niet als ze broeden.

mvg eddie

Lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door girlits Bekijk Bericht
    hoi,ik geef ze ook orlux,een zelfgemaakt eivoer,uni complet en f16 daarnaast een wildzangzaad gemengd met grote parkietenzaad.In de buitenvoliere ook nog volop meelwormen.In de broedkooi geen levend voer.
    Moet ze wel in de gaten houden want soms gaat er een door het lint,meestal de pop.Geen problemen met de rest van de bewoners in de voliere,ook niet als ze broeden.

mvg eddie
    Bedankt voor de reactie, Eddie.

Hier geen kweek in volières of volièreboxen, maar in grote draadkooien van 120cm. Jongen gaan na spenen wel allemaal naar volièreboxen. Alle gebruikte kweekmannen na de kweek elk apart in hun eigen 120cm draadkooi. Eens de rui ingezet krijgen de meeste (gebruikte) kweekpoppen plaats tussen de jongen in de volièreboxen, sommige (slechts een 2tal) gebruikte kweekpoppen moeten na afloop van de kweek alleen in hun draadkooi blijven om te ruien (wegens nu en dan te veel risico door periodes van agressieve uitvallen naar andere poppen en/of jongen).

En uiteraard hanteren we hier ook een huisbereid kweekvoer, net als jij. Maar daarnaast is er hier ook nood aan een (lager eiwit en vetgehalte) fabrieksvoer voor verstrekking aan ruiende jongen (en volwassen bisschoppen in rui.). Tijdens de rui krijgen de bisschoppen nog slechts 1 à 2 x per week zelfbereid zachtvoer op basis van Easyyem (de kanarieversie), met daarin nog steeds (gehalveerde) supplenmenten van perle, gekiemde zaden en erwten. Maar uiteraard geen buffalo noch hermetia meer, en evenmin stuifmeelkorrels.

Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een rul eivoer dat gesmaakt wordt door de ruiende bisschoppen hier.
    Laatst gewijzigd door aztec; 13-12-2019 om 15:30.

Stamgast
    Thanks
    27
    Vanwege allerhande overnames en of fusies, zijn vele van dergelijke merken, eigenlijk zuster-dochter ondernemingen van elkaar. En worden gerund door moederbedrijven en of zijn multinationals.
    Zo worden Witte Molens en Cédé gerund door familiebedrijf Laryo Duvo.
    Wordt Versele-Laga en Orlux gerund door multinational Heluca NV, en die meer dan 20 bedrijven vertegenwoordigt.
    Dus tegenwoordig die onderlinge vergelijken, alles met een korreltje zout nemen.
    Wat ik altijd deed, was regelmatige afwisselen. Nooit onderling met elkaar mengen, vanwege soorten vitamine K.
    Laatst gewijzigd door Josly; 13-12-2019 om 20:47.

Lid
    Thanks
    0
    Dank voor je reactie Josly.

Zo worden Witte Molens en Cédé gerund door familiebedrijf Laryo Duvo.
    Wordt Versele-Laga en Orlux gerund door multinational Heluca NV, en die meer dan 20 bedrijven vertegenwoordigt.
    Was ik van op de hoogte. De oude baas Carlos Laroy kende m'n vader. Bij Laroy zitten ondertussen meer eivoermerken dan ik me uit het blote hoofd herinner. Naast CD en WM bvb ook eivoeders Duvo en Prima. Of Beyers met Deli-Nature daar ook zit, ontgaat me even (maar dacht het wel). Contactpersoon bij Laroy is al jaren de heer Degraeve. En bij Versele kan men terecht bij Patrick Ghysels.

Van de Belgische/Nederlandse merken informatie krijgen valt dus wel mee. Maar voor technische info van Spaanse, Italiaanse, Duitse en andere merken, blijkt dat voor mij wel moeilijker te zijn. Vandaar vond ik het makkelijker om hier eens rond te vragen of er kwekers aanwezig waren die rul eivoer van die merken gebruiken.

Lid
    Thanks
    0

Eivoer van SLUIS

Een vraagje over het merk "SLUIS"

Vroeger heb ik nog wel eens het droge eivoer van Sluis gekocht, maar wie kent het vette/rulle eivoer van Sluis ?
    Iemand ?

Stamgast
    Thanks
    27
    Persoonlijk ken ik het product niet.

Er zijn ook merken die de toelating hebben producten van anderen te verkopen onder eigen merknaam. Als ik mij niet vergis, is Sluis zo een dergelijke merknaam. Ik vraag mij af als het product nog te verkrijgen is.

www.flickr.com/photos/quadralectics/28092906132

www.hollanddiervoeders.nl

Lid
    Thanks
    0
    Bedankt Josly.
    Ik vond het al eigenaardig dat Sluis hier niet meer in de lokale winkels in mijn buurt te bekennen was. De enige van wie ik weet dat hij nog droog Sluis eivoer verkoopt, is Philippe Maquet van Animalis te Waret-la-Chaussée (jawel, Wallonië, in de buurt van Namen) Mijn Domus Molinari-kooien komen daar vandaan (tip : flink stuk voordeliger dan bij alle andere Domusverdelers die ik gecheckt heb). Dus daar bij Philippe had ik Sluis afgelopen jaar (2018) nog in de rekken zien staan. En bij check van de Animalis-webshop, blijkt Sluis daar nog steeds te koop, zij het weliswaar enkel de "droge" versie.

https://www.animalis.be/nl/Vogels/73...ivoer-4kg.html

Op dit ogenblik hebben mijn bisschoppen (een 20tal) reeds een 7tal verschillende "vochtige" eivoerpatés voorgeschoteld gekregen, van WM Original, WM Next Gen., Duvo+, Grizo, Prima, Orlux, King, tot en met een merkloze eivoerpaté. Geen van de genoemde bleek/blijkt een groot succes bij onze bisschoppen. Geldt voor overjarige, zowel als bij jonge vogels. Komend weekend ga ik wellicht een doos Cédé Morbido en een doos Cédé Krachtvoer in de winkel ophalen. Zien wat dat geeft.

Mocht jij een suggestie hebben, Josly (of anderen), ik sta er voor open.
    Laatst gewijzigd door aztec; 18-12-2019 om 20:23.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. een "onervaren" vraag...
    Door vandenenkr in forum Japanse meeuwen
    Reacties: 11
    Laatste Bericht: 06-05-2009, 13:24
  2. Reacties: 8
    Laatste Bericht: 31-10-2008, 17:40
  3. "Klein" of "Wildvorm"
    Door Budgie in forum Grasparkieten
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 27-10-2006, 17:19