Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 16 van de 16

Onderwerp: Gezwel aan pootje Gould amandine...

Stamgast
    Thanks
    135
    Goulds met pokken? Volgens een vogeldierenarts bij pokken uitbraak de vogels zo snel mogelijk enten,vogels die geen symptomen hebben het eerst enten.

Senior lid
    Thanks
    9
    Zijn er dierenartsen beschikbaar die pokken entstof op voorraad hebben?
    Ook de noodzakelijke tweede enting?

Is de entstof voor alle soort vogels gelijk, met gelijk gewicht?
    Zomaar wat vragen.

Stamgast
    Thanks
    26
    De entstof dat nu te verkrijgen is, is afkomstig uit Amerika. De reden daarvoor is dat Universiteit Gent het patent bezit voor het aanmaken van entstof in Europa.En is daarmee gestopt omdat er werd vastgesteld dat de entstof meer schade aan bracht waarvoor het bedoeld is.
    Op de bijsluiter stond onder andere vermeld; "verboden door te geven aan derden". Terwijl er steeds meer en meer in groepsverband werd/wordt aangekocht.
    Daardoor was/is het product geen UDA meer, maar een UDD.
    UDA staat voor, betekent, een diergeneeskunde product die door dierenarts mag worden afgegeven aan de klant, en die door klant zelf aan het dier kan toedienen.
    UDD staat voor, betekent, een diergeneeskundig product die door dierenarts niet mag worden afgegeven, maar door dierenarts zelf wordt toegebracht.

Het huidig Amerikaans product is enkel geschikt voor/bij kanaries. Mag enkel bij gezonde kanaries worden toegepast. Gevaccineerde kanaries, en niet gevaccineerde kanaries mogen niet samen in één en de zelfde ruimte. Mogen niet gezamenlijk vervoerd worden. Zelfs niet met andere vogelsoorten, soorten vinken.

Waarom veronderstelling dat het gaat om MKV pokken?
    Omdat de vogel overleden is, en meermaals kanaries en gouldamadines in een zelfde ruimte, omgeving, verblijven.
    Gaat het om ontsteking pootgewricht, dan zal de vogel zich anders gedragen. Zal de vogel zich anders uiten bij het zitten-rusten. Is de kans van sterfte geringer.
    Laatst gewijzigd door Josly; 06-11-2019 om 14:25.

Stamgast
    Thanks
    135
    Rbos,

Pokken bij Goulds lijkt mij niet aannemelijk,mogelijk stafylokokken infectie na insectenbeet

Junior lid
    Thanks
    0
    Ja, weet het ook niet meer, bij aankoop geen bemerkingen over de gezondheid, zat in buitenkooi zonder binnenbeplanting, wel veel beplanting langs de voliere, na een tijdje problemen met het pootje, problemen op de zitstok, maar al bij al viel alles nog mee; Juist voor de eerste vrieskou??? binnen gebracht in een binnenkooi, bij het wegnemen uit de voliere dit gezwel opgemerkt, maar ter info ik spreek maar van een weekje, voeding tot zich nemen was geen enkel probleem.
    Daarom dacht ik dat alles terug goed zou komen, maar na twee dagen in de binnenkooi is het overleden. Zelfs de avond voor het sterven zat het nog voeding tot zich te nemen.

Maar ik denk dat ik deze vogel te vlug heb aangeschaft bij een vogelzaak, is einde augustus een goede periode om deze vogel aan te schaffen?? en bij een vogelzaak?? ik begin twijfels te krijgen over bepaalde vogelzaken... Maar ik ben maar een beginnende wat over Amadine's betreft, dus nog veel te leren zeker..

Senior lid
    Thanks
    1
    In de vogelwereld gaat het heel snel, elke vogel kan van heel gezond ogen naar dood zijn in enkele uren. Hier kun je niet altijd wat aan doen. Je verlies accepteren en verder gaan. En als je twijfelt over een vogelzaak, dan de volgende keer daar geen vogels meer kopen

Maar het blijft natuurlijk erg vervelend dat er een vogel sterft

Heb je al contact gezocht met de vogelzaak om te kijken wat zij er over zeggen? Misschien hebben andere mensen die daar vogels gekocht hebben hetzelfde meegemaakt en blijkt er iets mis gegaan te zijn bij de kweker?

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Soortgelijke onderwerpen

1. Gezwel en pootje
    Door niels be in forum Kanaries
    Reacties: 11
    Laatste Bericht: 05-02-2015, 19:14
  2. Gezwel aan pootje.
    Door beflijster in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 06-09-2007, 23:54
  3. Gezwel op de borst van Gould
    Door Alex R in forum Overige ziekten