Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Diamantvinken raadsel

Junior lid
    Thanks
    0

Diamantvinken raadsel

Goedeavond iedereen,

Ik zit niet perse met een probleem,
    Maar wel een grote vraag.

De diamantvinkman is te herkennen aan zijn baltsen. En het dansen op de stok om het vrouwtje het hof te maken.

Dan nu mijn vraag,
    Een diamantvinkpop, kan deze een riedeltje fluiten?
    Velen zeggen dat ze dit niet kan en weinig geluid maakt. Maar ik heb het bij 2 vrouwtjes gehoord die ik apart bij mannetjes heb zitten.
    Ze fluiten vooral als ze in de zon zitten en het lijkt uit hun keel te komen.

Tot zover mijn raadsel/vraag, sinds ik dit nergens terug kan vinden op het internet

Bij voorbaat dank voor uw reacties,

Groeten
    Lennard

Stamgast
    Thanks
    26
    Zang bij diamantvinken is één van de eigenschappen-kenmerken tussen mannen en poppen.
    Is ook één van belangrijkste kenmerken bij " je vogels kennen, of leren kennen.
    Plaats verschillende diamantvinken in afzonderlijke kooien naast elkaar, en vorm een koppel met vogel (man) beste zang met vogel (pop) slechtste zang, en wat hier ook waarschijnlijk het geval als strijd tussen de poppen.
    Aangezien diamantvinken een partner zoeken voor het leven, is het belangrijk dat de vogels zelf hun partner kiezen. Is dit niet mogelijk, koppel dan jonge vogels. Want bij oudere vogels, en of nieuwe partner, loopt het meermaals verkeerd af.

Trouwens op welke basis bepaalt U dat het een man of pop is?
    Buiten zang zijn er al of niet uiterlijk zichtbare verschillen.
    Eén van de verschillen, en die een belangrijke rol spelen bij partner keuze, zijn de witte flankvlekken. Hoe groter die witte flankvlekken, hoe dominanter. En die bij poppen doorgaans groter zijn dan mannen. Een mogelijk opmerkelijk verschil is/zijn witte borst, die bij poppen gebogen zijn.Terwijl die bij mannen naar buiten steken in de richting van de vleugels.

www.aviculturehub.com.au/diamond-firetail-finch/
    Laatst gewijzigd door Josly; 15-10-2019 om 15:56.

Stamgast
    Thanks
    26
    Bekijk de volgende informatie wat betreft onder andere witte flankvlekken bij diamantvinken

https://academic.oup.com/beheco/arti.../3/676/4961327

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...1111/eth.12268
    Laatst gewijzigd door Josly; 15-10-2019 om 16:27.

Junior lid
    Thanks
    0
    Hee josly,
    Heel erg veel dank voor de informatie,
    Ik wist niet dat de witte flankvlekken ook een rol spelen in de partnerkeuze, ik ga hier zeker naar kijken als ik weer thuis ben!

Ik heb bij 1 man vastgesteld dat hij danst op de stok met een grasspriet en dus zit te baltsen voor de pop. Ik heb dit nog maar bij 1 man gezien verder.

Ik heb op de oogringen gelet tijdens de aankoop van de vogels. Vrouwtjes een lichtrode oogring en mannetjes een donkere oogring.

Maar verder heb ik geen informatie kunnen vinden over hoe je het geslacht kon bepalen. Dus heb de vogels een aantal dagen bij elkaar geplaatst en gekeken wie bij wie aanklikte. En deze apart in een binnen en buitenvoliere geplaatst

Stamgast
    Thanks
    26
    Als je 100% zeker bent dat het een koppel is, probeer de uiterlijke zichtbare geslachtsverschillen te achterhalen. Zowel tijdens kweek-broedperiode en rustperiode.
    Flankvlekken hebben ook een invloed op nakomelingen (kleur, grootte, vorm, etc).
    Hoe hoger "kwaliteit" poppen, hoe hoger "kwaliteit" nakomelingen. En dit gecombineerd met "kwaliteit" mannen, bepalen genetische "kwaliteit" nakomelingen. Ook wat het uiterlijk zichtbare, zoals, kleur, grootte, vorm, zang, etc.
    Het zijn in de eerste plaats de poppen die doorgaans over "alles" beslissen. Niet alleen bij diamantvinken, maar ook bij andere vogelsoorten.

Zorg dat de vogels over voldoende ruimte beschikken. Is één van de voornaamste pijlers wat betreft genetische "kwaliteit". Is eigenlijk van toepassing bij alle dieren-vogels die in gevangenschap worden gehouden-gekweekt.

PS. Mannen zijn verzot op "langere" grassprieten-stengels, dan "kortere". Zelfs bloemen met "langere" stengels. En worden gebruikt om ingangen nesten mee te bouwen-versieren.

Soortgelijke onderwerpen

1. Mij een raadsel ! Goudvink pop
    Door Louka in forum Europese cultuurvogels
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 22-04-2013, 10:42
  2. raadsel bij valkparkiet
    Door zebravinkje in forum Andere parkieten
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 29-09-2011, 09:13
  3. raadsel!!
    Door flyingdebs in forum Overige ziekten
    Reacties: 13