Mededeling

Collapse
No announcement yet.

broeden - vragen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • broeden - vragen

    Ik heb een paar vragen betreffende broedtijd van mijn kanaries.

    1 Mijn pop heeft nu een vierde nest, is dat normaal zo veel? In de kooi zit 1 man en 1 pop.

    2 De man zit sinds een paar weken in de rui en de pop vermoed ik nog niet, of sinds kort, ik heb wel wat donsveren gezien. Is dat niet heel laat? Ze verblijven buiten.

    3 Ze heeft een paar dagen geleden weer een ei gelegd, het zou kunnen dat ze er nog een paar gaat leggen, maar i.v.m.rui kan ik ze beter weggooien denk ik?

    4 Bij eerder uitgekomen jongen hield ik ze bij de ouders maar op het moment dat de jongen van het volgende nest ook uit het nest stapten werden zij veren geplukt door de oudere jongen uit eerder nest en moeder (en wellicht vader). Dat was een fout van mijn kant, het is ook geen voliere, dus gelijk apart gezet, nu zet ik ze apart in een andere kooi als ze zelfstandig eten. Mag dat gelijk al zodra ik ze zelf zie eten, of beter een paar dagen wachten?

    5 Ik voer onbeperkt eivoer in de broedtijd en de ruitijd, is het oke dat ze nu dus al maanden lang onbeperkt eivoer krijgen?

    6 Welke maand beginnen met aanbieden nestmateriaal?

    Dank u.

  • #2
    Een vierde nest is niet abnormaal ligt aan de mogelijkheden die je de vogels geeft.Denk niet dat het de vogels ten goede komt.Bij mij zijn de meeste kanaries volop aan het ruien en enkele zijn al bijna klaar.Zou ze nu zo wie zo niet meer laten broeden.Als de pop bij vervolg legsel het derde ei legt man met jongen apart zetten en vlak voor het uitkomen van de eieren de man weer bij de pop plaatsen,wel goed in de gaten houden dat alle jongen zelfstandig zijn.Ik geef de vogels alle dagen eivoer,in de kweek volop en met de rui gerantsoeneerd,in de rust periode nog maar een beetje en alle dagen een stukje geschilde appel.Welke maand aanbieden nest materiaal bepalen de vogels,ze moeten er klaar voor zijn(broedrijp),dit is te sturen met het aantal uren licht.

    Opmerking


    • #3
      Bedankt.
      @ Jos , het is een muurkooi, geen kooitje voor binnen.

      Opmerking


      • #4
        Een muurkooi, onverwarmd, zijkant/bovenkant dicht denk ik dan?

        tsja, ik er zou er niet voor kiezen nu nog mee te gaan kweken, de zomer is afgelopen het weer word in rap tempo slechter. Je bent sowieso twee maanden verder voor je alles afgerond hebt.

        Opmerking


        • #5
          Klopt en bijna in een hoek en afdak erboven dus minder wind. Ik wilde weten of het ook kon i.v.m. de rui wat ik niet zag zitten dus vandaar.

          Opmerking


          • #6
            Tja, het zijn keuzes.
            Ik laat een kanarie twee ronden (maar dan wel volledig) broeden en jongen groot brengen. Daarna mogen ze rusten, anders "teren" ze nogal uit (de poppen).
            Drie ronden vind ik veel, maar misschien kan dat.
            Door minder licht en dalen van de temperatuur gaat de kanarie vanzelf over in de rui.
            Plukkende poppen hebben meestal een gebrek aan silicium. Heel eenvoudig op te lossen door een klein stukje gekookte aardappel door het eivoer te mengen.
            Een kanariejong kan na dertig dagen, gerekend vanaf de geboorte, zelf eten en drinken. Reken er wel op dat een jong de eerste zes weken van zijn bestaan vrijwel alleen eivoer oppakt.

            Opmerking


            • #7
              da8
              Houden de poppen na twee rondes dan abrupt op met leggen?
              Jan.

              Opmerking


              • #8
                Zeker. Ik broed zonder bijverwarming, zet ze bijelkaar begin maart en ik stop na het tweede broed door het nestje weg te halen. Het is dan al juni. Mijn laatste jongen worden zo begin juni geboren. Als voederen van de jongen niet meer nodig is (eind juni/begin juli) doe ik de ouderen in een grote ren. De laatste keer dat ik een ei vond in de grote ren is inmiddels twee jaar gelden (2017).

                Opmerking


                • #9
                  Bedankt voor de informatie,ik probeer dit ook iedere keer maar het wil maar niet lukken,heb bijna altijd een vervolg legsel,ik begin na de bondsshow (laatste show)met de kweek als de pieten er tenminste aan toe zijn.Denk dat dit de oorzaak is bij mij is.

                  Opmerking

                  Working...
                  X