Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kennisgeving dieren in de verloting

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kennisgeving dieren in de verloting

    Onlangs zag ik in een aankondiging van een vogelevenement dat er onder anderen een paar koppels vogels verloot zouden worden.

    Met het oog op het aankomende seizoen en het gegeven dat een en ander relatief recent (per 01 januari 2019) bij wet verboden is gesteld leek het me verstandig om dit ook hier even kenbaar te maken.

    Feit is namelijk dat de lobbypartijen (tegen dierhouderij) immer fanatiek op zoek zijn naar een stok om mee te slaan en feit is ook dat zij daar inmiddels ook al in zijn geslaagd n.a.v. een verloting bij een dierenevenement.

    Geen levende dieren in de verloting dus, . . . uw en mijn hobby kunnen er vervelende schade van oplopen.



    Artikel 2.13. wet Dieren, Verbod op het gebruik van dieren.
    "Het is verboden dieren als prijs, beloning of gift uit te loven of uit te reiken naar aanleiding van wedstrijden, verlotingen, weddenschappen of andere dergelijke evenementen."


    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

  • #2
    Nederland is een regeltjesland aan het worden.

    Jammer.

    Het kleine beetje leuk is rap aan het verdwijnen.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Hoe dom kun je als vereniging of organisatie zijn?. Wat doet de Nbvv met deze gegevens ?.


      Gr ,Hubert

      Opmerking


      • #4
        Persoonlijk heb ik niet de indruk dat de tekst die ik in betreffende aankondiging aantrof voortkomt uit domheid, maar met louter goede bedoelingen tot stand is gekomen.
        Punt is dat de NL wet- en regelgeving zeer omvangrijk is, veelvuldig wordt gewijzigd en vooral aan aangevuld!
        Zoals aangegeven geldt betreffend verbod pas sinds januari j.l.
        Tegelijk zou je eigenlijk wel een beetje mogen verwachten dat de vogelbonden in NL (de NBvV met een heuse commissie op dit gebied is het bijzonder) dit soort niet geheel onbelangrijke ontwikkelingen ten aanzien van onze activiteiten iets tijdiger onder haar leden zou verspreiden.

        @ Ton: de regeldruk is in NL al vele jaren onaangenaam groot.

        "Een ieder dient de wet te kennen", maar gezien het feit dat het jaren studie vergt om dat te bereiken (laat staan bij te houden) is dat wetje voor de gemiddelde burger op zich al als 'onredelijk' te beschouwen.

        Amigo de los Psittacidos

        Look deep into nature and you will understand everything better

        Opmerking


        • #5
          Ik dacht dat het al sinds mei 2011 verboden was om levende have te verloten.
          Het zal om aanvullingen in de dierenwet gaan per 2019 denk ik.
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            Ik heb nog nooit gehoord van levende have dat ingezet word voor een verloting?.Wel randartikelen zoals, vogelhuisjes ,vogelvoer enz.
            Maar desondanks weet toch iedere vogelliefhebber dat dit niet gaat.Domheid komt eerder als goede bedoelingen.
            Mag toch hopen dat dit geen Ned.vogelver. is die aangesloten is?.


            Gr ,Hubert

            Opmerking


            • #7
              Het kwam voor in diverse verenigingen dat er een kanarie beschikbaar werd gesteld door een lid van de vereniging voor de verloting op een onderlinge tt maar dat is dus al jaren verboden en gelukkig verleden tijd. Het zou kunnen dat er een vereniging is die "misschien" een jong bestuur heeft die dit niet wist en dus niet nagegaan is.. Geen idee.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                Dit is echt nieuw voor mij, bij ons in het dorp hebben zij wel jaarlijks een wildverloting t.g .v de plaatselijke sportver., maar deze zijn echt al dood hoor!.


                Gr ,Hubert

                Opmerking


                • #9
                  Mag een vogelkooi met inhoud dan wel?

                  Opmerking


                  • #10
                    In het verleden werd er bij onze kleindierenclub aantal dieren verloot en de verlotings- commissie kon de uitslag een beetje sturen,je kon er de donder op zeggen dat een persoon die interesse in dieren had won,en werd zo dan vaak lid bij de club,maar dat is allemaal nostalgie.

                    Opmerking


                    • #11
                      Het verbod op het verloten van dieren is op zich goed. In het (verre) verleden kon men op de kermis nog wel een goudvis of zo winnen. Laat te raden waar die vervolgens bleven. Dat is niet meer van deze tijd en dat zie je dus ook niet meer. Dit beschermt mensen tegen ongewenst winnen van een dier. Dan is de wet een oplossing voor dit probleem. Dezelfde wet wordt echter ook een oplossing waar geen probleem is. In geval van ingevulde naamlootjes in een boxje bij de betreffende levende have speelt dit probleem niet. Deze mensen die zo'n lootje kopen weten vooraf welk dier ze kunnen winnen. Het dier dat zij niet willen winnen stoppen ze gewoon geen lootje in betreffend boxje. De gedachte dat deze wet tegen impulsief gedrag ingaat klopt in zo'n geval niet.

                      Opmerking


                      • #12
                        Het voorgaande bericht begrijp ik heel goed en ben ik het er ook volledig mee eens, maar feit is en blijft dat het verloten van levende dieren, al dan niet met gebruikmaking van een boxje, simpelweg verboden is.


                        Waar het mij om gaat is dat er maar een keer een verkeerde figuur rond hoeft te lopen en de betreffende organisatie heeft een flink probleem. In het verlengde daarvan heeft de NBvV -als overkoepelende organisatie- ook een probleem en vervolgens knapt de maatschappelijke positie van u en mij als vogelhouders er ook niet echt van op!
                        Maak u geen illusies, de zogenaamde 'dierenbeschermers' jagen bloed fanatiek op misstanden in de dierhouderij en doen, als ze maar even de kans krijgen, zonder meer aangifte.
                        Over de jaren is gebleken dat men vooral ook niet schroomt om een en ander zo breed mogelijk in de media te brengen met het doel de dierhouderij zo veel en hard mogelijk te raken.
                        Beeldvorming en imagoschade zijn geen on belangrijke wapens!
                        Aan ons dus de gezamenlijke taak om dit soort zaken tot een minimum te beperken.
                        Aan de bond de taak om dit soort activiteiten een halt toe te roepen . . .
                        Amigo de los Psittacidos

                        Look deep into nature and you will understand everything better

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door rupicola Bekijk Bericht


                          Waar het mij om gaat is dat er maar een keer een verkeerde figuur rond hoeft te lopen en de betreffende organisatie heeft een flink probleem. In het verlengde daarvan heeft de NBvV -als overkoepelende organisatie- ook een probleem en vervolgens knapt de maatschappelijke positie van u en mij als vogelhouders er ook niet echt van op!
                          Maak u geen illusies, de zogenaamde 'dierenbeschermers' jagen bloed fanatiek op misstanden in de dierhouderij en doen, als ze maar even de kans krijgen, zonder meer aangifte.
                          Over de jaren is gebleken dat men vooral ook niet schroomt om een en ander zo breed mogelijk in de media te brengen met het doel de dierhouderij zo veel en hard mogelijk te raken.
                          Beeldvorming en imagoschade zijn geen on belangrijke wapens!
                          Aan ons dus de gezamenlijke taak om dit soort zaken tot een minimum te beperken.
                          Aan de bond de taak om dit soort activiteiten een halt toe te roepen . . .
                          Het geen u nu vermeld geld ook voor foto's die mensen maken/gemaakt zijn in het buitenland en dan op Nederlandse forums gaan bespreken en dan flink afgeven op. Al dan niet met juiste kennis van zaken. Indien je ze daar op aanspreekt en vermeld welke gevaren dergelijke acties met zich mee brengen en munitie zijn voor onze tegenstanders, kun je nog bedreigingen naar je hoofd krijgen ook nog.
                          Henk Dijkkamp

                          Ik weet niet alles maar doe mijn best.

                          Opmerking

                          Working...
                          X