Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: tips nodig voor mijn vogelkeuze

Junior lid
    Thanks
    1

tips nodig voor mijn vogelkeuze

Goedemorgen allen,

Ik ben een man alleen, met een fulltime baan. 's Avonds en in het weekend ben ik veel thuis en ik vind het erg stil in huis en ben daarom op zoek naar een huismaatje(s).

Ik ben al veel aan het 'inlezen' en heb al meerdere vogelwinkels bezocht en adviezen gewonnen maar ik zou ook graag jullie mening weten voor het volgende;
    Ik heb vroeger verschillende valkparkieten gehad en zou nu graag een grotere vogel willen. Ondanks dat ik tegenstrijdige berichten krijg over het wel of niet kopen van een koppel of een enkele vogel denk ik dat het voor de vogels fijner is om een koppel te kopen, gezien het feit dat ik overdag veel weg ben.

wat mijn voorkeur heeft:

- wat middelgrote of grote vogel
    - liefst wat vermogen om te imiteren, mogelijk zelfs praten (kan dat sowieso als je een koppel neemt?)
    - jonge vogels (omdat ik simpelweg de historie van oudere vogels niet weet en wel wil weten wat ik in huis haal)
    - geen krijsvogels (ik vind het niet erg als een vogel zich even laat horen, maar heb ook buren en ik wil geen overlast veroorzaken)
    - makkelijk tam te maken
    - leergierige vogel

De vogels mogen bij mij 's avonds uit de kooi en bij goed weer ook mee de tuin in. Overdag zorg ik voor veel afwisseling aan speeltjes in de kooi en zet ik zachtjes de radio aan. Om het weekend komt mijn dochter van 12 jr en ik wil natuurlijk dat de vogels ook vriendelijk zijn naar haar.

De vogels die ik nu als potentiële kandidaten heb zijn:

- bonte boeren
    - meyers
    - jardine papegaaien
    - grijze roodstaart
    (- edelpapegaaien, vind ik heel mooie vogels maar ik twijfel aan het geluidsniveau en vriendelijkheid)

Last but not least zou ik ook nog willen vragen wat jullie mening is over het starten met 1 vogel en het later bijplaatsen van een 2e. Is dit mogelijk? Makkelijk?

Graag hoor ik jullie meningen over bovenstaande... alvast bedankt !

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    307
    Vogels zijn het liefst met meer, maar dan heb je moeilijker contact met ze.

Zou zelf voor meerdere vogels gaan. Hun genot boven dat van jezelf stellen.

Junior lid
    Thanks
    1
    Ja, ik ben vanmiddag ook nog weer in een vogelwinkel geweest en heb besloten sowieso voor een tweetal te gaan.

Lid
    Thanks
    1
    Fijn dat je er twee wilt nemen omgeacht je keuze.Ik vind persoonlijk een dier alleen,en of dat nu een kat,hond,konijn of vogel is,echt not done is als je fulltime werkt.Maar als ik je wensen lijstje zo lees denk ik direct:Waarom niet weer Valkparkieten,die zijn betaalbaar,en voldoen aan bijna al je wensen en ze zijn bovendien ook nog eens prachtig om te zien met hun kuifjes èn ze maken een mooi geluid.En ik weet niet wat of wie je bedoelt met vogelwinkel,maar er zijn een paar "vogelwinkels"die erg slecht bekend staan.Google daarom altijd eerst de naam voordat je tot koop overgaat,want sommige zijn echt alleen uit op je geld.

Lid
    Thanks
    1
    Ik heb vier papegaaien.

De uitspraak dat meerdere vogels hebben minder tamme vogels oplevert is alweer enigszins achterhaald.
    Ik sluit me bij Nathalie aan. Waarom niet weer valkparkieten?

De overige vogels die je opsomt hebben allemaal best wel wat aandacht nodig. Ik heb zelf twee Bonte Boertjes, een Grijze roodstaart en een Venezuela Amazone. Zeker als je alleen bent ga je niet snel meer “effe” wat ondernemen, want ze hebben natuurlijk wel behoefte waaraan voldaan moet worden.

Alle vier mijn vogels kunnen flink schreeuwen, al kun je dat aardig indammen door te zorgen voor flink wat speel/knaag materiaal. Ik heb zelf een wilgenboom in de tuin geplant, speciaal voor de takken

Valkparkieten doen qua intelligentie en gedrag niet onder voor andere papegaaiachtigen, dus dat zou geen bezwaar moeten zijn ;-)

wat betreft oud of jong.. Van oudere vogels weet je de geschiedenis niet, maar je weet wel dat je krijgt wat je ziet.
    Jonge papegaaien gaan door een pubertijd en kunnen gedragsveranderingen doormaken. Die heb je met oudere papegaaien niet meer, die zijn qua karakter e gedrag al gestabiliseerd.

Ik ben al jaren lid van een van Amerika’s grootste papegaaienfora, en ik kan je genoeg verhalen vertellen van mensen die achteraf gezien liever een volwassen papegaai hadden gehad. Ook het idee dat je een jonge papegaai makkelijker tam kan maken, dat je ze moet kortwieken, dat je er maar een moet hebben.. allemaal ouderwetse opvattingen die al lang door de wetenschap zijn achterhaalt
    Laatst gewijzigd door jhjacobs; 28-08-2019 om 17:00.

Senior lid
    Thanks
    10
    Ben het volkomen met Jacobs eens. Men hoeft toch niet direct tot verkoop over te gaan, ik heb de mijne (Grijze roodstaart) 6 weken in huis gehad voordat ik haar kocht. In deze weken weet je precies hoe deze in elkaar steek en of deze bij u past.Toen ik haar probeerde was ze 3 jaar oud, nu inmiddels 23 jaar en nog tiptop in de veren, wel moet je ze de nodige aandacht geven.
    Wacht niet op de goede dag,maak er één

Gr ,Hubert

Junior lid
    Thanks
    1
    Bedankt voor jullie reacties. Ik ga er sowieso nog een paar maanden over nadenken want ik wil niets overhaast beslissen. Ik neem jullie argumenten zeker mee in mijn overwegingen.
    Bedankt!

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    307
    Hou ons op de hoogte, wat het gaat worden mettertijd aub....

Lid
    Thanks
    1
    Kijk desnoods eens bij een vogelopvang. Google eens naar “Hope for Wings” een opvang hier in Nederland, kun je eerst de vogel bezichtigen en leren kennen, alvorens je over gaat tot adoptie ;-)

Soortgelijke onderwerpen

1. tips / hulp nodig bij bouwtekeningen
    Door jeffrey802 in forum Buitenshuis
    Reacties: 10
    Laatste Bericht: 31-05-2013, 23:35
  2. Ik zoek tips voor mijn binnenhok/nachthok
    Door Roodmus in forum Buitenshuis
    Reacties: 20
    Laatste Bericht: 14-06-2012, 14:25
  3. Vogelkeuze voor een beginner
    Door wjvdlinden in forum Overige berichten
    Reacties: 7