Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Parkiet verdraagt geen /moeilijk eivoer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door pico Bekijk Bericht
    Ach Nathalie, ze zijn gewoon verlegen en je kent het spreekwoord: wat de boer niet kent enz.
    Ik heb weinig geduld, maar jij ook. Na 3 uurtjes al.
    Als je dit toch lang genoeg blijft vinden, zou je het een paar dagen achter elkaar kunnen doen
    Ach ik heb 2 weken achtereen groente en fruit neergelegd,maar ze vinden het vreselijk dus uiteindelijk ben ik maar gestopt met ze te pesten....

    Opmerking


    • #17
      Misschien een parkiet er bij zetten, die het wel gewend is.

      Kunnen ze er van leren.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #18
        Bedankt Josly,ik vind dit een heel goede tip en uitleg.Ik ga dat ook zeker onthouden,er zit hier dichtbij een vogelarts die Hooijmeier heet.Op dit moment gaat het eigenlijk kwa ontlasting super,echt niks aan de hand.Alleen wel zonder eivoer dus.Ik denk dat ik mijn vogels voorlopig op Willie Dokter voer laat en idd over een tijdje echt per mespuntje eivoer beetje bij beetje toe ga voegen.Het eivoer wat in de XtraVital standaard zit is misschien gewoon teveel voor deze vogel.

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
          Misschien een parkiet er bij zetten, die het wel gewend is.

          Kunnen ze er van leren.
          Ik zou dat best leuk vinden en ben gek op dieren,maar ik vind 2 vogels in huis wel genoeg.Ze maken namelijk best veel kabaal en ik moet er niet aan denken om dit geluidsniveau te gaan verdubbelen,haha.

          Opmerking


          • #20
            Update; laatste ruim 12 dagen geen eivoer gegeven en toen van de week dus wel een klein beetje aan het zaadvoer toegevoegd en het was weer finaal mis....Bonken poep zo groot als tuinbonen aan zijn kont.Gelukkig ging hij door het warme weer steeds in bad en liet het daardoor los.Nu enkele dagen weer zonder eivoer en het gaat weer goed.De conclusie zal wel zijn dan maar geen eivoer meer,nooit meer denk ik...??Het zaad wat ik nu voer daarop is de ontlasting goed maar ze vinden het niet heel erg lekker lijkt wel.De XtraVital die ik voerde daar vielen ze echt op aan,maar ik merk echt dat ze minder graag eten.Iemand misschien nog een tip van een merk wat Engels grasparkieten lekker zouden kunnen vinden?Zonder eivoer uiteraard

            Opmerking


            • #21
              Ik zou het eivoer maar achterwege laten.

              Eerst maar eens een tijdje op hun gemak laten komen.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking


              • #22
                Het is weer finaal mis....echt ik kan inmiddels wel janken....zonder eivoer oid en toch weer een kont vol poep en dat plakt lekker aan de veren.Gisteravond schoongemaakt,er kwamen helaas wat veertjes los ook al deed ik voorzichtig.Hij heeft nu best een groot kaal plekje wat ook rood ziet.Sudocreme opgesmeerd.Maar vandaag is het alweer vies van de poep.Ik begin wel wanhopig te worden.Er zit een vogelarts hier nabij en die heet Hooijmaaier en hier in de omgeving zegt men dat het zinloos is om naar hem toe te gaan omdat je standaard met een zak Harrisons de deur uit gaat.Wat kan ik nu op dit moment doen?Waar ligt het nu toch aan?Hij heeft geen eivoer meer gehad,alleen het Willie Dokter zaad.Hoe kan ik zijn dieet verbeteren?Ander merk zaad?Pellets?Wie kan mij goede raad geven?Of wie weet er een goede vogelarts omgeving Drenthe/Zuid-Friesland?

                Opmerking


                • #23
                  Krijgen ze alleen zaad ?

                  Of ook groente, fruit ?
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                    Krijgen ze alleen zaad ?

                    Of ook groente, fruit ?
                    Alleen zaad en niks anders...ja water uiteraard.

                    Opmerking


                    • #25
                      Wat een pech heb je ook zeg....

                      Ik heb zo geen oplossing.
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                        Als ik mij niet vergis vlieg de vogel ook regelmatig los in woning rond. Is er soms ergens iets in de woning die invloed kan hebben op/bij de vogel. waar eventueel kan aanknagen-eten. Wordt er ook in die ruimte gekookt, etc.

                        Zoals al aangehaald; mestonderzoek, dit kan ook gebeuren via/door Universiteiten-dierengeneeskunde. Neem anders daar eens contact, en verschaf hen de nodige informatie. Wie weet hebt U daarna al meer duidelijkheid.
                        Nee helaas vliegt deze vogel nooit rond,ondanks dat ik het blijf proberen gaat hij niet uit de kooi omdat hij zijn vriend die niet kan vliegen (kruipersziekte,die kan alleen van tak tot tak en nog regelmatig valt hij)niet achter wil laten.Ze hebben een kooi van 100cm hoog x 100cm breed en 60cm diep(Montana Madeira 3)en daar fladdert hij wat rond als ie zijn gekke minuut heeft op een dag.Ze staan in de woonkamer,de keuken is wel dichtbij maar we gebruiken altijd de afzuigkap.Roken en gourmetten oid doen we niet,geen kaarsen ect.Dit probleem heeft hij eigenlijk al vanaf de dag van aankoop(herfst 2018),alleen is het wel erger geworden in de laatste 2 maanden.De ontlasting zelf zag er niet eens zo beroerd uit toen we het eergisteren er van af haalde,diarree/dunne ontlasting is het op dit moment niet.Hij heeft wel veel langere veertjes aan zijn billen dan de andere vogel,dat kan misschien toch ook een probleem zijn maar ik durf het niet weg te knippen.We hebben omdat er niet veel opgelost is met ander voer de vogels vandaag weer terug gezet op XtraVital omdat ze steeds slechter van het Willie Dokter voer aten,nu eten ze weer opvallend vaak en veel meer.Het is net of ze een inhaalslag aan het maken zijn.Hoe dit uitpakt voor de ontlasting durf ik nu nog niet te zeggen.Ik ga contact op nemen met onze normale dierenarts en hopelijk kan hij me verder helpen aan adressen oid.
                        Last edited by NathalieM.; 04-09-2019, 20:13.

                        Opmerking


                        • #27
                          Ik weet 1 goede vogeldierenarts.

                          Die zit in zelhem. Dr. Oranje.

                          Die zou je kunnen bellen, of wat mest opsturen. Dat word dan onderzocht, en krijg je een advies.

                          Mest onderzoek kost rond de 15 euro.

                          Als je dat wil, zal ik je uitleggen hoe je dat moet doen.
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #28
                            Bedankt voor de goede tip!Ik heb het opgezocht en ik heb onze eigen dierenarts gebeld en die heeft me weer doorverwezen naar Dierenziekenhuis Drachten en daar breng ik aankomende week zelf even wat ontlasting langs.De kosten heb ik niet naar gevraagd,maar dat maakt niet uit.Ben benieuwd wat er dan uitkomt.Vanochtend heeft onze parkiet flink zitten badderen in zijn badje en goddank is hij gelijk weer een stuk schoner aan zijn billen.Dat scheelt weer vangen wat ook stress oplevert en hij bijt ons vreselijk hard als we hem vasthouden dus ik vind het fijn als hij zichzelf in bad stopt,haha.

                            Opmerking


                            • #29
                              Josly toen ik deze vogels kocht wist ik niet dat het een kruiper was.We kwamen bij de kweker die in zijn garage een hele fokkerij had,en het was super netjes het leek wel een ziekenhuis met al die witte muren en verlichting.Er waren 2 grotere volieres en daar tegenover weer kleinere hokjes waar vogels individueel of als paartje in zaten.De vogels had ik op de foto gezien op marktplaats en besproken.Eenmaal ter plekke werden de zogenaamde desbetreffende vogels uit de voliere geplukt met een netje en in ons meegebrachte kooitje gezet.Achteraf waren het ook niet de vogels die op de foto in de advertentie stonden,ze leken er slechts op,maar goed....Eenmaal thuis viel ons op dat de blauwe hele korte vleugels had,niet rafelig oid,alleen 1 kromme staartveer.Toen we ze na een paar dagen los wilde laten vliegen,viel de blauwe direct als een blok naar beneden,dat was schrikken voor ons.We zagen direct dit gaat niet goed en na observatie bleek dat hij het domweg niet kon.Na enige tijd bij ons kwamen er wel langere veren aan de vleugels maar die zijn heel rafelig,en er komen ook alleen rafelige voor terug na de rui, en ook de staartpennen staan altijd krom,een kruiper dus,misschien wel een milde,want hij kan ongeveer van 20-25cm een beetje "vliegen"van tak tot tak in de kooi.We hebben een heel parcour gemaakt dat hij door de hele kooi zonder veel moeite van boven naar beneden kan.De gele,die met de vieze kont dus,heb ik dus samen op de zelfde dag gekocht bij dezelfde kweker,en het zijn echte vrienden.Ik ga ze niet meer uit elkaar halen en we hebben ze nu eenmaal in huis en we maken er het beste van.Ik wist door onwetendheid niet dat ik een kruiper kocht op het moment van aankoop.We zijn maar gewone mensen die 2 leuke huisdieren wilde,en dat zijn het ook alleen niet zoals we gewild hadden.Mijn wens was al heel lang Engelse grasparkieten,maar nu denk ik wat heb ik me op de hals gehaald.We wilde ze graag los in huis laten enz.maaar dat gaat dus niet.Evengoed zijn we stapelgek op ze hoor.Mest van de desbetreffende vogel is makkelijk ik haal het gewoon van zijn kont af,direct van de bron zeg maar,haha.Ik ga er mee aan de slag!Bedankt voor het meedenken en de adviezen,dit word zeer gewaardeerd,

                              Opmerking


                              • #30
                                Ik lees nu net dat polyoma virus dus bij overlevers puntbloedingen kan geven.Ik weet op zich niet wat dit precies betekent,houd dit in dat ze bloedinkjes aan hun veerpennen kunnen hebben?zo ja,dan heeft de parkiet met de vieze kont dit dus ook!!!!Het is een gele (nou ja lutino officieel) dus daar zie je het makkelijker.Afgelopen week hebben we dit voor het eerst gezien,toen spreidde hij zijn vleugel helemaal open en viel me op dat er een rode plek zat wat leek op een bloedingkje van de veerpen...ik dacht dat hij zichzelf met zijn snavel bezeerd had.Maar deze vogel kan WEL goed vliegen.Beide vogels eten nu ze weer Xtravital krijgen echt mega veel,echt de hele dag door.En ipv 3 schepjes geef ik maar 4 schepjes want gisteren was het voor de middag al allemaal op.Zo raar allemaal...ze zijn beide levendig,kwetteren de oren van je hoofd en je ziet geen zielige diertjes oid.

                                Opmerking

                                Working...
                                X