Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Parkiet verdraagt geen /moeilijk eivoer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Parkiet verdraagt geen /moeilijk eivoer.

    Ik heb een Engelse parkiet van 2018 en die kocht ik in de herfst van 2018,op het moment dat ik hem kocht had hij thuis wat ontlasting aan de kont,maar ik dacht dat het van stress van de verhuizing kon komen.Ik voerde mijn eerdere grasparkietjes XtraVital van Beaphar en omdat ik ervan overtuigd was dat, dat het beste was heb ik mijn Engelse dit ook gelijk vanaf dag 1 gevoerd....De problemen met poep aan de billen bleven,eerst dacht ik dat het van de trosgierst kwam,dus proberen zonder....toen leek het wat beter te gaan,maar daarna weer minder en weer beter,en toen weer veeeeel minder,tot echt hele dunne ontlasting.Ik heb nooit gedacht aan de XtraVital want ik voerde toch het beste??Dacht ik...toen aan iemand in het dorp gevraagd hij heeft papagaaien maar weet er toch wel iets van,en die zei je mag blij zijn dat hij nog leeft.Oh jee...Toen uren en uren gegoogled(en zo ook dit forum gevonden)en ineens dacht ik misschien is het wel het eivoer wat er dan standaard in zit.Dus weer googlen want wat ga ik dan voeren?Veel zaadvoer voor parkieten verschillen niet zo heel veel van elkaar dus het valt nog niet mee om iets te vinden wat niet lijkt op XtraVital.Toen zag ik in een winkel 45 minuten rijden hiervandaan Vogro voer samengesteld door Willie Dokter,een Engelse Grasparkieten kweker...maar ja alleen per 20 kilo te koop,leuk met 2 parkietjes...maar goed het dunne ontlasting probleem was toch wel ernstig genoeg dat ik een zak van 20 kilo ben gaan kopen en er niks anders naast heb gegeven en ja hoor de ontlasting was binnen 2 dagen gewoon perfect!!!Maar er zitten 10 soorten zaad in en geen eivoer.Dus los eivoer besteld van Orlux en dat een beetje gegeven en toen ging het weer mis!Direct was de poep dun,alleen nu leek de poep op behanglijm,doorzichtig en in het midden een heel lichtgroen flubbertje.Dus direct weer gestopt en alleen Willie Dokter voer gegeven,en het gaat weer goed.Nu heb ik vandaag voor het eerst een puntje Frutti Patee door het voer gedaan een hoop dat dit beter zag gaan.Maar als dit ook weer mislukt wat dan?Kunnen ze helemaal zonder eivoer?Groente en fruit eten ze pertinent niet,ze lijken er zelfs bang voor.Als ik onderin een stukje appel neerleg blijven ze boven zitten te.Witlof nee dank u,andijvie alsjeblieft zeg,mandarijn neehee...Ze willen er niet aan.De andere parkiet heeft geen ontlasting probleem maar is een kruiper en ik denk dat wat krachtvoer toch wel beter zou zijn,of niet?Wie heeft hier ervaring mee en wil dit met me delen?

  • #2
    Net even gekeken en de ontlasting is al dunner(na 1x frutti patee) dan zonder frutti patee,nog niet waterdun maar wel dunner dan zonder eivoer.

    Opmerking


    • #3
      Ze kunnen goed alleen op zaad.

      Eivoer is wel lekker voor ze, en zeker met jongen. Maar als het niet gaat, ook goed.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
        Ze kunnen goed alleen op zaad.

        Eivoer is wel lekker voor ze, en zeker met jongen. Maar als het niet gaat, ook goed.
        Jongen zullen we wel niet krijgen,want het zijn twee mannetjes,haha.Ik maak me alleen een beetje zorgen om de kruiper,die zal toch wel wat extra's kunnen gebruiken.Wat ik nog wel wil proberen is gekookt vers ei voeren,kijken of dat wil misschien.Maar u zegt dus alleen zaad zonder verder iets kan ook?Is 10 soorten zaad dan voldoende?Of nog aanvullen met onkruidzaad of iets dergelijks?Want in XtraVital zitten 24 soorten zaden en eivoer en fruit in 1 verpakking.

        Opmerking


        • #5
          Als klein jochie had ik ook parkietjes, nooit jonbkies gekregen. Misschien waren het ook mannetjes..
          Maar ze waren wel de gehele dag aan het flikflooien.
          (hmm nu ik dit zo schrijf komt daar het ouderwetse w.oord flikker vandaan? Grapje). Ik heb ze nooit eivoer gegeven. Jarenlang gehad.

          Ik had een mozambiquesijs, die NOOIT iets anders at dan zijn zaad.
          Hij is ongeveer 25 jaar oud geworden. De laatste vijf jaar at hij wel van alles.

          Mijn dochter eet alleen appel als dit met een sinaasappel is geraspt. Raar kind, maar ze heeft wel een zoontje van 1 jaar nu.

          Ach, als ze niet willen dan niet.

          Opmerking


          • #6
            Ik zou gewoon het zaad halen bij uw dierenzaak in de buurt.

            Hoef je geen zakken van 20 kg te kopen.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              Bedankt Pico voor je reactie,ja vroeger... dat is ook zo.Mijn opa had kanaries en dan hebben we het over de jaren 70 en die kanaries kregen van tijd tot tijd een partje gekookte ei.Geen idee of er toen ook al zoveel soorten en pakjes en poedertjes te koop waren.Ik heb niet zo heel veel verstand van voeding voor vogels,niet uit desinteresse maar ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer,er is tegenwoordig zo veel te koop en op forums verschillende meningen ook heel vaak of men praat elkaar juist weer na.Dan begint iemand met merk X en vervolgens voert iedereen het,zo ben ik ook ooit met XtraVital begonnen want jaren terug las je overal op internet dat dat het allerallerbeste voer voor parkieten was.Pas als ik tegen een probleem aan loop zoals nu,dan ga ik weer volop lezen en informeren.Maar fijn om te lezen dat mijn kippies niet gelijk om zullen vallen als ze geen eivoer eten.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                Ik zou gewoon het zaad halen bij uw dierenzaak in de buurt.

                Hoef je geen zakken van 20 kg te kopen.
                We hebben hier Welkoop en Petsplace,maar ik wist niet wat te kopen dus toen maar die 20 kilo gekocht van voer wat me aansprak.Ik heb 5 kilo zelf gehouden en de andere 15 kilo weggegeven aan een collega van mijn man die een voliere heeft met een hele zwerm vogeltjes.Die was er weer blij mee.Is er een merk wat je kunt aanbevelen of goede ervaringen mee hebt?Eerst kocht ik de Xtravital in een doos van 1 kilo voor € 9,95 en nu was het 20 kilo voor € 23,00 dus ik ben nog steeds goedkoop uit.

                Opmerking


                • #9
                  20 kg. wow
                  Ben je zo sterk.
                  Op het net kan je tegenwoordig alles bestellen en thuis laten bezorgen toch.
                  Ga eens naar een vogelmarkt. Ik weet niet waar je woont, bijv Boskoop als je in die buurt woont
                  Ga niet naar tentoonstellingen. Voor je het weet ga je parkieten kweken. haha.

                  Opmerking


                  • #10
                    Bezorgen kost bij dat bedrijf 10 euro,dus toen maar opgehaald.Vogelmarkt in Vollenhoven vorig jaar geweest dat was eens maar nooit weer.Bah wat een vreselijke bedoeling was dat.Ten eerste waren er niet heel veel vogels en al helemaal weinig parkieten,meest was kanaries en 1 parkiet zat letterlijk dood te gaan en werd vreselijk door de andere die in dezelfde kooi zaten gepikt.Ik nog tegen mijn man gezegd dat wij hem mee moesten nemen,maar die wilde dat weer niet dus ik weer me rot voelen,nee hoor mij zie je daar nooit meer.Onze vogeltjes hebben we bij een tentoonstellingkweker gekocht.Was een aardige man alleen jammer dat hij ons voor 35 euro een kruiper verkocht.....Maar goed we beleven veel plezier aan onze vogels en de rest nemen we graag op de koop toe.En kweken doen we maar niet,want dan zouden we snel een hok vol hebben want verkopen zou ik denk ik niet kunnen.

                    Opmerking


                    • #11
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Eduard V Bekijk Bericht
                          [COLOR=#0000FF]

                          Heb je toch de prangende behoeft iets te willen doen, neem dan onderweg eens wat grasstengels mee die vol zitten met rijpend zaad. Bind het aan een bundeltje en plaats het hangend in de kooi. Kan je zelf waarnemen wat het effect ervan is.[/COLOR]
                          Dat hebben we toevallig vorige week geprobeerd,omdat fruit en groente er echt niet in gaan.Ik had dus een bosje opgehangen op de plek waar ik normaal trosgierst ophang en ze vonden het weer eng,ze zaten heel stil aan de andere kant van de kooi en bewogen geen spier.Na 3 uurtjes heb ik het maar weer weggehaald.Het zijn een beetje zeikerdjes,met speelgoed reageren ze net zo,pas na enkele maanden gaan ze eens ergens een beetje mee spelen,maar als ik het net in de kooi hang dan vinden ze het vreselijk lijkt wel.Maar ik wil toch even terug naar de oorspronkelijke vraag: Kunnen ze gezond blijven zonder eivoer?En zonder groente en fruit of wat dan ook,dus enkel en alleen zaad. Er word dus niet mee gekweekt,ze vliegen niet,en hebben dus niet veel extra kracht nodig.Behalve dan in de rui.Ze vinden hun huidige voer een stuk minder lekker dan de XtraVital,daar aten ze een stuk meer van,dus dat moet ik wel in de gaten blijven houden dat ze niet mager gaan worden oid.

                          Opmerking


                          • #14
                            Ach Nathalie, ze zijn gewoon verlegen en je kent het spreekwoord: wat de boer niet kent enz.
                            Ik heb weinig geduld, maar jij ook. Na 3 uurtjes al.
                            Als je dit toch lang genoeg blijft vinden, zou je het een paar dagen achter elkaar kunnen doen

                            Opmerking


                            • #15
                              De voorgeschiedenis:Komt bij een tentoonstellingkweker vandaan uit een grote binnenvoliere met een heleboel andere Engelse parkieten,geen speelgoed gezien in de volieres.Ik kocht deze parkieten eind 2018 en ze zijn ook geboren in 2018(maand onbekend ze hebben een rood ringetjes aan hun pootje).Voeding onbekend.Bij kweker kunstlicht,bij ons thuis staan ze bij het raam waar alleen in de avond de zon op het raam staat.Op de huidige zaagmengeling gaat het perfect,alleen zodra ik eivoer teovoeg gaat het mis....Verder is het een levendige,kwetterende parkiet waar niks mis mee is.Hoe goed ik ook zoek ik lees wel vaak dat vogels geen eivoer willen eten,maar nergens vind ik iets over vogels die eivoer niet verdragen.

                              Opmerking

                              Working...
                              X