Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 21

Onderwerp: Parkiet verdraagt geen /moeilijk eivoer.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    299
    Er zijn diverse goede grote merken op de markt.

Je zou je bij beide zaken kunnen oriënteren wat ze verkopen.

Senior lid
    Thanks
    8
    Hoi Nathalie,
    Zoals je al ontdekt, vrijwel iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid inzake de liefhebberij, zo ook ik.
    Dat dit zo is heeft een reden. Als liefhebberij zich ontplooit krijg je automatisch een soort van selectie op de onderdelen die er toedoen. Dat veroorzaakt de ogenschijnlijke verschillen in de vogel- houderij.

Is natuurlijk ook logisch en kan je zelf ervaren door de aangedragen kennis op te pikken en die als leidraad op te nemen en voor jou te nemen. Doet ook de ervaring die als leidraad wordt gegeven door personen, in dat licht moet worden bezien. Zal dus maar wat ervaring ophoesten, kan namelijk wel even terug blikken. Hopelijk kan je het nuttig gebruiken.

In de jaren '70 vorige eeuw werd de parkieten sociëteit opgericht en op een van de vergaderingen werd er ervaring uitgewisseld over alles en nog wat, dus ook het beste kweekvoer. Ook toen was er al van alles te koop van slecht naar goed en uitstekend, dit als je de handel wilde geloven. Ik raad je aan maak gebruik van gezond verstand en eigen waarneming en laat je daardoor leiden in de materie die bol staat veel onzin. Als je bijvoorbeeld ruikt aan kweekvoer en je neemt dan een vis lucht waar geloof dan niet in uitstekend kweekvoer voor parkieten. Alle voer moet altijd fris ruiken ongeacht de samenstellingen.

De parkieten ”elite “ stelde toen dat voor parkieten een uitstekend mengsel bestond die alle behoeften dekte voor parkieten. Het was bruinbrood gemengd met pindakaas en broccoli. Ikzelf heb die aanname van toen, nooit hoeven te herroepen ondanks dat ik vele zogenoemde wereld ontdekkingen heb mogen aanschouwen en ervaren op voedergebied.

Gras parkieten ontstaan in Australië zijn geschapen, ontworpen zeg maar, op eenvoud daardoor gedijen ze uitstekend op milet en gras zaden soorten uit Australië. Aangezien parkieten gelijk duiven een soort van kropmelk produceren is daarmee het beste van de natuur beschikbaar voor de jonkies als die er komen. De oude hebben er geen behoefte aan. Heb je toch de prangende behoeft iets te willen doen, neem dan onderweg eens wat grasstengels mee die vol zitten met rijpend zaad. Bind het aan een bundeltje en plaats het hangend in de kooi. Kan je zelf waarnemen wat het effect ervan is.

Junior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eduard V Bekijk Bericht

Heb je toch de prangende behoeft iets te willen doen, neem dan onderweg eens wat grasstengels mee die vol zitten met rijpend zaad. Bind het aan een bundeltje en plaats het hangend in de kooi. Kan je zelf waarnemen wat het effect ervan is.
    Dat hebben we toevallig vorige week geprobeerd,omdat fruit en groente er echt niet in gaan.Ik had dus een bosje opgehangen op de plek waar ik normaal trosgierst ophang en ze vonden het weer eng,ze zaten heel stil aan de andere kant van de kooi en bewogen geen spier.Na 3 uurtjes heb ik het maar weer weggehaald.Het zijn een beetje zeikerdjes,met speelgoed reageren ze net zo,pas na enkele maanden gaan ze eens ergens een beetje mee spelen,maar als ik het net in de kooi hang dan vinden ze het vreselijk lijkt wel.Maar ik wil toch even terug naar de oorspronkelijke vraag: Kunnen ze gezond blijven zonder eivoer?En zonder groente en fruit of wat dan ook,dus enkel en alleen zaad. Er word dus niet mee gekweekt,ze vliegen niet,en hebben dus niet veel extra kracht nodig.Behalve dan in de rui.Ze vinden hun huidige voer een stuk minder lekker dan de XtraVital,daar aten ze een stuk meer van,dus dat moet ik wel in de gaten blijven houden dat ze niet mager gaan worden oid.

Senior lid
    Thanks
    5
    Ach Nathalie, ze zijn gewoon verlegen en je kent het spreekwoord: wat de boer niet kent enz.
    Ik heb weinig geduld, maar jij ook. Na 3 uurtjes al.
    Als je dit toch lang genoeg blijft vinden, zou je het een paar dagen achter elkaar kunnen doen

Stamgast
    Thanks
    22
    Weet U, kent U, de voorgeschiedenis van die Engelse parkiet. Zoals herkomst, verblijfplaats-behuizing, voeding, etc.
    Wie weet is die Engelse parkiet met de hand grootgebracht. En waardoor er zich al of niet problemen voordoen. Zoals alles met voeding te maken hebben. Het kan ook dat die Engelse parkiet dergelijke producten niet aanvaard in de kooi, in zijn of haar territorium. Het kan ook te maken hebben met licht, natuurlijk licht (zonlicht) of kunstlicht (verlichting).

Voorgeschiedenis bij dieren-vogels, is één van de belangrijkste onderdelen bij het houden van dieren-vogels.

Junior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Josly Bekijk Bericht
    Weet U, kent U, de voorgeschiedenis van die Engelse parkiet. Zoals herkomst, verblijfplaats-behuizing, voeding, etc.
    Wie weet is die Engelse parkiet met de hand grootgebracht. En waardoor er zich al of niet problemen voordoen. Zoals alles met voeding te maken hebben. Het kan ook dat die Engelse parkiet dergelijke producten niet aanvaard in de kooi, in zijn of haar territorium. Het kan ook te maken hebben met licht, natuurlijk licht (zonlicht) of kunstlicht (verlichting).

Voorgeschiedenis bij dieren-vogels, is één van de belangrijkste onderdelen bij het houden van dieren-vogels.
    De voorgeschiedenis:Komt bij een tentoonstellingkweker vandaan uit een grote binnenvoliere met een heleboel andere Engelse parkieten,geen speelgoed gezien in de volieres.Ik kocht deze parkieten eind 2018 en ze zijn ook geboren in 2018(maand onbekend ze hebben een rood ringetjes aan hun pootje).Voeding onbekend.Bij kweker kunstlicht,bij ons thuis staan ze bij het raam waar alleen in de avond de zon op het raam staat.Op de huidige zaagmengeling gaat het perfect,alleen zodra ik eivoer teovoeg gaat het mis....Verder is het een levendige,kwetterende parkiet waar niks mis mee is.Hoe goed ik ook zoek ik lees wel vaak dat vogels geen eivoer willen eten,maar nergens vind ik iets over vogels die eivoer niet verdragen.

Junior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pico Bekijk Bericht
    Ach Nathalie, ze zijn gewoon verlegen en je kent het spreekwoord: wat de boer niet kent enz.
    Ik heb weinig geduld, maar jij ook. Na 3 uurtjes al.
    Als je dit toch lang genoeg blijft vinden, zou je het een paar dagen achter elkaar kunnen doen
    Ach ik heb 2 weken achtereen groente en fruit neergelegd,maar ze vinden het vreselijk dus uiteindelijk ben ik maar gestopt met ze te pesten....

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    299
    Misschien een parkiet er bij zetten, die het wel gewend is.

Kunnen ze er van leren.

Stamgast
    Thanks
    22
    Als je absoluut zeker wil zijn, laat ontlasting onderzoeken. zowel vaste als dunne ontlasting.
    Dunne ontlasting kan te maken hebben met te veel eiwitten in de voeding. Dat zorgt voor minder goede werking van de nieren, en waardoor er meer urine wordt afgescheiden. Met als gevolg dunnere ontlasting.
    Laat voorlopig het eivoer achterwege en laat de vogel(s) wennen aan het "nieuw" voer. Met de tijd kunt U ander voer mengen met het huidig voer van Willie Dokter. En later eventueel terug geleidelijk aan wat eivoer.
    Als je absoluut zeker wil zijn, laat ontlasting onderzoeken. Zowel vaste als dunne ontlasting.
    Persoonlijk zou ik mij niet veel zorgen maken. Zeker als de vogel(s)beweeglijk-gezond zijn.

Succes.

Junior lid
    Thanks
    0
    Bedankt Josly,ik vind dit een heel goede tip en uitleg.Ik ga dat ook zeker onthouden,er zit hier dichtbij een vogelarts die Hooijmeier heet.Op dit moment gaat het eigenlijk kwa ontlasting super,echt niks aan de hand.Alleen wel zonder eivoer dus.Ik denk dat ik mijn vogels voorlopig op Willie Dokter voer laat en idd over een tijdje echt per mespuntje eivoer beetje bij beetje toe ga voegen.Het eivoer wat in de XtraVital standaard zit is misschien gewoon teveel voor deze vogel.

Soortgelijke onderwerpen

1. zebravinken eten geen eivoer
    Door Heusnoorn in forum Zebravinken
    Reacties: 15
    Laatste Bericht: 30-05-2016, 17:35
  2. Geen tot slechte eivoer opname
    Door Soesje in forum Kweekvoer
    Reacties: 21
    Laatste Bericht: 21-08-2011, 22:27
  3. pop eet geen eivoer
    Door Gast V in forum Kanaries
    Reacties: 7