Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Snufje Halamid toevoegen aan drinkwater

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Snufje Halamid toevoegen aan drinkwater

    Goede dag,

    Dit seizoen zitten er veel zieke groenlingen in onze tuin.
    Dit heb ik gemeld bij Sovon. In de reactie van deze organisatie staat dat het vermoedelijk om de ziekte "het geel"gaat.
    De omschrijving van deze ziekte komt inderdaad overeen met wat ik bij de zieke groenlingen waarneem.

    Voeder en drink plekken goed schoonhouden is volgens Sovon het enige wat ik kan doen. Dit doe ik nu meerdere malen per week met Halamid.
    Het is overigens nog maar de vraag of de vogels in mijn tuin besmet zijn geraakt, ik woon in een woonwijk en de vogels vliegen uiteraard van tuin naar tuin.
    Nu is het wel zo als ik alles heb schoongemaakt en er drinkt een zieke vogel uit een drinkschaal dan kan het water alweer besmet zijn.
    Ik las ergens op internet dat sommige duivenhouders een snufje Halamid toevoegen aan het drinkwater om het water schoon te houden.

    Zou dit ook een optie zijn voor de drinkschalen bij mij in de tuin?
    M.v.g. Sepke

  • #2
    zou daar voorzichtig mee zijn, halamid is best wel krachtig.

    en een duif is een stuk groter.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Halamid is een schoonmaakmiddel geen medicijn.

      Tegen het geel zijn medicijnen, misschien een beetje googelen.

      De trichomonas gallinae-parasiet(het Geel) houdt niet van een zure omgeving, je kan dan beter het drinkwater wat aanzuren met citroenzuurpoeder.
      Bijgevoegde Bestanden
      Last edited by populier; 11-07-2019, 20:30.
      Groeten Michael

      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

      Opmerking


      • #4
        In de dier industrie word het wel gebruikt.

        Bij een tropische vis importeur deden ze wat in de emmer waar de vang netten in stonden. Zodat je niet de ene bak met de andere kon besmetten.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Hoi,
          De drinkschalen goed schoonhouden meer zou ik er niet aandoen,als je wat door het water kiepert heb je groot kans dat ze ergens anders gaan drinken/badderen.Wat duivenhouders allemaal niet doen om hun gevleugelde vrienden gezond te houden omdat ze moeten presteren,daar zijn al boeken over vol geschreven.

          Opmerking


          • #6
            Je zou op topvogelvoer punt nl eens kunnen kijken bij het menu watercleaner, dit werkt zonder het water te verzuren

            Opmerking


            • #7
              Bedankt voor het mee denken.

              Ik heb wat drinkschalen en voersilo's bijgekocht zodat ik 2x daags de schalen kan vervangen en ontsmetten.
              Verder de paal waaraan de voersilo's hangen verplaatst naar het verharde gedeelte, nu kan ik ook de bodem onder de voersilo's regelmatig schoonvegen en met een sopje schoon schrobben/spoelen. Hopelijk helpt dit want nu zie ik nog regelmatig een groenling die de ziekte "het geel" heeft opgelopen.
              M.v.g. Sepke

              Opmerking


              • #8
                [QUOTE=sepke;534801]Goede dag,


                Ik las ergens op internet dat sommige duivenhouders een snufje Halamid toevoegen aan het drinkwater om het water schoon te houden.

                --------------------------------------------------------------------------------------------------------
                Toen mijn dochtertje 1 jaar was zat ze in het pakje van het schoonmaak middel te rommelen en nam ze er een lik van , ze is onder politie begeleiding naar het ziekenhuis gegaan daar heeft ze vijf dagen gelegen, nee dat is niet gezond Halamid

                Opmerking


                • #9
                  Halamid is ook iets waar je kinderen niet bij zouden mogen.

                  Word alleen door professionele medewerkers gebruikt.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking


                  • #10
                    Vroeger werden er de stallen mee ontsmet,het is zeker geen goedje wat ik dieren zou laten drinken het is puur gif namelijk.

                    Opmerking


                    • #11
                      Ton 40jaar geleden werd daar allemaal niet zo op gelet denk ik, en idd Deze verpakking stond onder in het keuken kastje waar het dus niet hoort met kleine kinderen , maar het is een grote meid geworden hoor alleen heeft ze nog wel een hekel om bloed af te laten nemen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Mooi dat het goed is afgelopen.
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                        Opmerking


                        • #13
                          Vroeger was sowieso alles anders ;-) mijn vader kweekte hele nesten kanaries alleen op zaad.
                          nu heb je tig soorten eivoer, van alles om in het water te mikken en noem maar op

                          Opmerking

                          Working...
                          X