Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: nieuwe voliere bouwen

Junior lid
    Thanks
    1

nieuwe voliere bouwen

Ik ben Kees (63), sinds kort op dit forum en aan het nadenken om een voliere te gaan bouwen in mijn tuin. Vroeger toen ik nog thuis woonde bij mijn ouders had ik ook een kleine buitenvoliere. Met ongelooflijk veel plezier was ik hier mee bezig.
    Nu mijn pensioen steeds dichter bij komt wil ik deze hobby graag weer oppakken. Ben al geruime tijd aan het nadenken over een (gezelschaps) voliere, een nieuwe kopen of zelf bouwen, een tweede hands op marktplaats kopen etc. Uiteindelijk denk ik dat ik een blokhut met luifel ( 3 x 2 meter) wil gaan ombouwen tot een voliere. Ik heb ook wat boeken aangeschaft om mijn kennis weer wat op te frissen en uit te breiden. Ben ook van plan om lid te worden van de vogelvereniging "de vogelvriend"in Hellevoetsluis.
    Tijdens de bouw zal ik ongetwijfeld dingen tegenkomen waar ik vragen over heb. Ik hoop dat dit forum hier dan een beetje bij kan helpen

Senior lid
    Thanks
    10
    Welkom kees,leuk om na jaren weer voor de vogelsport te kiezen.
    Straks tijd zat om de vogels te voeren en het vermaak hiervan.
    Als ik het goed lees ben je van plan een overdekte voliere te bouwen ,dit betekent geen beplante voliere?.
    Dit maakt de keus over te aan te schaffen vogels al een stuk makkelijker.
    Succes met je opnieuw op te starten hobby.
    Wacht niet op de goede dag,maak er één

Gr ,Hubert

Junior lid
    Thanks
    1
    Dank je Hubert,
    Inderdaad heel leuk om hier weer mee bezig te zijn. De voorpret is ook al leuk.
    Het wordt een overdekte voliere. Ik lees regelmatig dat een open voliere problemen kan geven vanwege de besmetting via ontlasting van vogels uit de vrije natuur. En wat de planten betreft, er zijn toch wel planten of struiken die ook groeien in een overdekte voliere? bv in een grote pot.
    Hok komt namelijk op tegels te staan. Daarbij kies ik waarschijnlijk voor tropische vogels, die had ik 50 jaar geleden ook.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    314
    Ik zou de tegels er uit laten. En de planten in de volle grond zetten. Vinden de vogels veel leuker. Als je een tuinslang in de grond ingraaft langs de planten, met bij de planten een gaatje, hou je het geheel mooi groen.

Junior lid
    Thanks
    1
    Ton, bedankt voor de tip!
    Misschien is het ook een idee om voor de planten enkele tegels weg te laten.
    Hoe kun je de planten een beetje toonbaar houden? door alle poep ziet het er snel niet echt fris meer uit.
    Welke planten zijn het beste in een overdekte gezelschapsvoliere met vooral tropische vogels?

groet Kees

Senior lid
    Thanks
    4
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees1955 Bekijk Bericht
    Ton, bedankt voor de tip!
    Misschien is het ook een idee om voor de planten enkele tegels weg te laten.
    Hoe kun je de planten een beetje toonbaar houden? door alle poep ziet het er snel niet echt fris meer uit.
    Welke planten zijn het beste in een overdekte gezelschapsvoliere met vooral tropische vogels?

groet Kees
    Kees, ik heb er verschillende soorten coniferen in staan, varen soorten, gras soorten,dennenboom, kleine spar en hedera’s. Er zijn nog veel meer soorten die je in de volière kunt planten. Je kunt hiervoor de zoekopdracht op het forum gebruiken.

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    314
    En de zit stokken niet boven de planten te doen.

Elke week even schoon spuiten, vinden de vogels heerlijk.

Junior lid
    Thanks
    1
    Hallo Hans, ik wil op één zijde (achterzijde) van het zadeldak doorzichtige golfplaten leggen zodat de planten ook voldoende licht krijgen. Welke golfplaten zou ik dan het beste kunnen gebruiken, acrylaat, polyester, pvc of polycarbonaat ?

Senior lid
    Thanks
    4
    Zelf heb ik Polycarbonaat in opaal, maar had achteraf misschien liever helder gehad. Je levert met opaal toch behoorlijk wat licht in. De hoofd reden waarom ik opaal heb genomen zijn katten en roofvogels. Ik woon aan de rand van een dorp in Friesland en er vliegen best veel buizerds en andere roofvogels rond. Ik had op mijn vorige volière transparante golfplaten gehad, maar dat vond ik niet zo mooi. Voordeel is wel dat het voordeliger is. Ze zijn wat kwetsbaarder, maar ook daarin heb je kwaliteitsverschil. Mijn dakje was behoorlijk prijzig, maar wel strak. Met de andere twee materialen heb ik geen ervaring.

Junior lid
    Thanks
    1
    Ik ben bijna zover dat ik de volière kan gaan verven. Ik heb hier een vraag over : welke verf kan ik het beste gebruiken in het nachthok en welke in de volière zelf ? Binnenkort zal ik enkele foto's plaatsen

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke onderwerpen

1. Een nieuwe volière bouwen, incl. nachthok en sluis
    Door JansenTiel in forum Buitenshuis
    Reacties: 123
    Laatste Bericht: 30-11-2014, 20:36
  2. Nieuwe voliere, sluis bouwen..
    Door Lexy in forum Binnenshuis
    Reacties: 15
    Laatste Bericht: 01-05-2010, 09:53

Forum Rechten