Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Barmsijsjes : driftige/aggressieve man apart zetten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Barmsijsjes : driftige/aggressieve man apart zetten

    Hallo,

    Ik heb momenteel drie nestjes met respectievelijk twee, drie en vier jonge barmsijsjes (allen geboren op/rond 15 mei).
    Alles loopt prima in de drie kweekkooien (100x40x50).
    Naast een speciale mengeling sijsjeszaden met wilde zaden, krijgen de ouderkoppels 2x per dag eivoer en diepvriespinkies.
    De jongen worden voorbeeldig gevoederd en zijn nu dus +/- een week oud.
    Vandaag zag ik echter dat de mannen op hun pop beginnen te jagen, vrij aggressief ...
    Ik vrees dat de poppen hierdoor misschien hun jongen minder gaan (of kunnen) voederen wegens het wellicht driftige gedrag van de man.
    Waarschijnlijk komt dit door het voederen van de diepvriespinkies (ten behoeve van de jongen).
    Daarom heb ik vanavond een scheidingswand (draad) in de kweekkooien aangebracht.
    Man en pop kunnen mekaar dus blijven zien (zoals voorgeschreven in de vakliteratuur).

    Nu is mijn vraag : hoe lang moeten die scheidingswanden blijven ?
    Moet dit tot de jongen het nest verlaten of .... ????
    Uiteraard denk ik ook aan een tweede kweekronde.

    Alle tips en goede raad zijn welkom.

    Vriendelijke groeten,

    Jan

  • #2
    Ik zou de man apart houden tot de jongen uitvliegen. Dan de man er weer bij.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Hallo Jan,

      Even voordat de jongen zelfstandig zijn kun je de jongen en de man omruilen zodat de man dan bij de pop inzit en haar dus kan bevruchten en de jongen door de scheidingswand nog steeds kan voeren.

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          Graag gedaan, goed om te horen dat het zo goed is afgelopen......
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

          Opmerking

          Working...
          X